<b>Kan disse brukes til det samme?</b> Elektronisk identifisering gjøres i dag på mange ulike måter. Foto: DinSide
Kan disse brukes til det samme? Elektronisk identifisering gjøres i dag på mange ulike måter. Foto: DinSideVis mer

Her er alt du trenger

Vi guider deg til riktig kode.

BankID, MinID, MinSide og så videre ... Forvirringen topper seg på spesielle tider av året, som for eksempel når det nærmer seg innleveringsfristen for selvangivelsen. For veien inn til tallene fra Skatteetaten er mange, men BankID kan foreløpig ikke benyttes. Det må du imidlertid gjøre hvis du skal inn i nettbanken.

Forvirret? Det som i alle fall er sikkert, er at flere av tjenestene kan brukes til det samme, og at du som kunde, for eksempel i Lånekassen, kan logge deg inn på mer enn en måte.

Nedenfor gir vi deg en oversikt over de ulike innloggingsmetodene som eksisterer i dag.

Se også: Altinn - et trist sted å være

BankID

BankID en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Det er to typer BankID på markedet i dag; banklagret BankID og BankID på mobil.

Disse står bak: BankID er utviklet i regi av Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNO) og Sparebankforeningen.

Benyttes til: Den brukes først og fremst som innlogging i landets nettbanker, men også til å signere dokumenter elektronisk eller foreta adresseendring på Posten. På nettsidene bankid.no finner du en liste over alle brukerstedene som benytter BankID, blant disse er ti av landets kommuner.

Dette trenger du: For å benytte banklagret BankID, trenger du fødselsnummeret ditt, den koden du får fra sikkerhetskortet (mottatt fra banken din) og det personlige passordet du har valgt for å få tilgang til din BankID. Det skal nå være tilstrekkelig med én kodebrikke uansett hvor du logger inn med BankID.

MinID

MinID er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på nettet. MinID har, ifølge Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) over to millioner brukere.

Disse står bak: MinID er utviklet av Difi, som har ansvaret for å etablere en felles infrastruktur for bruk av elektronisk ID i offentlig sektor.

Benyttes til: Med MinID kan du for eksempel logge inn på Altinn, levere inn selvangivelsen, endre skattekortet, bytte fastlege, melde om flytting, søke om videregående utdanning eller logge inn hos Lånekassen.

Dette trenger du: For å komme i gang med MinID trenger du PIN-kodene du har fått tilsendt fra Skatteetaten. Når du først har registrert deg, holder det at du husker fødselsnummeret ditt og det selvlagede passordet ditt. Dersom du ønsker et engangspassord, kan du benytte mobiltelefonen for å få tilsendt dette på SMS.

Buypass ID

Da vi i fjor fortalte at du kunne logge deg inn til selvangivelsen med spillekortet ditt fra Norsk Tipping, var det mange som ikke trodde oss. Men Buypass Smartkort/Buypass ID er en personlig elektronisk ID som kan benyttes for sikker identifisering, signering og betaling. Buypass ID kan være laget på et Buypass Smartkort eller i en mobiltelefon.

Disse står bak:
Buypass er et privat selskap som har spesialisert seg på løsninger for elektronisk identifikasjon, elektronisk signatur og betaling.

Benyttes til: Buypass ID kan benyttes som innlogging på Altinn og dermed hos blant annet NAV, Lånekassen (signering av gjeldsbrev) og Skatteetaten.

Dette trenger du:For å logge deg inn med smartkortet, trenger du en PC med innebygget eller ekstern smartkortleser (som kobles til PC via USB-porten). Du trenger også en personlig PIN-kode. I tillegg må du sørge for at smartkortet ditt er oppgradert til en kvalifisert ID før det kan tas i bruk på Altinn. Denne oppgraderingen koster 59 kroner.

MinSide

MinSide er, ifølge nettstedet selv, et offentlig servicekontor på Internett. For å kunne logge inn på MinSide, må du benytte MinID. Målet har vært å gjøre offentlige tjenester mer tilgjengelige.

Disse står bak: Difi har utviklet denne tjenesten.

Benyttes til: Er du logget inn, kan du blant annet bytte fastlege, melde flytting og få oversikt over studielånet ditt.

Dette trenger du: For å benytte MinSide må du logge inn med MinID, og dette gjøres ved bruk av passord og/eller mobiltelefon.

Altinn

Da vi kritiserte Altinn tidligere denne måneden, var det flere lesere som påpekte at dette er en portal som først og fremst er utviklet for næringsdrivende. Altinn er uansett en nettportal og en teknisk plattform for å levere elektroniske skjemaer til det offentlige, men tilbyr også andre elektroniske tjenester, som meldinger fra det offentlige og innsynstjenester i offentlige registre. Går du inn på Skatteetaten og velger "sjekk selvangivelsen", vil dette lede deg til Altinn.

Disse står bak: Det var Skattedirektoratet, Statistisk sentralbyrå og Brønnøysundregistrene som startet samarbeidet om en felles innrapporteringsløsning, og plattformen blir nå forvaltet av Brønnøysundregistrene.

Benyttes til: Altinn er aller mest brukt til å sjekke og levere selvangivelsen, men nærmere 150 offentlige skjemaer er tilgjengelige for rapportering gjennom Altinn.

Dette trenger du: For å logge inn på Altinn kan du benytte MinID, Buypass ID, PIN-koder du har mottatt fra Skatteetaten, eller PIN-koder du har bestilt fra Altinn.

ID-porten skal samle alle

ID-porten er en felles plattform for bruk av eID i offentlig sektor som ennå ikke er lansert. Porten skal åpne for bruk av flere typer eID og gi offentlige virksomheter muligheten til å tilby mer avanserte personsensitive tjenester.

Noe av tanken bak er å gi forbrukerne økt valgfrihet slik at de kan velge hvilken eID de ønsker å benytte når de bruker offentlige elektroniske tjenester. Difi er derfor i dialog med BankID, Buypass og Commfides om å tilby dette.

Samtidig jobber Difi med utviklingen av et nasjonalt ID-kort i samarbeid med Politiet og Justistdepartementet. Kortet vil være et reisedokument innenfor Schengen og ha chips for biometri og en offentlig utstedt eID på sikkerhetsnivå 4, opplyser Difi.

Noe vi har glemt? Tips andre i debatten under!