Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Her knuses 10 helsemyter

Enten du er lei av kjerringråd eller selv er en ekte hypokonder - her er 10 helsemyter du nå kan glemme.

I beste Mythbusters stil har listverse.com tatt for seg 10 utbredte helsemyter og stilt dem til veggen.

Utgangspunktet er enkelt: Duger de, eller er det bare myter? Her er resultatet:

Myte 1: Sukker gjør barn hyperaktive

Enten du har barn selv eller bare oppfører deg som et barn, denne har du garantert hørt mange ganger. Men stemmer den?

Ifølge legene Vreeman og Carroll fra Riley barnesykehus er svaret nei: "- I minst 12 kontrollerte tester har forskere undersøkt hvordan barn reagerer på dietter med ulikt sukkerinnhold. Faktisk var det ingen av studiene som klarte å dokumentere noen forskjell i barnas oppførsel avhengig av om de fikk mat med eller uten sukker, og testene inkluderte både vanlig sukker og kunstig søtningsmiddel."

Og til alle dere foreldre er nok dette verdt å merke seg: Hvis foreldrene ble fortalt at ungene hadde spist mye sukkerholdig mat, så mente de selv at ungene var mer hyperaktive - og det til tross for at ungene altså ikke hadde fått sukker i maten. Moralen er altså enkel: Problemet ligger ikke hos barna, men hos foreldrene :-)

Myte 2: Det største varmetapet skjer via hodet

De fleste foreldre er livredde for at ungene skal løpe rundt uten lue i vinterhalvåret. Men selv om tanken er god er den ikke like godt begrunnet. Ifølge listverse.com har en gammel undersøkelse av soldater mye av skylden for denne myten.

Den viste nemlig at soldatene på vinterøvelse hadde stort varmetap på hodet, og myten var et faktum. Det undersøkelsen derimot ikke sa et pip om, var at soldatene ellers var godt pakket inn med ordentlige sko og vinterklær, og dermed blir jo utgangspunktet helt feil.

Forskernes poeng er at 90 % av varmetapet skjer via resten av kroppen, og at varmetapet fra hodet kun utgjør 10 %. Og hvis du fortsatt ikke tror dem kan du bare stille deg naken i snøen selv og se hvor du fryser mest. Bare husk at du gjør det på eget ansvar...

Myte 3: Du bør drikke minst åtte glass med vann daglig

Et offentlig utvalg i USA ga i 1945 en anbefaling om at menneskekroppen daglig trengte rundt åtte glass med væske.

"Væske" skulle imidlertid forstås som alt flytende innhold, enten i form av suppen du spiste til lunsj eller te-koppen du tok etter middagen. Etter hvert som årene gikk ble imidlertid væske erstattet med vann, noe som helt sikkert passet fortreffelig for produsentene av flaskevann, men det er altså ikke nødvendig. Med mindre du er tørst da...

Myte 4: Tyggegummien bruker syv år på å komme gjennom kroppen din

Det er helt sikkert ikke smart å svelge tyggisen når den er tom for smaksstoffer, men å tro at den blir værende i magesekken din lenger enn annen mat er helt feil:

Tyggegummien går nemlig rett gjennom.

Myte 5: Knoke og fingerknekking kan gi giktplager

Du har garantert hørt den irriterende lyden av fingerledd som knekker, men vil det gi deg giktplager over tid?

Svaret er nei. Det verste som kan skje en overaktiv fingerknekker er at fingerleddene blir litt svakere over tid, men det kan ikke likestilles med gikt.

Myte 6: Nye tenner gir barna feber

Også denne har jeg som småbarnspappa hørt flere ganger, spesielt når de første tennene er i ferd med å bryte gjennom hos podene. Flere undersøkelser er imidlertid krystallklare: Det er ingen sammenheng mellom tenner og feber. Har junior feber skyldes det altså andre ting.

Myte 7: Kreftbehandling er smertefullt og meningsløst

Forhåpentligvis er det få nordmenn som fortsatt tror på denne myten. Riktignok er det helt sikkert en del behandlingsformer som fortsatt gjør vondt og gir ubehag, men her er det gjort (og gjøres fortsatt) enorme framskritt så sjansen for å bli kurert er definitivt god. Eller som listverse.com selv sier det: Det er ikke så lenge siden dødeligheten for barn med leukemi var 90 prosent, nå er det heldigvis 80 prosent som overlever.

Myte 8: Ryggplager kureres best ved å ligge i sengen

Også denne myten står for fall. Faktisk er det ofte motsatt: Å ligge for lenge i sengen kan faktisk forlenge smerteperioden, spesielt når deg gjelder personer med vondt nederst i korsryggen.

Flere undersøkelser viser nemlig at: Ryggplagede pasienter som prøver å leve så normalt som mulig kommer generelt raskere til hektene og får færre tilbakeslag enn de som bare holder sengen.

Myte 9: Å spise kalkun gjør deg trøtt

Spesielt for amerikanere som fråtser i kalkun hver eneste Thanksgiving er denne myten inngrodd, og det er den essensielle aminosyren tryptofan som finnes i kalkun som får skylda. (Les mer her)

Fakta er imidlertid at både kylling og biff inneholder samme mengden tryptofan som kalkun. Den store trøttheten amerikanerne opplever etter herremåltidet på Thanksgiving skyldes derfor den store mengden mat de konsumerer - samt at måltidet ofte inntas tidligere enn de vanligvis spiser middag.

Nesten uansett hva du spiser vil nemlig et stort måltid i seg selv øke trøtthetsfølelsen ettersom kroppen din responderer med å redusere blodgjennomstrømningen.

Myte 10: Kvelds- og nattsnacks gjør deg feit

Dette er en svært god nyhet hvis du er like glad i nattmat som meg:-) Fakta er nemlig at det ikke spiller noen stor rolle når du spiser, så lenge du ikke får i deg mer kalorier enn du forbrenner.

Det er imidlertid verdt å merke seg at det å holde seg til faste måltider kan ha andre helsemessige fordeler, men utgangspunktet er altså dette: Det er ikke noe mer skadelig for kroppen å spise snacks om kvelden enn om morgenen.