<b>NYTT I BUTIKK:</b> Dette er bare noen av de mange hundre matvarene som lanseres mandag neste uke. Foto: PRODUSENTENE
NYTT I BUTIKK: Dette er bare noen av de mange hundre matvarene som lanseres mandag neste uke. Foto: PRODUSENTENEVis mer

Her er høstens matnyheter

Neste uke er det klart for årets siste store dagligvareslipp.

Februar, mai og september. Tre ganger i året lanseres hundrevis av nye matvarer i norske butikker, og neste uke er det siste av årets store dagligvareslipp.

I hovedtrekk er det fire-fem tendenser som skiller seg ut:

Ønsket om å spise sunt: Fett- og sukkermengde kuttes, grønnsaker lures inn i annen mat, som for eksempel Toros ferske grønnsakspasta.

I tillegg tilrettelegges det for ulike dietter, med utvidet tilbud av mat uten gluten og laktose.

Tradisjonsmat: Det skal være enklere å lage ordentlig mat, men gjerne med litt hjelp.

Her er det også flere smarte løsninger som skal gjør det lettere å lage mat «fra bunnen», med litt hjelp, for eksempel nye produkter i stekepose fra Nortura.

Kjapp mat: Nye varianter av ferdigmiddager og mellommåltider.

Eksotisk mat: Tilbudet blir større om du har lyst til å lage mat fra andre verdenshjørner, enten du vil ha indisk, thai, japansk, koreansk eller peruansk, både fra utenlandske og norske merker.

  • Kosemat: Når vi først skal kose oss, vil vi gjøre det ordentlig.

    GRØNNSAKSPASTA: Er det vanskelig å få spist nok grønnsaker? Toros nye ferske pasta har 40 prosent grønnsaker. Foto: TORO Vis mer

    - I en travel og krevende hverdag er mange opptatt av å unne seg noe som smaker godt, til kos, forteller Vidar Haugsdal, Markeds- og utviklingssjef i Norgesmøllene.


  • Når noe nytt skal inn, må noe ut: Syv av ti matnyheter flopper

    Posemat

    Posemat trenger slett ikke være et skjellsord. I høst lanserer Gilde flere nyheter i stekepose i Ovnsklar-serien: kamstek med salt og pepper, skinkestek med urter og hvitløk og lammestek med rosmarin og timian.

    Stekeposen er utviklet slik at den først er helt tett, for å holde på fuktigheten, men den åpner seg mot slutten av steketiden for at steken skal få fin stekeskorpe.

    POSEMAT: Posekylling, posestek og sous-vide-ribbe. Foto: NORTURA Vis mer


    Se vår test av Gildes skinkestek i pose.

    Er du nervøs for juleribben, kommer også denne i en stekepose, som skal åpne seg på slutten av steketiden og gi perfekt svor.

    I tillegg lanserer Gilde en sous-vide-ribbe, der mesteparten av jobben er gjort i god tid før julaften. Alt du trenger å gjøre er å gi ribben en time i ovnen.

    Poseribbe? Nysgjerrig? Det er vi også, dette kommer vi garantert til å teste i god tid før julebordssesongen.

    Kundedrevet innovasjon

    Q-meieriene har invitert kundene med på produktutvikling, og nå begynner samarbeidet å bære frukter.

    - Mange foreldre har kontaktet oss på sosiale medier, og utfordret oss til å lage sunne og gode Skyr-produkt. De ønsker seg Skyr som passer for de minste, i en praktisk emballasje, perfekt i matboksen til barna på skolen og barnehagen, sier produktsjef Ingrid Humlung.

    Nå lanseres Skyr på pose, av den typen flere sikkert kjenner fra fruktmos for barn.

    MINDRE SUKKER: Nytt fra Q-meieriene, yoghurt på pose, Foto: Q-MEIERIENE Vis mer


    I tillegg lanserer meieriet større varianter av vanlig yoghurt på pose, og to nye mellommåltid med skyr og cottage cheese.

    Få oversikt i meierihyllene: Skyr, kvarg, cottage-cheese, yoghurt, rømme, crème fraîche eller kesam? Se hva du bør bruke når.

    Noen år tilbake tok de innersvingen på Tine med 1,5-literskartongen med melk, så om dette blir en salgssuksess, skal du ikke se bortifra at markedslederen også ser på emballasjen.

    KOMMENTAR: Lanseres matvarenyheter kun for å øke prisene?

    Kutter sukker

    Sukker er det nye fettet. Saltet. Eller karbohydratene. Ja, vi skal kose oss, men produsentene kutter sukkermengden i hverdagsmaten.

    Tine lanserer flere smaker i Zero-seriene for Bioloa drikkeyoghurt og Go'morgen-yoghurtene sine, produkter uten tilsatt sukker. I tillegg kutter de sukkerinnhold i de greske yoghurtene.

    SUKKERFRITT OG SUKKERBOMBER: Det skal være lettere å skille på hverdag og fest. Yoghurtene kutter sukkeret, mens softismiksen fra Piano får nå følge av isbaser for deg som vil «lage iskremen selv». Foto: TINE Vis mer


    Q-meieriene har også sett på sukkerinnhold, og yoghurten i de nye store posene har 30 prosent lavere sukkerinnhold enn vanlig yoghurt.

    Også franske Yoplait har redusert sukkermengden i yoghurter i L'amour-serien. I fjor kuttet de sukkermengden med 17 prosent, og i år kutter de sukkermengden med ytterligere 30 prosent. Sukkermengden er nå 7 gram per 100 gram yoghurt.

    Se matnyhetene i bilder

    Her er et utvalg av de mange hundre nye matvarene som er på vei ut i butikkene:

    I KJØTTDISKEN: I tillegg til ulike stekeposevarianter lanserer Gilde blant annet middagspølser med smak, nye varianter av edelgris, langtidsmodnet fenalår og karbonadedeig av svin. Prior relanserer pølser i en litt sunnere utgave med mer kjøtt og uten melk, hel kylling i pose, og kyllingfilet i biter til salat. Foto: NORTURA
    SUKKERKUTT: Yoplait kutter sukkermengden på L'Amour-serien, mens den litt fyldigere Protein Plus-yoghurten har fått ny smak. Foto: YOPLAIT
    FERDIG: Fjordland lanserer langtidskokt svinenakke, utviklet av Gastronomisk institutt, NCE Culinology, Nofima, Nortura og Vilteksperten(!) I tillegg kommer to litt mindre retter i skål, som kan passe som liten middag eller lunch: Pasta pomodoro og kylling sweet chili. Foto: FJORDLAND
    MINDRE SUKKER: Nytt fra Q-meieriene, yoghurt på pose, Foto: Q-MEIERIENE
    POSEMAT: Posekylling, posestek og sous-vide-ribbe. Foto: NORTURA
    FERSKVAREVINNER: Delikat har hentet inspirasjon i ferskvaredisken der eggesalat er blant de mest solgte påleggssalatene, og lanserer nå en ferdigvariant. Foto: DELIKAT
    GRØNNSAKSPASTA: Er det vanskelig å få spist nok grønnsaker? Toros nye ferske pasta har 40 prosent grønnsaker. Foto: TORO
    EKSOTISK: Kryddermikser og sauser med asiatiske smaker, blant annet koreans bbq bulgogi; ferdigsauser til wok på glass og en oppdatert tacokryderpose og økologisk hvetetortilla. Foto: SANTA MARIA
    MER SMAK: Tine lanserer flere spesialoster under navnet Ostecompagniet. Foto: TINE
    FRI FOR: Spaghetti bolognese uten gluten fra Schär, risengrynsgrøt uten laktose fra Toro. Foto: SCHÄR / TORO
    KOMPRIMERT: Findus introduserer seks urte- og krydderprodukter: Gressløk, koriander, chili, dill, persille og basilikum. 1 eske tilsvarer 1-2 urteplanter og koster kr 14,90. I første omgang tilgjengelig på Spar. Foto: ELISABETH DALSEG
    DUO-PAKKE: Krydder og woksaus i ett fra Blue Dragon. Foto: BLUE DRAGON
    FERDIGSAUS: Thai curry på flaske gjør middagen ekstra enkel, her både rød og grøn curry. Foto: GO-TAN
    KARDEMOMME: Fra Tine kommer også en krydret variant av Gudbandsdalsosten, med kardemomme. Foto: TINE
    INDISK: Saritas-serien fra Orkla Foods utvides med en raitamiks, tomat- og løkchutney og en pakkeløsning med marinade, wraps og sauser for deg som har lyst til å lage tikka wraps. Foto: SARITAS
    GLUTENFRITT: Selv om corn flakes er laget av mais, er det flere produsenter som oppgir at det ikke passer for glutenallergikere. Nestlé lanserer nå en garantert glutenfri variant. Foto: NESTLÉ
    SUNNERE: Grov pannekake- og vaffelmiks med havre fra Eldorado. Foto: UNIL
    VELG TOPPING SELV: Litt grovere steinovnsbakt pizzabunn fra NorgesGruppen. Foto: UNIL
    LAKRISKONFEKT: Lakriskuler med hvit sjokolade, bringebær og chili. Foto: UNIL
    FROSSENPIZZA: Tre nye Grandiosa-varianter, pizzarull med tacosmak, og store "hjemmelagete" pizzaer med pepperoni og kjøttdeig. Foto: ORKLA FOODS


    Egne merkevarer driver innovasjon

    LAKRISKONFEKT: Lakriskuler med hvit sjokolade, bringebær og chili. Foto: UNIL Vis mer


    Blant nyhetene fra NorgesGruppen er lakriskonfekt fra deres Jacob's utvalgte-serie. Boksene er til forveksling lik dem vi kjenner fra blant annet danske Johan Bulow, mens smakskombinasjonene er nye.

    Ifølge Kine Søyland er det ikke planlagt en egen serie til matlaging, slik som blant annet Bulow fører, med det første, men de er spent på å se hvordan produktene blir mottatt.

    - Dette er et spesialprodukt for oss, og selv om det vil være en gjenkjennelseseffekt av emballasjen, er smaken vår egen.

    Egne merkevarer blir kritisert for nettopp dette, at de etterligner eksisterende merker, men de kan også by på noe mer, skal vi tro Søyland.

    - Kjedene bruker egne merkevarer for å drive innovasjon og produktutvikling.

    Hun trekker blant annet frem kvarg fra NorgesGruppens Eldorado som ble lansert for et år siden og Eldorados steinovnsbakte pizzabunn.