FÅ HJELP: Er du lei av å rope i telefonen? Da bør du vurdere å koble en klagenemnd inn i saken. De kan hjelpe deg.  Foto: COLOURBOX
FÅ HJELP: Er du lei av å rope i telefonen? Da bør du vurdere å koble en klagenemnd inn i saken. De kan hjelpe deg. Foto: COLOURBOXVis mer

Her er Norges klagenemnder

Hjelper deg med begravelser, telefonregninger, rensede dresser og flyreiser. Blant annet.

Føler du deg lurt av reklame og kontrakter, kan du klage til Forbrukerombudet. Føler du deg urettferdig behandlet av en selger, kan du klage til Forbrukerrådet.

Men Norge har så mye mer å by på; klagenemnder. Ikke så rent få, heller.

Klagenemndene er ment som en siste løsning når ting ikke ordner seg mellom kunden og selgeren. Tar du saken til Forbrukerrådet kan de sende deg videre til riktig nemnd, men du kan spare tid og krefter ved å ta saken direkte til nemnda selv.

Vel og merke om saken din passer inn i en av nemndene. Om ikke, er Forbrukertvistutvalget gjerne riktig sted, men her må du uansett gå gjennom Forbrukerrådet først. Mer om det senere.

Dette må du gjøre

Alle forbrukere kan bruke nemndene, men du må oppfylle noen enkle kriterier:

  • Du må ha forsøkt å løse problemet med motparten først.
  • Du må ha skriftelig dokumentasjon på dette. Et minimum er at du har skrevet til selskapet og sagt tydelig hva du ønsker.
  • Det må ha gått en viss tid. Om selskapet ikke svarer eller gjør som du ønsker innen denne tiden, gjerne to uker, har du rett til å ta saken til nemnda.
  • Selskapet du krangler med må være tilknyttet nemnda, gjerne gjennom en bransjeorganisasjon. De største aktørene er gjerne det.

Elektronisk og gratis

Nemndene er gratis å bruke, med noen få unntak. Og de største av dem har nettsider hvor du enkelt kan sende inn klagen din elektronisk. Hvor lang tid det tar før den behandles varierer, men du bør uansett smøre deg med en viss porsjon tålmodighet.

Avgjørelsene som tas av nemndene er bare rådgivende. Det vil si at selskapene i prinsippet kan nekte å gjøre som nemnden sier, men i de aller fleste tilfeller vil de følge avgjørelsen.

Merk også at noen av nemndene legger ut alle avgjørelsene sine på internett, med fullt navn på både klager og motpart.

Her er de viktigste klagenemndene i Norge i dag:

HYTTE OG HUS: Skal du få bygd et nytt hus eller hytte, kan du bruke Boligtvistnemnda. Foto: Norgeshus Vis mer


Boligtvistnemnda

Behandler tvister om bygging eller kjøp av nybygde boliger og hytter, også tilbygg. Gjelder tvister mellom kjøper og entreprenør, og inkluderer alt arbeid som utføres i slik sammenheng. Du kan altså ikke klage på kjøp av gamle boliger. Dette er en av de få nemndene som koster penger å benytte seg av:

1.075 kroner for en nemndsbehandling.

Nettside: boligtvistnemnda.no
Eksempel på sak: Vi klager mest på fukt og lekkasjer

Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon

Her kan du ta saker om salg av "elektroniske kommunikasjonstjenester". I praksis vil det som oftest si telefoni, bredbånd og innholdstjenester. Klassiske saker her er klager på dyre telefonregninger i forbinnelse med surfing i utlandet eller SMS-tjenester, samt klager på feil og mangler på bredbåndet.

Nettside: brukerklagenemnda.no
Eksempel på sak: Mobiloperatøren må punge ut etter kundes pornosurfing

ADVOKATER: Jussens menn og kvinner kan være dyre. Men det finnes hjelp. Foto: colourbox.com Vis mer


Disiplinærnemnda for advokatvirksomhet

Om du føler at advokaten din tar seg for godt betalt, eller at hun opptrer "i strid med god advokatskikk, domstolsloven eller annen lov", kan du ta klagen din videre til denne nemnda.

Nettside: Ingen, men informasjon hos advokatforeningen.no

Elklagenemnda

Her kan du ta problemer med strømleverandøren eller netteieren din. Typisk klager på feil i strømregningen eller skade på utstyr som følge av variasjon i spenning.

Nettside: elklage.no
Eksempel på sak: Nemnda og strømkunder reagerer på "spotpris" hos Vitel

PENGER: Alt som har med bank og finans å gjøre kan du ta opp med Finansklagenemnda. Foto: Per Ervland Vis mer


Finansklagenemnda

Denne oppstod i 2010, og er en sammenslåing av Bankklagenemnda og Forsikringsklagenemnda. Her kan du ta klager mot bank, finansieringsselskap, kredittforetak, fondsforvaltningsselskap eller utenlandske kreditt- eller finansinstitusjoner.

Nettside: finansklagenemnda.no
Eksempel på sak: Får klager når tyver bruker stjålte bankkort

Forbrukertvistutvalget

Dette er ikke en klagenemnd. Så hvorfor ta det med her? Jo, fordi finner du ikke en passende nemnd, er sjansen stor for at det er dette utvalget som kan forsøke å hjelpe deg. Saken må dog ha blitt prøvd via Forbrukerrådet først, så du kan ikke gå direkte til utvalget.

Sakene dreier seg typisk om reklamasjon og forbrukerkjøpsloven. For eksempel feil på en PC. Avgjørelsene der er bindene, og er altså som dommer å regne. Butikken gjøre som utvalget sier, og sakene setter ofte presedens. Det utvalget mener om en sak, er altså ofte det som blir gjeldende praksis ellers også.

Nettside: forbrukertvistutvalget.no
Eksempel på sak: Utvalget mener kontoutskrift er like bra som kvittering

Foto: Per Ervland Vis mer


Inkassoklagenemnda

Har du fått inkasso på en regning du mener du ikke skal betale? Eller kanskje allerede har betalt? Da bør du ta saken til Inkassoklagenemnda. Ettersom alle inkassoselskaper må være tilknyttet nemnda, kan du klage på absolutt alle norske inkassosaker.

Nettside: klagenemnda.inkasso.no
Eksempel på sak: Få skjønner inkassokrav, og flere vinner i nemnda

Klagenemnda for bilutleie

Du kan jo selv gjette hva denne nemnda gjør. Jada, den behandler tvister mellom bilutleie-kunder og bilutleie-firmaer. Vel og merke om bilutleieren er med i Norges Bilutleierforbund.

Nettside: Ingen, men info hos bilutleieforbund.no

BEGRAVELSER: Alt koster penger, til og med dødsfall. Og dermed oppstår klager. Vis mer


Klagenemnda for gravferdstjenester

Dødsfall og begravelser handler først og fremst om sorg, men også om penger, tragisk nok. Det koster å benytte gravferdstjenester, og dermed oppstår det også her tvister. Dette er klagenemnda du skal gå til om du hatt problemer med gjennomføring av tjenestene, eller prisene.

Nettsider: Ingen, men info hos virke.no

Klagenemnda for håndverkertjenester på fast eiendom

Rørleggere, murere, gartnere, snekkere og andre håndverkere må stå til ansvar i denne nemnda, så lenge de er med i de største organisasjonene. Her kan du klage på for eksempel dårlig utført arbeid.

Nettside: handverkerklagenemnda.no
Eksempel på sak: Rørleggerne får flest klager, mest på pris

RENSERI: Mye kan gå galt når du leverer klær til rens. Foto: colourbox.com Vis mer


Klagenemnda for vask og rens

Har du hatt kjolen din til rens, og ikke er fornøyd, kan du ta saken til denne nemnda. Det spiller ingen rolle hva som har blitt renset, det kan for eksempel være klær, gardiner eller pels. De du klager på må være medlem av Norsk Renseri- & Vaskeriforening.

Nettsider: Ingen, men info på nrv.no

Pakkereisenemnda

En pakkereise defineres som en reise som inneholder minst to av disse tre elementene: "Transport, innkvartering eller annen turisttjeneste". Har du vært på en slik reise, er dette klagenemnda for deg. Typiske saker er klager på mangler ved hoteller eller problemer med bagasje.

Nettside: pakkereisenemnda.no
Eksempel på sak: Skulle bo på luksushotell - ble flyttet til et dårligere

PARKERINGSBØTER: Surt å få, men ekstra surt om du mener den er feil. Foto: colourbox Vis mer


Parkeringsklagenemnda

Som vi har skrevet før: Det nytter å klage på parkeringsbøter. Og denne nemnda er stedet å gjøre det. Eneste kriteriet er at boten ble gitt av et privat parkeringsselskap som er med i ordningen, altså ikke av kommunale parkeringsvakter.

Nettside: parkeringsklagenemnda.no
Eksempel på sak: 41 prosent av klagerne får medhold

Pasientskadenemnda

"Har du fått en skade forårsaket av undersøkelse, diagnostikk, behandling, pleie eller informasjonssvikt i norsk helsevesen?" spør denne nemnda. Om svaret er ja, kan de forsøke å hjelpe deg.

Nettside: pasientskadenemnda.no

EIENDOMSMEGLING: Meglere kan koste mye penger, men du kan klage på både pris og tjenester. Foto: Colourbox.com Vis mer


Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglings-tjenester

Her kan du ta opp krangler med en megler, enten du er kjøper eller selger. Du trenger faktisk ikke være kjøper eller selger heller, da du også kan være "øvrige interessenter".

Nettside: eiendomsmeglingsnemnda.no
Eksempel på sak: Den oppgitte fellesgjelden var ikke riktig

Reklamasjonsnemnda for fotografarbeider

Foreldre får stadig flere skolebilder av sine kjære små, og dermed øker også antall klager på fotografer. Da er det greit å vite at det finnes en egen nemnd, opprettet sammen med Norges Fotografforbund.

Nettside: Ingen, men info hos fotografiens-hus.no

TAKST: Hva takstmannen sier kan være viktig, men du kan klage. Foto: Finn.no/DinSide Vis mer


Reklamasjonsnemnda for takstmenn

Denne nemnda har to mål: Å gi kunder av takstmenn et sted å klage, samt bruke avgjørelsene til å lage retningslinjer for hva "god takstmannskikk" er for noe.

Nettside: takstklagenemnd.no

Transportklagenemnda (Flyklagenemnda)

Vi har allerede en klagenemnd for flyreiser: Flyklagenemnda. Her klager mange på blant annet flyoverganger de ikke har rukket fordi andre fly har blitt forsinket, og problemer med bagasje. Men nå skal også togreiser inn i systemet, og den blir derfor døpt om til Transportklagenemnda. Her kan man også ta tvister om alle typer problemer rundt togreiser, fra bestilling til selve reisen.

Nettside: Ikke ennå, men sjekk ut flyklagenemnda.no
Eksempel på sak: Norwegian lover å erstatte fly du ikke rekker på grunn av forsinkelser

Har du erfaring fra noen av nemndene? Da hører vi gjerne fra deg under artikkelen!