<b>HVILKEN ER BILLIGST?</b> Du trodde kanskje billigvaren alltid var billigere enn merkevaren? Den gang ei ... Foto: Kristin Sørdal
HVILKEN ER BILLIGST? Du trodde kanskje billigvaren alltid var billigere enn merkevaren? Den gang ei ... Foto: Kristin SørdalVis mer

Her er billigvaren dyrere enn merkevaren

Det lønner seg å være våken i butikken.

Velger du dagligvarekjedenes billigprodukter i stedet for merkevarene, i den tro at det er det billigste valget? Du bør ikke ta dette for gitt. Som dette priseksempelet fra Rema 1000 viser, lønner det seg å i alle fall sjekke prisen på de øvrige varene i samme kategori, før du legger varen i handlevogna.

Merkevaren er billigst

Hos Rema 1000 i Vestby ble vi overrasket over denne prisforskjellen på tørkerull:

  • Lambi 4-pakning tørkerull: 22,50 kroner per pakke - 38,53 kroner per 100 meter
  • Landlord 4-pakning kjøkkenrull: 26 kroner per pakke - 54,62 kroner per 100 meter

Dette er en prisforskjell på 16,09 kroner per 100 meter tørkerull - i merkevarens favør.

DinSide har testet noen av dagligvarekjedenes billigvarer mot merkevarer:

Rema 1000-produkter skal være billigst

– Her er merkevaren billigere enn Landlord-produktet. Skal det være slik? Og kan jeg ikke forvente at Rema 1000/Landlord-produktet er billigere enn tilsvarende merkeprodukt?

– Kundene kan forvente at REMA 1000 sine egne produkter har den aller laveste prisen, sier Lars Kristian Lindberg, markedsdirektør i Rema 1000 Norge, til DinSide.

– En sjelden gang kjører våre konkurrenter langvarige tilbud på enkelte merkevarer, som gjør at vi senker prisene våre ytterligere for å møte konkurransen. Lambi-produktet var et slikt unntak, men som endres igjen til neste uke. Prisløftet fra REMA 1000 til kundene er at det er sluttsummen på kassalappen som teller, og at vi skal ha de aller laveste prisene, sier Lindberg videre.

– Lambi-produktet var ikke merket med tilbudspris eller kampanjepris. Skal det ikke være det?

– Dette var en prisjustering mot en konkurrent for å sikre den laveste sluttsummen, og ikke et markedsført tilbud, svarer Lars Kristian Lindberg i Rema 1000.