GULL, SØLV OG BRONSE: Coca-Cola er størst i Norge. På andre plass kommer lavkaloribrusen Pepsi Max, mens Coca-Cola Zero ligger på tredje plass. Foto: Øivind Idsø
GULL, SØLV OG BRONSE: Coca-Cola er størst i Norge. På andre plass kommer lavkaloribrusen Pepsi Max, mens Coca-Cola Zero ligger på tredje plass. Foto: Øivind IdsøVis mer

Her er Norges mest populære brus

Hvordan gikk det med din favoritt?

Hvilken brus liker du best? (Avsluttet)
Coca Cola(33%) 2089
Pepsi Max(23%) 1433
Solo(11%) 723
Coca-Cola Zero(8%) 520
Annet(8%) 497
Fanta(6%) 390
Drikker ikke brus(5%) 290
Pepsi(3%) 200
Pepsi Raw(2%) 113
Coca-Cola Light(1%) 78
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


At nordmenn liker brus, er ikke noe nytt.

Visste du at en familie bruker 13.286 kroner i året på brus og godteri? Det tilsvarer cirka 15 kilo godteri og 67 liter brus per person.

Vi spretter med andre ord brusflasken og heller nedpå så fort anledningen byr seg - uansett hvilken ukedag det er.

Det merkes også på salgstallene til dagligvarebutikkene.

Se prisforskjellen: Brusen har blitt dyrere

Kjøpte mer brus i år

Nordmenn kjøper stadig mer mineralvann, kommer det frem i undersøkelsen.

Norske dagligvarebutikker solgte kullsyreholdig drikke for nær 5,5 milliarder kroner i løpet av de siste 52 ukene, viser ferske tall fra analyseselskapet The Nielsen Company, i en pressemelding.

Dette er 210 milloner kroner, altså fire prosent, høyere omsetning enn tilsvarende periode i fjor.

Ifølge analyseselskapet utgjør dette nesten 451 milllioner liter kullsyreholdig drikke i volum, som er en volumvekst på 1,6 prosent sammenlignet med 2009.

Vil ha felles pantesystem i Norden ...Men disse boksene får du ikke pant for

Og vinneren er....

Og hvilken brus kjøper vi mest av?

– Det er to typer brus som dominerer i Norge. Det ene er coladrikker, det andre er appelsindrikker, sier Petter Nome, direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen, til DinSide.

 BrustypeMarkedsandel
1Coca-Cola28,4%
2Pepsi Max18,2%
3Coca-Cola Zero6,3%
4Fanta5,4%
5Solo4,5%

Her er de fem mest solgte brusene i Norge:

Disse tallene gjelder kun for dagligvarebutikker.

– Alt som selges i andre kanaler, som for eksempel kiosker og bensinstasjoner, restauranter og serveringssteder, automater og så videre, er ikke er inkludert i disse tallene, skriver Knut Gartland, pressekontakt i Nielsen Norge, i en epost til DinSide.

>>>Se hvordan det gikk da DinSides journalist sluttet å drikke Pepsi Max

Coca-Cola på topp

Det er kanskje ikke så overraskende at Coca-Cola troner øverst på listen. En internasjonal undersøkelse fra 1988 viste nemlig at Coca-Cola er et av verdens mest kjente og populære varmerke, noe mange kan kjenne seg igjen i. Det er svært få som ikke har hørt om den sukkerholdige drikken.

Coca-Cola ble oppfunnet i 1886, men fikk sitt gjennombrudd i Europa under 2. verdenskrig, ifølge drikkeglede.no.

I 1982 ble Coca-Cola Light lansert, som ble en stor suksess verden over. Lavkaloridrikken må derimot se seg slått av slektningen Coca-Cola Zero, som kom i butikkhyllene i Norge i 2006, ifølge Wikipedia.

At Pepsi Max kom på andre plass er kanskje heller ikke så sjokkerende. Drikken så dagens lys i 1993 og er helt klart Norges mest populære lavkaloridrikk, ifølge tallene øverst.

I høst testet DinSide den nye brusen Pepsi Raw, som skal være en naturlig brus uten kunstige tilsetningstoffer. Se hvordan det gikk her.