Dette selskapet lokker med eksklusivt nettverk. Foto: Emerald Who's Who
Dette selskapet lokker med eksklusivt nettverk. Foto: Emerald Who's WhoVis mer

Her har flere blitt lurt

Vær oppmerksom på henvendelser fra Emerald Who's Who.

I disse dager sender avsenderen Emerald Who's Who ut e-poster for å lokke nordmenn til å melde seg inn i sitt profesjonelle nettverk.

Mye tyder imidlertid på at du bør styre langt unna dette.

I tider hvor profesjonelle og sosiale nettverk er i vinden, er det kanskje fristende å slå til på "tilbudet" fra Emerald Who's Who. De henvender seg (tilsynelatende) personlig per e-post og spiller på eksklusivitet i sine formuleringer:

It is my pleasure to inform you that on February 27, 2010 your information was reviewed and accepted for inclusion in the 2010/2011 edition of Emerald Who’s Who for Executives and Professionals. Emerald is the premiere social network for professionals in a private environment.

Med plettfri engelsk og avsenderadresse New York City frister de personer til å registrere seg i nettverket. Det er det imidlertid flere som har angret på.

Mange svindelhistorier på nettet

En av dem som har blitt et offer for nettverkets pågående, men profesjonelle stil er Victor Sawma.

Jeg skriver denne artikkelen slik at alle andre der ute kan bli oppmerksomme på et svindelselskap som kaller seg Emerald Who's Who. Disse menneskene er så profesjonelle i sin svindel at du føler deg svært fanget i avtalen deres, skriver Victor Sawma i sin blogg.

Han forteller hvordan han stolte på selskapet, først registrerte seg, og senere mottok stadig mer pågående henvendelser. Etter hvert ble han bedt om å oppgi kredittkortnummeret sitt for å få en utvidet profil på seg selv i nettverket. Sawma understreker at personene bak virker så profesjonelle at det er vanskelig å ikke bli fanget av deres argumentasjon.

Lurt å ligge unna

Og foretar du et søk på Internett, vil du oppdage at det er mange som har lignende erfaringer med Emerald Who's Who. Selskapet er omtalt i flere artikler og forum, og mange reagerer på profesjonaliteten i e-postene og henvendelsene per telefon.

Som regel er det imidlertid tegn du kan se etter når du mottar en mail med et fristende tilbud. Se for eksempel: Tre ting du tar dem på