Her er slanke-frokosten

Skal du ned i vekt? Her er frokost-tipsene som gir deg både mett mage og slanke linjer:

Gode matvaner er viktig for den som vil holde seg sunn og frisk. Og frokosten er ikke noe unntak. Britiske forskere mener nå at frokost med mye fiber både kan redusere problemer med overvekt og gi deg lavere nivåer av det farlige kolesterolet LDL.

Sunnere hjerter
Forskerne ved Universitetet i Nottingham testet effekten av en god frokost på ti kvinner. De frivillige deltakerne skulle i to uker spise en fiberrik frokostblanding med lettmelk til frokost, etterfulgt av to uker uten frokost. Kvinnene spiste andre måltider som lunsj, middag og mellommåltider i hele perioden.

Tester av deltakerne viser at kolesterolet skyter i været på dagene uten frokost. Følsomheten for insulin ble også redusert, som betyr at det blir lettere å legge på seg ekstra vekt. Til sammen kan disse to faktorene ha stor betydning for et sunt hjerte- og karsystem.

Den engelske undersøkelsen er omtalt av nettmagasinet Nutraingredients og publisert i fagmagasinet American Journal of Clinical Nutrition.

Les også: Frokosten kan redde livet ditt

Småspiser uten frokost
Dårlig tid er en av grunnene til at mange dropper en skikkelig frokost. Men om du skipper måltidet for å gå ned i vekt, bør du vurdere strategien din på nytt.

Mye tyder nemlig på at det totale kalori-inntaket øker når du kommer sulten på jobb. Småspising og kaloririke søtsaker får det meste av skylda. Og når insulinet i tillegg er i ubalanse, blir det enda lettere å legge på seg noen ekstra kilo rundt magen.

Sunn frokost med fiber
- Kornblandinger med hele korn og lite sukker er et flott morgenmåltid. Om du er usikker på hva frokostblandingen din inneholder bør du snu pakken og lese på innholdsdeklarasjonen. Om sukker nevnes som en av de første ingrediensene kan du være sikker på at dette er søte saker.

- Amerikanske cornflakes og liknende produkter er som regel stinne av sukker, og derfor synes også mange at de smaker godt.

- Men det er jo også mulig å lage sin egen frokostmix som inneholder både de søte og de sunne varene. Et frokosttips til Kelloggs-tilhengerne kan jo være å blande litt søt frokostblanding med den trauste norske kornblandingen, så får du mer fiber enn om du bare spiser cornflakes til frokost, foreslår Hånes.

Har du planer om å gå ned i vekt? Her er fem gode frokost-tips:

1) Dropp brødskiver og juice. En fiberrik frokostblanding eller knekkebrød med fiber er bedre. Vanlig appelsinjuice inneholder mange sunne vitaminer, men også like mange kalorier som et glass cola. Et glass ekstra lett melk er et slankere alternativ.

2) Velg en frokostblanding som inneholder minst fem gram fiber per servering. Fiber er bra for magen og reduserer risikoen for hjertelidelser og kreft. Ved en fiberrik frokost blir du dessuten mett lenger. Vil du ha en søtere smak kan du tilsette tørket frukt.

3) Spis frokostblandinger der hele korn nevnes som en av de første ingrediensene. Hvete og havre er spesielt sunt.

4) Se etter frokostblandinger med mindre enn fem gram sukker per servering. Så lenge det er mye fiber og lite fett kan du imidlertid ha litt sukker på.

5) Varier med frukt. Nå finnes det modne og saftige epler nærmest gratis i alle hager. Epler inneholder ganske mye fiber og ikke flere kalorier enn du trenger om morgenen.

 

Mozon.no, 15.09.2006