<strong>LANGT FRA LAND?</strong> Da bør du sjekke en gang til før du ringer. Foto: Colourbox.com
LANGT FRA LAND? Da bør du sjekke en gang til før du ringer. Foto: Colourbox.comVis mer

Her bør du vurdere å slå av

Mobilbruk på båt kan gi deg sure regninger.

Det er ikke slik at du alltid mister dekningen om du er i båt et stykke fra land lenger. Ja, du mister signalene fra din egen operatør, men på ferge eller cruiseskip vil telefonen da automatisk gå over på skipets GSM-nett. Dette nettet benytter satelittkommunikasjon for å koble seg mot nettverk på land. Og det er langt dyrere enn å koble seg direkte på land-nettverket.

- Det kan bli en dyr fornøyelse å bruke mobilen langt fra land, advarer Post- og teletilsynet (PT) i en pressemelding, der de ber reisende være observante om bord i ferger og cruiseskip, og sjekke hvilken operatør man er knyttet til før man bruker telefonen.

Hva skal du se etter? Kontroller at navnet på din mobiloperatør står i displayet på mobiltelefonen. Da skal alt fungere som normalt. Straks dette navnet bytter, bør du vurdere restriktiv bruk om du vil unngå høyere regning.

Dette er forsåvidt ikke nytt. DinSide skrev om rådyre danskebåt-samtaler også i fjor, men fra og med 1. juli i år har mobilleverandørene blitt pålagt å varsle ved høy bruk av datatrafikk i utlandet. Dermed er det kanskje mange reisende som ikke tenker over at enkelte steder kan vanlig bruk også bli svært kostbart uten at de får varsel om dette underveis.

Gjelder ikke overalt

Mange skip og ferger er utstyrt med antenner som gjør det mulig å kommunisere med GSM-nettene på land. I følge fribruksforskriften, som regulerer bruken av GSM-frekvenser på fartøy, kan man først ta i bruk GSM-frekvenser fra og med to nautiske mil (cirka 3,7 km) fra land. Du skal altså ikke risikere å bli satt over til skipsnettverket på fartøy som for eksempel trafikkerer indre del av Oslofjorden, eller på ordinære bilferger på Vestlandsfjordene.

Her finner du priser fra noen av operatørene:

Betaler du for mye? Prøv vår mobilkalkulator

Se opp i utlandet

Hver tredje nordmann har fått en overraskende høy mobilregning etter opphold i utlandet. Det viste en undersøkelse Norstat utførte for Telenor i fjor sommer. Glem løfter om "fri familie" eller "gratis bruk i helgene". Dette gjelder kun i Norge.

Slik slipper du sjokkregning etter ferien. Her er mobiltipsene.

Og hva med datatrafikken?

Når det gjelder datatrafikk er altså teleoperatørene fra 1. juli pålagt å sende deg varsling om regningen din overstiger 495 kroner i måneden. Telenor fikk det ikke til innen fristen, men i går skrev digi.no at Telenor har fått på plass en ordning også for sine kunder.

- Hva gjør dere med kunder som får overraskende høye mobilregninger etter å ha vært i utlandet i perioden fra 1. juli og frem til 14. juli?, spør Digi?

- For de kundene som får en slik uventet høy regning vil vi se på det. I praksis betyr det ja, regningen blir kuttet, men det skjer ikke automatisk. Vi ber kunder som opplever dette å ta kontakt med oss, sier informasjonssjef Knut Sollid til digi.no.

Han understreker at det ikke er noen umiddelbar automatikk i at sjokkregninger fra denne perioden blir strøket.

Vær altså ekstra obs dersom du er Telenor-, Djuice- eller Talkmore-kunde og får en overraskende høy regning etter å ha brukt mobilen i EU- eller EØS-området i den perioden.