DET BESTE VALGET: Kun ett av disse produktene har fått terningkast 5 av kostholdseksperten - og er også testens vinner. Se hvilket nederst i artikkelen. Foto: Per Ervland
DET BESTE VALGET: Kun ett av disse produktene har fått terningkast 5 av kostholdseksperten - og er også testens vinner. Se hvilket nederst i artikkelen. Foto: Per Ervland Vis mer

Her er det beste mellommåltidet

Se kostholdsekspertens dom.

Magen din rumler, men det er fremdeles en stund til neste måltid.

Spiser du noe i mellom eller drøyer du det?

Les også: Småspiser du deg feit?

Smart med mellommåltid

Kostholdsekspertene råder deg til ikke å vente, men å spise også mellom dagens tre-fire hovedmåltider.

Mellommåltider kan nemlig hjelpe til med å holde blodsukkeret stabilt og hindre overspising.

Les også: Ta en power snack

Lettvint og enkelt i butikken

I butikkene finnes det mange lettvinte alternativer, klare til å spises med én gang, også for deg som ikke føler for å gå «helt grønt» med en banan eller en pose knaskegulrøtter.

Les også: Slik fikser du 5 om dagen

DinSide Helse har plukket ut sju slike produkter og bedt Ina Garthe om å vurdere dem.

Kostholdseksperten

EKSPERTEN: Ina Garthe jobber ved ernærings-avdelingen ved Olympiatoppen. Foto: Wenche Hoel-Knai Vis mer


Garthe er utdannet idrettsfysiolog ved Idrettshøgskolen og har hovedfag i vektregulering. Garthe jobber nå i ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen.

- For at et mellommåltid skal skåre bra, bør det inneholde rundt 200 kilokalorier (kcal), inneholde sunne ingredienser og ligge lavt på tilsatt sukker og mettet fett, forteller Garthe.

- Protein og kostfiber er med på å skape en metthetsfølelse som varer, mens sukker gir en uheldig effekt på blodsukkerkonsentrasjonen. For mye fett gir ofte for mye energi.

Les også: Unngå kalorismell

Dette sjekker vi:

Garthe ble bedt om å ta hensyn til følgende faktorer i sin evaluering av de ulike varene:

  • Næringsinnhold og ingredienser: Hvor mye sukker, fett, fiber og salt inneholder produktet?
  • Evnen til å mette: Gir produktet en god metthetsfølelse som holder deg gående til neste måltid? Eller er du like sulten igjen etter kort tid? Er porsjonene for små?
  • Kalorier: Er det totale kaloriinnholdet for høyt for et mellommåltid?
DinSide Helse understreker at smak eller pris er ikke inkludert i vurderingen.

Her er dommen

Kostholdseksperten har trillet terningen, og her får du resultatene.

Flere tester fra DinSide Helse:
Hvilken frossenpizza er sunnest?
Her er den beste isen
Vi tester smoothies
Test av ferdigmat - duger det?

TESTENS TAPERE:

Kvikk Lunsj
Oppgitt næringsinnholdPer 100 gram
Proteiner8,2 g
Karbohydrater55,5 g
Fett31 g
Antall kilokalorier(kcal)
Per 100 g535
Per pakke (47 g)250
Vis mer



INAS VURDERING: 47 g med Kvikk Lunsj er for de fleste for lite til å være et mellommåltid, til tross for at det gir mye energi.

Sjokolade er ikke det gunstigste mellommåltidet, da det inneholder mye sukker og fett og dermed vil påvirke blodsukkeret negativt. Ikke så mange andre viktige næringsstoffer i dette mellommåltidet.

Kvikk Lunsj er ikke så mettende og gjør at vi kanskje spiser det dobbelte , og da er vi oppe i like mange kalorier som tilsvarer et måltid istedenfor et mellommåltid.

Pris: 9,50 kroner (alle priser i testen er fra Meny)

Vis mer

Terningkast:


Wasa Sandwich ((Kremost og gressløk))
Oppgitt næringsinnholdPer 100 gram
Proteiner9 g
Karbohydrater49 g
Hvorav sukker3 g
Fett26 g
Hvorav mettet fett18 g
Kostfiber8 g
Natrium0,6 g
Antall kilokalorier(kcal)
Per 100 g460
Per pakke (37 g)170
Vis mer



INAS VURDERING: Her er et mellommåltid som gir mye energi på grunn av at den inneholder ganske mye fett.

37 gram (som ikke akkurat fyller magesekken), gir deg 170 kcal.

Dersom dette skulle vært et mellommåltid, ville en kanskje tatt to, noe som gir deg 340 kilokalorier (kcal) - som er for mye for et mellommåltid.

Wasa Sandwich får pluss for OK fiberinnhold, men trekk for mest mettet fett.

Les også: Slankemat du blir mett av

Pris: 8,90

Vis mer

Terningkast:


MIDT PÅ TREET:

Bixit fullkornsbar ((Blåbær))
Oppgitt næringsinnholdPer 100 gram 
Proteiner8 g 
Karbohydrater56 g 
Hvorav sukker18 g 
Fett21 g 
Hvorav mettet fett7,5 g 
Kostfiber11 g 
Natrium0,5 g 
Antall kilokalorier (kcal) 
Per 100 g420 
Per pakke (30 g)140 
Vis mer



INAS VURDERING: Hvis du bare spiser én bar - som er 30 gram, altså så godt som ingenting - får du et for lite mellommåltid som bare erter magen litt.

Til tross for at en pakke kun er på 30 gram gir den deg 140 kcal, og ligger ganske høyt på sukker og fett.

Et pluss for blåbær som antioksidant og ok innhold av kostfiber som både er mettende og bra for deg!

DinSide har testet: Her er den groveste grovisen

Les også: Går du på brødbløffen?

Pris per porsjon: 1,60 kroner
Pris per eske: 25,90 (inneholder 16 porsjoner)

Vis mer

Terningkast:


Småsulten ((Nøtter&Bær))
Oppgitt næringsinnhold Per 100 gram
Proteiner17 g
Karbohydrater32 g
Hvorav sukker21 g
Fett31 g
Hvorav mettet fett6,8 g
Hvorav enumettet fett17,3 g
Hvorav flerumettet fett6,8 g
Fiber5,8 g
Natrium0,4 g
Salt0,9 g
Antall kilokalorier(kcal)
Per 100 g472
Per pose (70 g)330
Vis mer



INAS VURDERING: Her er et mellommåltid som gir mye energi på grunn av at den inneholder mye fett og relativt mye sukker.

Den får et pluss for innhold av bær og nøtter som gir mye umettet fett og antioksidanter i tillegg til et høyt proteininnhold.

Men dette produktet ligger litt for høyt på salt og gir mye energi til å være et så lite mellommåltid.

Les også:
Den store nøtteguiden
Unngå kalorismell
Så mye fett kan du spise

Pris: 13,50 kroner

Vis mer

Terningkast:


Smoothie Bendit ((Bringebær))
Oppgitt næringsinnholdPer 100 g (ca. 1 dl)
Proteiner0,4 g
Karbohydrater11,1 g
Hvorav sukker11,1 g
Fett0,1 g
Hvorav mettet fett< 0,1 g
Kostfiber0,9 g
Natrium< 0,1 g
Antall kilokalorier(kcal)
Per 100 g (1 dl)47
Per flaske (2,5 dl)117,5
Vis mer



INAS VURDERING: Smoothie er i utgangspunktet et bra mellommåltid, men det bør være en variant som er yoghurt-/melkebasert slik at proteininnholdet blir høyere.

Denne smoothien gir verken nok energi eller inneholder nok proteiner til å kunne fungere optimalt som et mellommåltid. Den er lite mettende, men er på den annen side proppfull av vitaminer og antioksidanter.

Pluss for innhold av ulike typer av frukt og bær 100 prosent friskpresset og ikke fra konsentrat.

DinSide har testet: Hvilken smoothie er sunnest?

Les også: Drikk deg sunn med smoothies

Pris: 16,90 kroner

Vis mer

Terningkast:


ET GREIT ALTERNATIV:

Go´ Morgen ((Jordbær))
Oppgitt næringsinnholdPer 100 gram
Proteiner4,4 g
Karbohydrater21,5 g
Fett3,3 g
Antall kilokalorier(kcal)
Per 100 g133
Per stykk (195 g)259
Vis mer



INAS VURDERING: Dette er mer som et lite måltid i seg selv, og de fleste synes denne yoghurten er mettende.

Energiinnhold er litt for høyt til å være et mellommåltid for noen.

Et noe høyere proteininnhold på bekostning av karboydratene ville gjort den mer attraktiv, men denne skårer ok.

Les også: Brenn fett med yoghurt

Pris: 9,90 kroner

Vis mer

Terningkast:


TESTENS VINNER:

Tuna Snack ((Sitron og pepper))
Oppgitt næringsinnholdPer 100 gram
Tunfisk: 
Proteiner21 g
Karbohydrater2,5 g
Fett3,5 g
Hvorav mettet fett0,6 g
Saltinnhold1 g
Kjeks: 
Proteiner6 g
Karbohydrater61 g
Fett25 g
Hvorav mettet fett17 g
Saltinnhold1,5 g
Antall kilokalorier(kcal)
Per 100 g tunfisk130
Per 100 g kjeks490
Per pakke (85 g tunfisk og 18 g kjeks)198,5
Vis mer



INAS VURDERING: Nå snakker vi! Her er et mellommåltid som gir akkurat nok til å roe magen.

Mye proteiner, lite fett og minimalt med sukker.

Kjeksen er ikke noe å rope hurra for, men det utgjør såpass lite i forhold til det totale måltidet.

Les også:
Er det sunt med tunfisk på boks?
Noen typer fisk er sunnere
Kun menn og eldre bør spise Svolværpostei

Pris: 16,50 kroner

Vis mer

Terningkast:

Flere tester fra DinSide Helse:
Hvilken frossenpizza er sunnest?
Her er den beste isen
Vi tester smoothies
Test av ferdigmat - duger det?