<B>MESTERLIG?</B> MasterCard har sett inn i krystallkulen, og kommet fram til noen særs originale betalingsløsninger. Foto: Colourbox/montasje
MESTERLIG? MasterCard har sett inn i krystallkulen, og kommet fram til noen særs originale betalingsløsninger. Foto: Colourbox/montasjeVis mer

Her er MasterCard QkR

Slik skal du (kanskje, muligens) betale i framtida.

Du kan få oss til å skrive under på mye hvis du bare innleder med "i framtida kommer vi til å", for hvem har vel oversikt over hvordan den ser ut?

Du skal derimot være svært overbevisende hvis du klarer få oss til å mene at det å betale med bankkort er noe av det mest tungvinte som finnes, eller at det å bestille en pizza legger beslag på betydelige mentale ressurser.

Slik blir QkR

Betalingsløsningsselskapet MasterCard presenterte i USA i går likevel noen scenarier for hvordan de ser for seg framtidas nettbetaling, der den mest oppsiktsvekkende vrien har fått et navn som på norsk lett kan føre til fnising.

BETALE MED DENNE? Ja, MasterCard har faktisk gjort det mulig - ihvertfall som prototype. Vis mer


"QkR" benytter seg av Microsofts Xbox Kinect-teknologi, som i utgangspunktet er tilpasset spillkonsollen Xbox 360. Den er laget ene og alene for å fange opp bevegelser Xbox-spillere gjør foran Kinect-enheten, som så brukes til å for eksempel kontrollere biler eller figurerer i et dansespill.

Men den kan selvfølgelig brukes til andre ting, som for eksempel å bestille og betale en pizza. Det er her MasterCard har sett noe lurt.

Håndholdt bestilling

I og med at Kinect kan programmeres til å kjenne igjen bevegelser, kan en koble bestemte bevegelser med bestemte handlinger. MasterCards tanke er at hvis du plutselig får lyst på en pizza, kan du simpelthen ta hånda mot munnen. Kinect oppfatter dette som en "spisebevegelse", og du vil straks få opp en meny på skjermen hvor du kan bestille mat. Menyen kan naturligvis også navigeres med gester.

Det vil også være mulig å knytte disse gestene opp mot tv-shop-løsninger, slik at du simpelthen kan veive med hånda for å kjøpe et plagg det reklameres for akkurat nå. Så må du bare forsøke å ignorere at du ser ut som en hjernedød zombie som forsøker å vifte bort en plagsom flue mens du handler.

Men det er mer

MasterCard har også utviklet en QkR-app som er smart nok til forvandle TV-reklamen du ser på akkurat nå til en potensiell kjøpsopplevelse.

Den er ikke helt ulik apper som Shazam, som tar opp lyden av musikk du ikke kjenner, gjør et oppslag i en gigantisk musikkdatabase, og deretter forteller deg hva du hører. QkR-appen ber brukeren om å trykke på et øre-ikon idet en interessant reklame dukker opp, og i løpet av kort tid får en opp et bestillingsskjema med relevante data (for eksempel størrelse og farge hvis det dreier seg om klær).

Adresse- og betalingsinformasjon er allerede lagret i appen, og bestillingsprosessen skal derfor være svært tidsbesparende. I bunn av tjenesten ligger Googles rykende ferske betalingsløsning - Wallet, som vi har skrevet mer om her.

Ekstrembetaling

De gale vitenskapsmennene hos MasterCard, som har samlet all eksperimentering ala eksemplene over i en egen enhet kalt MasterCard Labs, har flere triks i ermet. De har nemlig også vist fram et konsept der annonsørene baker inn en høyfrekvent lyd i tv-reklamen, som så fanges opp av appen. Dette er nok ikke noe som vil bli virkelighet med det første, ikke minst fordi det byr på visse tekniske utfordringer for både annonsører og tv-kanaler, men det er utvilsomt en original måte å foreta innkjøp på.

Du kan se video av appen og QkR-konseptet hos Engadget.