I snitt forbrenner du cirka 100 kcal i timen ved å sitte stille (avhengig av kroppsstørrelse og sammensetning). Hvis du står, forbrenner du 140. Foto: Colourbox.com
I snitt forbrenner du cirka 100 kcal i timen ved å sitte stille (avhengig av kroppsstørrelse og sammensetning). Hvis du står, forbrenner du 140. Foto: Colourbox.comVis mer

Her kan du også gå ned i vekt

Har du tenkt på det?

Nye tall viser at to av tre nordmenn er overvektige, med en BMI over 25. Dette er en større andel enn i USA (andelen med fedme, som har BMI over 30, og ekstrem fedme er imidlertid høyere i USA)!

Les også: Nesten 1 million overvektige i Norge

Samtidig sliter mange med travle hverdager: Matpakker skal smøres, unger skal leveres og hentes, jobben krever helst at døgnet er dobbelt så langt, maten skal handles og lages, det skal trenes, og det er hundre andre ting som også bør gjøres.

Resultatet er at det blir mange snarveier i løpet av en dag, spesielt når det gjelder kosthold og trening. Sistnevnte har lett for å bli lagt på hylla.

Hvorfor ikke prøve å gå ned i vekt der du tross alt tilbringer mesteparten av dagen?

Her er jobbene som forbrenner kalorier

Mange tips

Det har mye å si hva du gjør og hva du spiser før og etter jobb, men det er mange tips som kan hjelpe deg ned i vekt også når du er på jobb.

Hva er dine triks for å gå ned i vekt på jobben? Fortell oss i debattforumet under!

Her er noen tips:

  • Smør matpakke. Ta med matpakke hjemmefra. Da kan du ta mange sunne valg, og du har fullstendig kontroll over hva måltidet består av. Det er en lettvint måte å kutte ned på kaloriinntaket, og du trenger ikke ta usunne valg som en burger eller pizza, fordi du ikke rakk kantinen. Les også: Her er den perfekte matpakken
  • Gå en tur. Når det er lunsj, start med å gå en runde rundt kvartalet i raskt tempo. Få opp pulsen litt. Så kan du spise lunsj med ekstra god samvittighet. Og skal du ha et telefonmøte eller en lengre telefonsamtale, gjør det mens du går deg en tur! Du forbrenner mer av det enn å sette deg i et stillerom!
  • Når telefonen ringer. Du har sikkert ikke tid til å gå ut hver gang det ringer, men hvis du ikke må notere underveis, reis deg opp, gå litt rundt og snakk stående, tipser Irene Mårdalen, redaktør i Personligtrening.no. Hun er også personlig trener.
  • Dra på treningssenteret. Hvorfor ikke tilbringe lunsjen på ditt lokale treningssenter? Mange treningssentre tilbyr ekspresstimer som varer i 30 minutter. Mange arbeidsgivere har dessuten treningsmuligheter på jobben. Dra med deg en kollega og ta en rask treningsøkt. Eller hva med å satse på smugmosjon? Les mer her!
  • Tren ved pulten. Husk at du kan trene litt ved pulten din også. Rumpa: Mens du sitter, stram rumpemuskulaturen, hold i ti sekunder og slipp. Gjenta dette minst åtte ganger. Eller hva med tåhev? Føttene skal ligge flatt på underlaget. Løft tærne opp mot toppen av skoen. Dette skal aktivere musklene på forsiden av leggen. Hold i noen sekunder før du slipper tærne ned på underlaget igjen. Gjenta to sett à ti repetisjoner. Forside lår: Legg noe med en viss tyngde på fanget ditt, som for eksempel en PC-bag, og hev hælene. Hold i åtte til ti sekunder og gjenta flere ganger. Her er noen treningstips for å unngå kontorskader
  • Finn en venn. Du har helt sikkert en kollega som også ønsker å gå ned noen kilo. Dere burde alliere dere, og jobbe sammen om dette. Da blir det mye enklere.
  • Lever stående. Enten du skal holde en presentasjon, lede et møte, eller jobbe ved pulten. Gjør det stående! Sistnevnte kan du gjøre ved å få deg en justerbar pult som kan heises. I snitt forbrenner du cirka 100 kcal i timen ved å sitte stille (avhengig av kroppsstørrelse og sammensetning). Hvis du står, forbrenner du 140.
  • Ha på en skritteller. Gå med skritteller på jobb. Kanskje det vil øke motivasjonen din? Jo mer gåing du får til i løpet av dagen, jo bedre. Kommer du opp i 10 000 skritt om dagen, er mye gjort! Les også: Funker disse treningsdingsene?
  • Planlegg måltidene. Mange har lett for å småspise ved pulten sin mens de jobber, gjerne flere ganger om dagen. Men slik multitasking er ikke nødvendigvis noe å skryte av. Planlegg heller når du skal ta deg et mellommåltid. Bli mer oppmerksom på hva du spiser, og risikoen for at du må gå og småspise hele dagen blir mindre.

    Irene Mårdalen anbefaler å spise lite og ofte, helst seks måltider om dagen.
    - Bytt ut sjokoladen med sunn mat du kan småspise, siet hun.

  • Ikke bare kaffe. Mange har for vane å ta seg en kopp kaffe eller fem i løpet av en arbeidsdag. Men hva med å fylle koppen med grønn te? Flere studier viser at det kan gjøre deg slank.
  • «Pausetrim». Mårdalen anbefaler alle å innføre såkalt pausetrim på jobben. Da reiser alle seg og gjør en liten treningsøkt på 10 minutter, med knebøy og mageøvelser. Husk at én bør ha ansvar for at dette gjennomføres.
  • Trapp og buss. Sist men ikke minst: Ta alltid trappen, og gå av bussen, T-banen eller trikken en eller to stasjoner før ditt egentlige stopp.
Les også: Helseråd for skiftarbeidere

Og bare så du vet det. Skriver du raskt på datamaskinen forbrenner du 141 kcal i timen (anslått kaloriforbruk for en person på cirka 70 kilo).

Kilde: ehow.com og Women’s Health Magazine

Personligtrening.no er eid av Aller Media. Selskapet eier også Aller Internett, som igjen eier Dinside.no.