<b>Tar makten tilbake</b> Nå bestemmer forbrukerne - blant annet gjennom Facebook. Foto: Colourbox.com
Tar makten tilbake Nå bestemmer forbrukerne - blant annet gjennom Facebook. Foto: Colourbox.comVis mer

Her får butikkene gjennomgå

Pixmania, Bidnett, Talkmore og Elkjøp står alle i gapestokken - på Internett.

Internett har gitt forbrukerne nye muligheter og mer makt. Og i disse dager organiserer nordmenn seg på Internett for å stå sterkere når de får dårlig service eller vil ha gjennomslag for noe.

Kanskje sist ut er en relativt ny Facebook-gruppe som vil svarteliste aktører som ikke leverer som de skal.

Har du bestilt noe over nettet og fått feil vare, sen levering, eller i verste fall aldri fått det du har betalt for? Her kan du tipse andre om hvilke firmaer de bør se opp for, dele erfaringer og frustrasjon, er beskrivelsen av Facebook-gruppen
Svartelista
.

Og så langt har flere leverandører og butikker fått gjennomgå. Nettauksjonsstedet Bidnett, mobiloperatøren Talkmore, og nettbutikken Pixmania er blant navnene som blir trukket frem i gruppens diskusjonsforum.

Samles på nettet

Svartelisten føyer seg inn i rekken av grupper og nettsteder som vil gjøre forbrukerne sterkere gjennom felles organisering på Internett.

De sosiale nettsamfunnene er yndete steder for grupper som vil forandre samfunnet med mer eller mindre viktige forslag til endringer. Her lever gruppene side om side med markedsførere som foreslår at du blir tilhenger av akkurat deres produkt.

Et av de mer seriøse tiltakene for å samle forbrukerne på nett er nettstedet Faiir, som organiserer forbrukerklager og oppretter kontakt med leverandørene det er rettet klager mot.

Fra lunsjbordet til nettet

- Nordmenn er flinke til å klage over lunsjbordet, men derfra til å gjøre noe er ofte en bøyg. Og når du har bestemt deg for å gjøre noe, så er forbrukerens problem at det er så mange instanser å forholde seg til at det virker utmattende på dem som ønsker å gjøre noe, sier Torstein Hallaråker, grunnlegger av Faiir.com til DinSide.

Butikkene Lefdal, Elektrovarer og Elkjøp var blant de første leverandørene som stod i gapestokken hos Faiir.

>>>Les mer om Faiir

Får varer tilbake i hyllene

Samtidig som forbrukerne organiserer klagingen på nettet, ser vi stadig flere eksempler på hvordan Facebook-grupper påvirker produsenter og butikker til å endre sine planer.

I går viste vi hvordan enkeltpersoner har klart å mobilisere så mye engasjement gjennom Facebook og andre nettsamfunn at enkeltprodukter har kommet tilbake i hyllene. Brusmerket Urge og pæreisen fra Diplom-is er resultater av Facebook-kampanjer.

- Vi lytter til alle forbrukerhenvendelser som vi får, også fra Facebook. Vi skal treffe trender og smaker. Da er det viktig å lytte til forbrukerne for og oppnå et komplett bilde av hva de ønsker, sier Eirik Kruse i Diplom-is til DinSide.

>>>Slik fikk de brusen tilbake i hyllene