Langt fra alle selskaper er dårlige på kundeservice. Sector Alarm er best av dem alle, ifølge en ny test av kundeservicen til mange av landets største selskaper. Foto: COLOURBOX:COM
Langt fra alle selskaper er dårlige på kundeservice. Sector Alarm er best av dem alle, ifølge en ny test av kundeservicen til mange av landets største selskaper. Foto: COLOURBOX:COMVis mer

- Her får du best kundeservice

Sector Alarm stakk av med den gjeveste prisen i landets største test av kundesentre.

Du har sikkert irritert deg mange ganger over dårlig kundeservice på telefonen; lange ventetider, irriterende ventemusikk og lite imøtekommende kundebehandlere.

Heldigvis er det ikke alle bedrifter som er like dårlige til å behandle kundene sine på en god måte. I en omfattende undersøkelse av 82 av landets største kundesentre, har analyseselskapet See You funnet ut hvilke bedrifter som tilbyr den aller beste servicen.

Da Kundeserviceprisen 2011 ble delt ut tirsdag kveld, var det alarmselskapet Sector Alarm som gikk helt til topps.

- Vi har positive og muntre kundebehandlere som alltid yter sitt beste når det gjelder kunder, skryter Tone Løkken i Sector Alarm.

Selskapet ble blant annet berømmet for sine imøtekommende og engasjerte kundebehandlere, kunnskap, og ikke minst at alle kundene fikk dekket behovet de ringte for.

Dette er femte gangen prisen blir delt ut.

KOMMENTAR: Kundeservice fra helvete

Bransjevinnerne

Målingene av kundeservice ble utført ved bruk av ukjente kunder, eller mystery calling som det populært kalles. Ventetid, kompetanse, mersalg og avslutning var blant kriteriene som avgjorde hvor god kundeservice bedriftene kunne tilby.

Her er vinnerne i de 13 forskjellige bransjene som ble undersøkt:

Energi: Fjordkraft

Mobil: Chess

Forsikring: TrygVesta

Bank: Gjensidige

TV-distribusjon: Canal Digital Parabol

Flyreise: KLM

Sikkerhet: Sector Alarm

Elektro: Lefdal

Offentlig: Brønnøysundegistrene

Båtreise: DFDS Seaway

Pakkereiser: Solia

Bredbånd: Ventelo

Avis: Adresseavisen

Egne retningslinjer

Mange selskaper og bransjer har fått øynene opp for at rask og god kundeservice er viktig.

For noen år siden gikk tilbydere av elektronisk kommunikasjon og IKT-Norge, i samarbeid med Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet, sammen om å definere hva som skal til for å gi kunden best mulig service.

Sammen kom de frem til en rekke retningslinjer, og Post- og teletilsynet har fått i oppgave å sjekke selskapene som er med på prosjektet, for å finne ut om de følger sine retningslinjer for god kundeservice.

Nå skal det sies at det ikke er så strenge krav bransjen stiller til seg selv. Blant annet krever de at selskapene ikke skal bruke mer enn fem minutter på å svare på telefonen. Fem minutter er jo i prinsippet ganske lang tid, men heldigvis holder de fleste teleselskapene seg godt under denne grensen.

Reglene sier også at det er god skikk å besvare en e-post til kundeservice innen 72 timer. For de fleste som trenger hjelp kan 72 timer virke som en evighet, så kravene er altså ikke veldig strenge.

Se hvilke retningslinjer selskapene må følge: Dette er god kundeservice