Her er de søte fellene

Svært mange vanlige matvarer er digre sukkerfeller. Her er noen av de vanligste:

Visste du at:

  • O’boy inneholder like mye sukker som tyggegummi
  • Cornflakes er like søtt som hermetisk ananas
  • Maischips har like mye sukker som hvetebrød
  • Blodpudding = cola
  • Sennep er like søtt som jordbær med sukker
  • Kaviar er like søtt som eplemos
  • Sild har like mye sukker som sjokoladepudding
  • Ketchup = napoleonskake
  • Tørket banan = ballerinakjeks
  • Majones er like søtt som Mariekjeks
  • Digestive-kjeks har like mye sukker som iskake
  • Ønsker du å redusere inntaket av sukker, kan du sortere matvarene du spiser etter hvor høyt sukker-innholdet er. Her er noen matvarer listet opp etter synkende sukkerinnhold. Med "sukkerinnhold" menes her tilsatt sukker og lettopptagelige karbohydrater, regnet som andel av varenes totale energiinnhold.

    90- 100 prosent: Pakninger med farin, sukkerbiter og lignende. Brus og saft, inkl. fruktsaft/juice. Kompotter og syltetøy, mange frokostblandinger og de fleste barnegrøter og annen barnemat. Syltede grønnsaker som agurk og rødbete. En rekke friske og tørkede frukter.

    70- 90 prosent: De fleste frokostblandinger, kornsorter og ferdige blandinger til kaker, jevning og supper. Frukt og bær. Enkelte hermetiske grønnsaker som bønner og mais.

    40- 70 prosent: Noen lyse sjokolader, de fleste brødsorter, enkelte frokostblandinger, magre melketyper (lettmelk, skummet melk, søtet yoghurt), mange iskremer, enkelte grønnsaker (gulrot, nepe).

    20- 40 prosent: Mange grønnsaker, noen sjokolader.

    0- 20 prosent: De fleste nøtter, en del mørke sjokolader (over 70 % kakao), alle varianter av kjøtt, fisk, skalldyr, fugl, egg, alle former for fett og de fleste ferdigvarer som består av mest fett, som majones og remulade.

    Kilde: "Sukker - en snikende fare", Gyldendal 2004