Nå kan vi forvente oss et kvinneideal som er høyere, slankere og eldre, med et hardere og mer markant uttrykk ... Bildet viser Playboy-utgave fra nedgangstider.  Foto: Playboy
Nå kan vi forvente oss et kvinneideal som er høyere, slankere og eldre, med et hardere og mer markant uttrykk ... Bildet viser Playboy-utgave fra nedgangstider. Foto: PlayboyVis mer

Her er drømmedama

Nå vil menn ha modne, seige, harde kvinner ...

Kvinneidealet skifter i økonomiske krisetider. Nå kan vi se fram mot høyere, slankere og eldre kvinneidealer. Det viser amerikansk forskning, ifølge den danske avisen Jyllandsposten.

Kvinneidealet endrer seg med samfunnets økonomiske utvikling. Det har to forskere fra det amerikanske universitetet Mercyhurst funnet, etter å ha undersøkt pin-up-modellers utseende og kurver over en 40-års periode.

I økonomiske nedgangstider, som vi er inne i nå, kan vi ifølge studien forvente at kvinneidealet blir høyere, slankere og eldre, med et hardere og mer markant uttrykk. I oppgangstider er kvinneidealet yngre, kortere og har rundere og bløtere former.

Pornokropp som ideal

40 år med Playmates

Det er forskerne Terry F. Pettijohn og Brian J. Jungeberg som har forsket på kvinneidealet. De har registrert ansikts- og kroppstrekkene til Playboy Playmates of the Year fra 1960 til 2000. Disse dataene ble så sammenholdt med informasjon om amerikanske sosiale og økonomiske faktorer, for å se etter mulige sammenhenger.

Og forskerne fikk bekreftet hypotesen; under vanskelige sosiale og økonomiske tider, ble eldre, tyngre og høyere Playboy-modeller valgt, med større midje, mindre øyne, større midje-hofte-ratio, mindre bryst-til-midje-ratio og mindre kroppsmasseindeks (bmi). Ifølge rapporten publisert på Sage Journals, kan resultatet indikere at miljøsikkerhet kan påvirke oppfatninger og preferanser for kvinner med visse kropps- og ansiktstrekk.

På bakgrunn av denne studien, vet vi hvilke kvinneidealer vi får å strekke oss etter i tiden fremover. Den verdensomspennende økonomiske krisen vil antakelig oppføre seg på samme måte som tidligere nedgangstider, skriver Jyllandsposten.

Steinaldermentalitet

I virkeligheten er denne Playboy-syklusen et uttrykk for steinaldermentalitet, sier forskerne fra Mercyhurst ifølge Jyllandsposten.

Når det er knappe tider, søker menn etter kvinner som utstråler modenhet, seighet og hardhet. I fete tider velger menn frodige, myke, mer romantiske kvinner. Kjønnsmønsteret følger på den måten tusenårige ritualer med helt andre normer.

Lengre skjørt

Det er ikke bare kvinneidealetsom endres i takt med økonomiske opp- og nedgangstider. Ifølge en økonomisk teori fra 1975, kryper kvinnenes skjørtelengder opp og ned i takt med børsen. Det var børsanalytiker Paul Macrae Montgomery som foreslo at lengden på kvinnenes skjørt forutser hvilken vei økonomien er på vei. Lengre skjørtelengde er et signal om økende pessimisme på børsen, mens kortere skjørt er et tegn på at folk er mer optimistiske om økonomien.