BLIR MUSKLENE TIL FETT NÅR DU SLUTTER Å TRENE? Nei, det er rett og slett umulig. Fett og muskler er to forskjellige vev. Foto: colourbox.com
BLIR MUSKLENE TIL FETT NÅR DU SLUTTER Å TRENE? Nei, det er rett og slett umulig. Fett og muskler er to forskjellige vev. Foto: colourbox.comVis mer

Helsprø helserykter - hva stemmer?

Finn ut hvilke helsepåstander som er sanne og hva som er rein løgn.

Det er ikke alltid like lett å vite hvilke helsepåstander som er fakta og hva som er rein fiksjon. For hva skal du egentlig tro på? Blir du virkelig tynn av å drikke vann, eller kan du få leddgikt av å knekke fingerledd?

Prevention.com har tatt for seg myter, sannheter og misforståelser.

Går jeg ned i vekt av å drikke vann?

Du går ikke ned i vekt bare fordi du drikker vann, men det kan jo selvsagt hjelpe. Dersom du drikker vann i stedet for brus, juice eller drinker, sparer du en del kalorier som igjen kan føre til at du går ned i vekt.

Les også: Folk som drikker vann spiser sunnere

Øker sterk mat forbrenningen?

Hadde det bare vært så vel. Selv om det hevdes at stoffet i chili, Capsaicin, kan få deg til å forbrenne ekstra mange kalorier i 20 minutter etter inntaket, er det likevel ikke gitt at det har like god effekt for alle. Stoffskiftet er nemlig fastslått av kjønn, høyde, vekt, kroppstype og alder. Det er nettopp dette som avgjør hvor mange kalorier kroppen skal forbrenne for å opprettholde de grunnleggende funksjonene.

Kan muskler bli til fett?

Mange lurer på hva som skjer dersom en aktiv vektløfter slutter å trene. Det ryktes blant annet at musklene blir til fett. Dette er ikke mulig. Fett og muskler er to forskjellige vev, og det kan ikke forvandles fra det ene til det andre. Det som skjer når du sluttet å trene er at musklene bare mindre funksjonelle.

Les også: Kan du bli stiv av skrekk?

Kan du få leddgikt av å «knekke» fingerledd?

Nei, du får ikke leddgikt av å knekke leddene, men gripestyrken kan bli redusert. Klikk her for å lese hva som skjer når du knekker leddene, og hvorfor det tar tid før du kan «knekke» dem igjen.

Les også: I jula kan du spise alt?

Er «5 sekunders-regelen» trygg?

Har du noen gang hørt at dersom du mister en brødskive på gulvet, så gjør det ingenting dersom den bare har vært i bakken i mindre enn fem sekunder? Dette bør du ikke ta for god fisk. Overføring av bakterier fra en skitten overflate til mat er langt raskere enn dine reflekser. Matforsker Paul Dawson ved Clemson University har forsket på dette. Han og studentene forurenset flere overflater med Salmonella, og droppet deretter både skinke og brødskiver på de Salmonellainfiserte stedene. Disse fikk ligge der fra fem til 60 sekunder. Etter fem sekunder hadde begge mattypene fått på seg 1800 bakterier, ifølge studien. Det er med andre ord kanskje tryggest å kaste maten dersom dette skulle skje.

Les også: 12 myter om bakrus

Kan stringtruser føre til underlivsinfeksjoner?

Jepp. Det er fordi den tynne stoffstripen fungerer som en slags motorvei for bakterier. Idet den treffer området mellom anus og kjønnsorganet er det fritt fram for bakteriene å dra fra rumpe til vagina, noe som kan føre til en soppinfeksjon. Men husk at det er når du beveger deg mye at dette kan skje, som for eksempel på trening. En stringtruse kan også føre til små sprekker i huden mellom anus og vagina, som igjen kan føre til irritasjon. Men dersom du trives med å bruke stringtruser og ikke har noen plager, så trenger du ikke å kvitte deg med trusene av den grunn.

Les også: Derfor bør du unngå å spise om natten

Er brus farlig for nyrene?

Ja, drikker du to eller flere liter med lettbrus daglig, har du dobbelt så stor risiko å få dårlig nyrefunksjon. Det er forskere ved Brigham and Women's Hospital i Massachusetts i USA som står bak denne undersøkelsen, som de har gjennomført på 3000 kvinner. Klikk her for å se om sukkerbrus har den samme effekten.

Men det er også verdt å merke seg at alle typer brus skader tennene. Ifølge Lommelegen er all drikke som inneholder pH under 4.5 en trussel for tennene, da det fører til at emaljen går i oppløsning. Svært ofte inneholder brus en pH-verdi på under 3.5, noe som gjør at tennene nærmest bader i syre.

Les også: 15 myter og fakta om hull i tennene

Forbrenner du mer fett dersom du trener med tom mage?

Ja, det mener i hvert fall Michele Stanten, som er leder av helsenettstedet Preventions fitnessavdeling. Han viser til fersk forskning om at å trene på tom mage ikke fører til at du forbrenner flere kalorier, men at det kan birdra til at flere av kaloriene du forbrenner kommer fra fett.

Du gjør likevel lurt i å spise litt før du trener for å få opp energinivået, slik at du orker mer. Dersom kroppen er tom for energi kan den også reagere med å senke forbrenningen for å spare på energien. Det gjør den fordi den ikke vet når den får mat igjen.