Det er en grunn til at du får testkjøre ... Foto: Colourbox
Det er en grunn til at du får testkjøre ... Foto: ColourboxVis mer

Her er han solgt

Villig til å betale mye mer.

Det er selvsagt en grunn til at du får testkjøre bilen eller motorsykkelen eller campingvogna for den saks skyld ...

Nå har forskere funnet at selv kun noen sekunders berøring av et produkt, får deg til å utvikle følelser til det, og får deg til å anse det som litt ditt - selv før du har handlet.

Og det mest oppsiktsvekkende: Du er villig til å betale mer for produktet enn det egentlig er verdt ...

Shopper som aper

Dersom du forstår hvordan følelsene fungerer, står du kanskje bedre rustet til å motstå fristelsen til å overgå dine egne grenser neste gang du er ute på handel, tror forskerne bak den nye studien.

30 sekunder er nok ...

Forskere ved Ohio State University har studert hvordan folk forholder seg til ting de tar på. Mens tidligere studier har vist at mange begynner å føle eierskap til produkter selv før de har handlet, viser denne studien for første gang at følelsen av at "denne er min og bare min" kan oppstå etter så lite som 30 sekunders berøring. Dette skriver Live Science.

Din mening

Har du vanskeligheter med å si "nei takk" til et produkt du har følt på, selv om du vet at du egentlig ikke burde kjøpe det? (Avsluttet)
Nei, aldri - jeg har full kontroll(65%)
Ja, stadig vekk(22%)
Vet ikke(12%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Kanskje grunn nok til å avstå fra å tukle med varer i hyllene om du egentlig ikke skal ha noe?

Er du shopoholiker? Les dette

Villige til å betale mer

Deltakerne i studien ble vist en billig kaffekanne og fikk holde den i 10 eller 30 sekunder. Deretter fikk de muligheten til å legge inn bud på kannen, enten i en lukket eller en åpen auksjon (budene i den lukkede auksjonen var skjult for de andre deltakerne, mens budene i den åpne auksjonen var åpne for alle). Deltakerne fikk opplyst utsalgsprisen for kannen før auksjonen startet.

Studien viste at de som hadde fått mulighet til å holde kannen litt lengre (30 sekunder), var villige til å betale mer for kannen enn de som kun fikk holde den en veldig kort tid (10 sekunder).

Og ikke nok med at de som fikk holde kannen var villige til å betale mer for kannen enn de som kun holdt kannen en veldig kort tid; De som hold kannen i 30 sekunder, var endog villige til å betale mer for produktet enn utsalgsprisen ...

Test deg selv: Er du shopaholic?

Vil strekke seg langt

- Det utrolige som denne studien viser, er at folk kan blir nesten umiddelbart følelsesmessig bundet til noe så uviktig som en kanne, uttaler forskningsleder James Wolf ifølge Live Science. Bare ved å berøre kannen og føle den i sine hender, begynner mange å føle at dette faktisk er deres kanne. Og når de begynner å føle at den er deres, er de villige til å strekke seg langt for å beholde den, fortsetter forskningslederen.

Wolf håper at ved at forbrukerne nå vet hvilke følelser som automatisk kommer, så kan du stå bedre rustet til å motstå en beslutning som du kanskje kan angre på senere.