Ved energisk stavgang kan du forbruke opp til 67 prosent mer kalorier enn ved vanlig gange.  Foto: Colourbox.com
Ved energisk stavgang kan du forbruke opp til 67 prosent mer kalorier enn ved vanlig gange. Foto: Colourbox.comVis mer

Her fyker kaloriene unna

Nei, stavgang er ikke en kjerringsport.

Selv mosjonerer du jevnt og trutt, og hver gang du møter på noen som går med staver tenker du: ”Det skal jeg begynne med når jeg blir gammel”. Men det er en myte at det bare er eldre damer som driver med stavgang.

Faktisk så er det en fin mosjonsform som passer for de aller fleste, og det er i alle fall et veldig godt alternativ til helsestudioet. Stavgang er positivt på mange måter: Du kommer deg ut i naturen, forbedrer holdningen, forebygger belastningsskader og styrker muskulaturen.

Men ikke bare det: Ved riktig og effektiv stavgange kan du forbrenne langt flere kalorier enn ved vanlig gange.

Gå deg slank
Hva bør du trene?

67 prosent økt energiforbruk

Energiforbruket ved stavgang kan være opp til 67 prosent større enn under vanlig gange, viser en ny forskningsrapport fra Norges idrettshøgskole.

Undersøkelser som er gjort tidligere har vist at energiforbruket er på opp til 23 prosent sammenlignet med vanglig gange.

- Grunnen til de gode resultatene er en særlig energisk stavgangsteknikk som er utviklet av tidligere langdistanseløper Ingrid Kristiansen, sier Ernst Hansen, en av forskerne bak undersøkelsen, i et nyhetsbrev.

Han legger til at energisk stavgangsteknikk kan medføre et spesielt stort overkroppsarbeide og arbeide på kroppens tyngdepunkt sammenliknet med andre teknikker.

Sommerens beste treningstips

Hva vil det si å gjøre energisk stavgang?

I rolig tempo

Teknikken bygger på et dypt og langt steg utført i relativt rolig tempo. Dette steget fører til et motstem selv om man går på flat mark. Et effektivt løpssteg vil «rulle» framover, mens dette stavgangssteget vil «bremse» i fartsretningen. Med dette steget og den rolige farten vil man også få et langt og effektivt armtak, ifølge nyhetsbrevet.

Lave armer og en relativt rett arm gir et veldig krevende samarbeid. Resultatet av dette er et ekstra høyt energiforbruk selv om man går sakte.

Se demonstrasjonsvideo på nettsidene til Norges idrettshøgskole (ekstern lenke)

Forskerne presiserer at det er avgjørende at man har det behagelig når man går med staver, og at opplevelsen av komfort skal være på samme nivå som ved vanlig gange.

- Kombinasjonen av å ha det behagelig mens de forbrenner mange kalorier er nok årsaken til at mange av deltagerne i undersøkelsen går sammen flere ganger i uka, og har gjort det år etter år, sier Hansen.

Han mener stavgang har et stort potensial som treningsaktivitet for folk flest.

Stavgang eller butterfly

I studien gikk testpersonene med staver i motbakke. De var oppe i over 80 prosent av deres maksimale oksygenopptak, men rapporterte likevel om høy komfort.

For å komme opp i tilsvarende energiforbruk som under stavgang i motbakke, må du for eksempel løpe med en hastighet på 10,8 km i timen eller svømme butterfly. Hvis du vil oppnå samme energiforbruk på flatmark må du løpe i åtte kilometer i timen eller spille basketball.

- Det er spesielt vesentlig å bemerke at stavgang sammenliknet med andre fitnessaktiviteter er komfortabel og skånsom for kroppens muskler, knokler og ledd selv når stavgang utføres med en høy intensitet, understreker Ernst Hansen.

Gravide anbefales å trene med staver

Du og staver

Går du med staver, eller vurderer du å gjøre det? (Avsluttet)
Jeg fortsetter med min vanlige trening nå, og begynner med staver når jeg blir gammel.(36%) 220
Jeg gjør det ikke nå, men vurderer å begynne med det straks.(23%) 139
Nei, dette er og blir noe tull!(21%) 124
Ja, jeg har gjort dette lenge, og synes det er en flott treningsform.(20%) 120
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.