<b>KUNDESERVICE:</b> DFDS Seaways er årets kundeservicebedrift, ifølge Kundeserviceprisen 2010. Foto: DFDS
KUNDESERVICE: DFDS Seaways er årets kundeservicebedrift, ifølge Kundeserviceprisen 2010. Foto: DFDSVis mer

Her får du best kundeservice

DFDS Seaways er kåret til beste kundeservicebedrift.

73 av landets største kundesentre innen 12 ulike bransjer er testet på kundeservice. Det er kåret en vinner innenfor hver bransje, og i tillegg er det kåret en totalvinner. Her kan du se vinnerne.

Kundeservice fra helvete

Best i test

Totalvinneren er altså DFDS Seaways. De får utmerkelse og heder og ære for blide, engasjerte og hyggelige kundebehandlere, kort ventetid, svært god produktkunnskap, gode og effektive samtaler og fornøyde kunder som gjerne kommer tilbake.

Testen er utført av selskapet See You As, som jobber med måling av kundeopplevelse. Selskapet har testet bedriftenes kundeservice ved hjelp av "Mystery Calling".

- Våre observatører, som er vanlige forbrukere, opptrer som vanlige kunder og ringer kundesentrene og gjennomfører et rollespill hvor de gir de ulike kundesentrene karakterer på ulike kriterier. Den som får høyest totalscore vinner, sier salgssjef Reidar Skorpen i SeeYou.

Ventetid, behjelpelighet og produktkunnskap er blant kriteriene som måles. Det ligger totalt 1.095 telefonsamtaler til grunn for denne kåringen.

Nest best totalt sett er One Call, og på tredjeplass kommer IF Forsikring.

Prisen deles ut i forbindelse med kundeservicekonferansen Call Center Dagene.

Bransjevinnerne

Generelt sett er det forsikringsbransjen som kommer best ut av kåringen, med de beste totalresultatene. Mobil er på andreplass og sikkerhet på tredjeplass. I den andre enden av skalaen, altså bransjene med de dårligste totalresultatene, finner vi elektrobransjen på bunn, energi er nest dårligst og TV-distribusjon er på tredjeplass i den bakerste enden av lista.

Her er vinnerne innenfor de ulike bransjene som er testet:

  • Bank: Storebrand
    • Også testet: DnB NOR, Fokus Bank, Gjensidige bank, Nordea, Postbanken, Skandiabanken, Sparebank1.

  • Energi:TrønderEnergi AS
    • Også testet: Eidsiva Energi, Fjordkraft, Hafslund, LOS, Lyse, Norges Energi, NTE.

  • Mobil: One Call
  • Forsikring: If
    • Også testet: Codan, Storebrand, Gjensidige, TrygVesta, Sparebank1.

  • TVkanal distribusjon: RiksTV
    • Også testet: Canal Digital, Get, Viasat.

  • Reise: DFDS Seaways AS
    • Color Line, Nor-Way Ekspress, Norwegian, NSB, SAS, Stena Line, Widerøe.

  • Avis: Finansavisen
    • Også testet: Adresseavisa, Aftenposten, Bergens Tidende, Dagens Næringsliv, Stavanger Aftenblad.

  • Bredbånd: Canal Digital
    • Også testet: Get, NextGen Tel, Telenor, Ventelo.

  • Sikkerhet: Sector Alarm AS
    • Også testet: G4S Security, Securitas Direct, Vaktservice.

  • Transport: Tollpost Globe AS
    • Også testet: Bring, DHL, Schenker.

  • Elektro: Elkjøp
    • Også testet: Elprice, Euronics, Expert, Lefdal, Siba.

  • Offentlig: Brønnøysundregistrene
    • Også testet: Forbrukerrådet, Forsvaret - vernepliktsverket, Husbanken, Skatteetaten, Statens lånekasse for utdanning, Utlendingsdirektoratet.