Syns du vedlikehold av sykkel er kjedelig, eller kanskje vanskelig? Flere butikker og kjeder gir deg gratis service om du kjøper sykkel hos dem. Foto: All Over Press
Syns du vedlikehold av sykkel er kjedelig, eller kanskje vanskelig? Flere butikker og kjeder gir deg gratis service om du kjøper sykkel hos dem. Foto: All Over PressVis mer

Her får du gratis service på sykkelen

Og er noe feil, kan du reklamere.

Kjøper du ny sykkel, lønner det seg å ta vare på den nye investeringen i form av vedlikehold. Og i enkelte butikker får du gratis serviceavtaler med på kjøpet når du kjøper sykkel hos dem.

Men det er ikke nødvendigvis de store kjedene som gir de beste serviceavtalene. Hos enkelte lokale sykkelbutikker får du nemlig gratis service så lenge sykkelen er i bruk.

>> Kjøp med kredittkort kan gjøre det enklere å reklamere

Gir livstidsservice

På butikken Fjell&Sykkelservice i Skodje i Møre- og Romsdal, gir de kundene livstidsservice på alle sykler som er kjøpt i butikken.

– Vi gir livstidsservice på syklene fordi vi vil vise at vi setter ekstra pris på kundene våre, og fordi det er veldig viktig at syklene er i forskriftsmessig stand, sier Tor-Erling Johansen til DinSide.

Han forteller videre at mange av kundene benytter seg av tilbudet. Ikke minst stikker barn innom uten foreldrene, og får justert bremser og gir på egenhånd.

Også Sykkelhuset, som holder til i Molde og Kristiansand, tilbyr ifølge egne nettsider en livstidsservice på syklene de selger.

Blant sportskjedene som tilbyr gratis service på sykler, er XXL og G-Max. XXL gir tre år gratis service på alle sykler de selger.

– Vi ønsker å gi kundene et godt tilbud, og sørge for at de kan være trygge på at de har en sykkel som fungerer. Det er ikke alle som syns dette er like enkelt å gjøre selv, og folk er flinke til å benytte seg av tilbudet, forteller Arve Sehl, service- og tjenestesjef i XXL til DinSide.

G-Max har også tre år gratis service på sykler som koster mer enn 2.500 kroner, samt alle barnesykler.

– Grunnen til at vi har satt en prisgrense på 2.500 kroner er at billigere sykler enn dette sjelden blir levert inn til service. Dessuten ønsker vi å gi en ekstra verdi til de ønsker å kjøpe en dyrere sykkel enn 2.500 kroner, forteller Kjetil Hans Løken, markedsdirektør i G-Max.

Åpenbart nok lønner det seg å ikke se seg blind på en serviceavtale, og sjekke pris og kvalitet på sykkelen før man velger hvor man skal kjøpe sykkel.

Foretrekker du å vedlikeholde sykkelen selv, bør du sjekke disse gode rådene.

Les også: Finn ut om el-sykkel er noe for deg!

Husk reklamasjonsretten

Skulle det oppstå et problem med sykkelen etter kjøp, gir Forbrukerkjøpsloven deg rett til å reklamere på feil eller mangler.

Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


– En sykkel er ment å vare i mer enn to år, altså har den fem års reklamasjon gjennom Forbrukerkjøpsloven, forteller Ann-Hege Skogly, fungerende kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet.

Dessuten er det viktig å merke seg at garanti og reklamasjon ikke er det samme.

– En garanti kommer i tillegg, og kan ha en helt annen tidsfrist. Sier selger at garantien er gått ut, så husk at du har fem års reklamasjon, understreker hun.

Du kan reklamere på en sykkel dersom den har en feil eller svakhet, eller du har fått feil opplysninger om den ved kjøp.

– Skyldes problemet brukerfeil kan du derimot ikke klage, man kan heller ikke reklamere på slitedeler som man må regne med å skifte ut, sier Skogly.

Skulle det oppstå en feil kort tid etter kjøpet, anbefaler hun dessuten å si i fra så fort som mulig.

– De første seks månedene etter kjøpet har selgeren et ekstra ansvar for å sannsynliggjøre at feilen skyldes brukerfeil, sier hun.