<b>FYLLE KURVEN?</b> Hva du legger i handlekurven, er ikke nødvendigvis tilfeldig. Foto: COLOURBOX.COM
FYLLE KURVEN? Hva du legger i handlekurven, er ikke nødvendigvis tilfeldig. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Her er butikkenes triks

Slik får de deg til å kjøpe mer.

Trodde du at du handler mer enn planlagt ved en tilfeldighet? Da må du antakelig tro om igjen: Butikkene bruker flere triks for å få deg til å plukke med andre, og flere varer enn de som opprinnelig sto på handlelista di.

Derfor bør du spise før du går i butikken

Sjekk triksene

Bruk av reklame og store salgsplakater er kjente, og lett gjenkjennlige metoder som butikkene bruker for å få deg til å kjøpe mer.

Men ikke alle metodene er like lette å oppdage, skriver Business Insider.

Visste du for eksempel at bruken av spesifikke lukter kan gi deg lyst på å kjøpe spesifikke varer?

Her er noen av butikkenes mest utspekulerte triks for å få deg til å fylle handlekurven:

Bruk av lukt

Forskjellige typer lukt kan påvirke valgene vi tar. Blant annet skal lukten av fersk bakst kunne selge flere boliger, lukten av skinn og sedertre får oss til å handle dyre luksusvarer, men duften av sitrus får oss til å lete lenger etter varene og bruke mer.

Slik trikser de med tilbud i salgsavisene

Plassering av varer

Nøyaktig hvor varene står plassert i butikken, kan påvirke oss til å kjøpe mer. For eksempel er det å plassere dyre ting i høyde med øynene til kundene, en måte å friste oss på.

Av samme grunn plasserer man varer som barna har lyst på, i høyde med deres blikk.

Dessuten plasserer man gjerne rimelige varer ved inngangspartiet for å få deg til å fylle kurven raskest mulig, og ved kassene, så du har noe å bli fristet av mens du venter på å få betale.

Bruken av "kupp"

Følelsen av å gjøre et kupp gir en gjennomsnittlig forbruker ekstra glede, og alt fra spesielle tilbud beregnet på faste kunder, til salgsvarer i inngangspartiet, kan få deg til å ville kjøpe noe nettopp for å gjøre et kupp.

Også derfor frister en rekke butikker med timessalg eller dagssalg, hvor du må bestemme deg raskt for å sikre deg varen.

På nett bruker mange nettbutikker gratis frakt som lokkemiddel, for å få deg til å shoppe på nettopp deres nettsider. Men ofte vil du måtte handle for et visst beløp før den gratis frakten slår inn, og da er det ikke sikkert det blir fullt så billig likevel.

Musikk

Også musikk kan bli brukt for å få deg til å åpne lommeboken, og studier har blant annet påpekt at klassisk musikk kan gjøre at du bruker mer.

Dessuten vil rytmen til musikken kunne påvirke deg, for eksempel kan rask musikk gi flere impulskjøp.

Gjetter du hvor i landet butikkene stenger 18:14?

Prissetting

Har det noen gang slått deg hvorfor alle priser slutter med tallet 99? Det har selvsagt sine grunner.

En studie i the Journal of Consumer Research skal ha sett på effekten av priser som slutter på 99, og slått fast at slike priser selger betydelig mer enn de som koster et par kroner mer.

Et annet pristriks skal være å plassere luksusvarer ved siden av mindre kostbare produkter. Dette får hjernen din til å tenke at den billigste varen er et kupp - fordi man sammenligner med den skyhøye prisen ved siden av.