Winter entertainment. Snowmobile driving. Foto: Russian Look/colourbox.com
Winter entertainment. Snowmobile driving. Foto: Russian Look/colourbox.comVis mer

Her fyker kaloriene unna

Dette forbrenner du på måking og andre vinteraktiviteter.

Klar, ferdig, vinterferie! Selv om gradestokken peker nedover, det er bikkjekaldt ute og øynene drukner i snø hvor enn du ser, trenger du likevel ikke å stå over utendørstreningen. Det er mange måter å bruke naturen på, enten du er på vinterferie eller trenger en liten treningsøkt etter en lang arbeidsdag.

Med litt innsats kan du faktisk forbrenne rundt 1000 kcal på en time ute i snøen!

Langrenn
Langrenn er en klassiker som gir høy forbrenning. Faktisk troner langrenn øverst når det gjelder fettforbrenning, og er den perfekte treningsformen for de som ønsker å gå ned i vekt, forbedre kondisjonen og øke muskelstyrke i hele kroppen.

I langrenn brukes både underkroppen og overkroppen.

Anslått forbruk for en person på om lag 70 kilo som går langrenn i moderat tempo i en time er 405 kcal.

Går du raskere, omkring 12 km i timen, kommer du opp i 1000-tallet hvis du holder på i en time.

Les mer: Så lett blir du super på ski

Snowboard
Helse- og kondisjonsmessig har ikke snowboardkjøring den samme effekten som for eksempel langrenn.

Men snowboard er fin trim for både rygg- og magemuskulaturen. En person på rundt 70 kilo som kjører snowboard i rundt 20 minutter vil forbrenne ca 200 kcal. En person på rundt 90 kilo vil forbrenne det samme på rundt 15 minutter, som vil si at han kan forbrenne opp mot 800 kcal på en hel time.

Husk hjelm!

Men husk at lange pauser i heiskøen vil dra pulsen ned igjen.

Aking
Aking kan være mer enn bare lek og gøy, for hvis du virkelig står og går opp akebakken forbrenner du mange flere kalorier enn latsabbene som tar heis, t-bane eller andre fremkomstmidler til toppen igjen. Det er dessuten også bra trening å gå opp og ned fra akebrettet.

Så vil du drive kondisjonstrening og i tillegg gjøre styrkeøvelser for ben, mage og rumpe, gir aking et høyt energiforbuk. Du kan faktisk forbrenne hele 550 kcal i løpet av en time

Alpint
Slalom gir god styrketrening, og særlig rumpe og ben får seg en real omgang, i tillegg til mage og rygg.

På 30 minutter vil en person på omkring 75 kilo forbrenne rundt 270 kcal.

Husk å kjøre skadefritt i bakken!

Ligg i snøen og lag engler. Det er god trening for skulder og ben (Foto: Colourbox). Vis mer


Måke snø
Å måke snø er kanskje ikke den morsomste uteaktiviteten å gjøre på vinterstid, men kanskje det blir mer moro hvis du tar det som en treningsøkt? En person på cirka 70 kilo som måker snø i en time forbrenner om lag 481 kcal.

Men ikke la snøen ta knekken på ryggen! I en pressemelding, understreker Norsk Kiropraktorforening blant annet viktigheten av å ta mange små spadetak, og ikke for store og tunge tak. Ta også snøen med en gang før den blir tung, og løft med beina og ikke med ryggen. Bruke begge hendene og ta det med ro. Snømåking er tungt!

Bruk et hjelpehåndtak og unngå å få vondt i ryggen

Andre vinteraktiviteter som kan ha et høyt energiforbruk er snøbasing. Ligg i snøen og lag engler. I tung snø er dette bra trening for skulder og ben. Å gå med truger kan også gi en god treningseffekt, enten du går på flata eller opp fjelltopper. Ifølge en amerikansk undersøkelse kan forbrenne 500-1000 kcal i timen når du går med truger. Du kan også forbrenne inntil 300 kcal i timen med å kjøre snøscooter.

Les også: Snømåking - ditt ansvar eller forsikringssak?

Husk at hvor mange kalorier du brenner, avhenger av kjønn, vekt, effektivitet og snøforhold.

Kilder:
Forbrukerportalen
Dietandfitnesstoday.com
Iform