Her er forsikringsverstingene!

Forbrukerrådets svarteliste over forskiringsselskaper blir bare lenger og lenger... I tillegg nekter en rekke selskap å rette seg etter bransjenormen. Her er forsikringsselskapene du bør holde deg langt unna.

Svartelisten

I juli i fjor lanserte Forbrukerrådet en svarteliste for forsikringsselskaper. Her publiserer de fortløpende navn på selskaper som ikke retter seg etter vedtak fra nemndene underlagt Forsikringsklagekontoret (FKK)

- Kundene fortjener å få vite om hvilke selskaper som ikke gjør opp for seg når de skal velge fremtidig forsikring, sier seniorrådgiver Terje Sørensen i Forbrukerrådet til DinSide.

Svarteliste, svartebok... her er forsikringsverstingene du bør merke deg! Illustrasjonsfoto Vis mer

Ifølge Forbrukerrådet er forsikringsbransjen en versting når det gjelder å rette seg etter vedtak i en klagenemd. I over en fjerdedel av
vedtakene i nemdene underlagt Forsikringsklagekontoret (FKK) som gikk i forbrukernes favør i 2005 nektet forsikringsselskapet å rette seg etter vedtaket.

Tredoblet på et halvt år

Da listen ble offentliggjort første gang var det fem selskap på listen, ett av dem (Vesta) var til og med representert to ganger. Et drøyt halvår senere har listen økt til å omfatte hele ti selskaper. Ett av dem er representert hele åtte ganger!

Det er selskapet ACE European Group som topper den lite attraktive listen. Selskapet har ikke villet rette seg etter vedtak om utbetaling av erstatning i saker der skade har skjedd på bolig.

I midten av februar var ACE oppføringer på listen fem ganger. DinSide var da i dialog med en representant for selskapet i midten av februar, som uttalte at de var i en dialog med de berørte myndigheter og at de var kommet til en enighet, og i dag ble denne avtalen offentliggjort.

Forbrukerrådet skriver på sine nettsider at ACE har gitt skriftlig beskjed om at de vil rette seg etter Finansnæringens Hovedorganisasjons bransjenorm.

Denne normen innebærer blant annet at dersom selskapet ikke aksepterer et vedtak i en av forsikringsklagenemndene, må selskapet sørge for at forbrukeren økonomisk blir i stand til å bringe saken inn for rettslig prøving ved å garantere for de totale kostnadene ved saken.

Forbrukerrådet sier videre at de regner med at ACE vil anse denne aksepten for å ha tilbakevirkende kraft, fra november i år. Forbrukerrådets statistikker viser nemlig at ACE ikke rettet seg etter forsikringsklagenemdas vedtak i 18 av 34 tilfeller, altså mer enn halvparten av gangene. I den korte tiden Forbrukerrådets svarteliste har eksistert, har ACE nektet å rette seg etter hele 8 vedtak.

Disse selskapene vil ikke rette seg etter bransjenormen:

Selv om Ace nå har lovet bot og bedring, er det en rekke selskap som fortsatt ikke vil rette seg etter bransjenormen. Disse er:

  • Accent Europe Insurance Co Ltd
  • Chiyoda Fire and Marine Insurance Company Europe Ltd
  • Les Mutuelles Du Mans Assurance
  • Gerling Norge AS
  • Reliance National Insurance Company Ltd
  • Anticimex
  • Oslo Forsikring AS
  • Salusansvar AB
  • Netviq
  • Lloyds of London
  • Erika Travel Insurance
Forbrukerrådets anbefaling til forbrukerne er klinkende klar: Ligg unna disse selskapene!

Disse selskapene vil rette seg etter bransjenormen

I tillegg til ACE har følgende selskap erklært at de vil følge bransjenormen selv om de ikke er medlem i FNH:

  • Cigna Life Insurance
  • Gaia Insurance A/S
  • White label Insurance A/S med samarbeidspartnerene, Netcom forsikring,BS,PF, Nordic,
    Smart Club og Sjøoffiserene
  • Trafikkforsikringsforeningen og Yrkesskadeforsikringsforeningen
  • Legemiddelforsikringspoolen
  • Moderna Försäkringar AB
  • Statens Pensjonskasse
Kilde: Forbrukerrådet.no