Vis mer

Helsetipset du er nøtt til å svelge

En håndfull er nok.

To av tre voksne nordmenn har høyt kolesterol. Høyt kolesterol kan føre til hjertesykdom.

Her er et helseråd som de med høyt kolesterol nesten er nødt til å følge, skal vi lytte til amerikanske eksperter.

For de sier at en håndfull pistasjnøtter om dagen kan senke dårlig kolesterol samt forhindre hjertesykdom og kreft, ifølge Telegraph.co.uk.

Brenn fett med nøtter

Rik på antioksidanter

Pistasjnøtter er fulle av helsegunstige antioksidanter som beskytter mot skadelige frie radikaler.

Kris-Etherton og hennes kolleger fant at pistasjnøtter inneholder langt høyere nivåer av antioksidantene lutein, betakaroten og gamma-tokoferol, enn andre nøtter.

Betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen, som er kjent for å forhindre kreft, og gamma-tokoferol er en kjent form av vitamin E som skal forebygge hjertesykdom. Lutein er fargepigmenter som det finnes spesielt mye av i mørke grønnsaker som spinat, grønnkål, brokkoli, og gir næring til hud og øyne.

Antioksidanter skal også sørge for at kolesterol ikke klarer å forflytte seg til blodkarene og forårsake inflammasjon.

- Dette viser at det er nok en god grunn til å innta pistasjnøtter. Så nå er det mange grunner til at man bør spise disse nøttene, sier professor Penny Kris-Etherton ved Pennsylvania State University i USA, og refererer til tidligere forskning som viser at pistasjnøtter kan senke mengden fettstoffer i kroppen, som er en risikofaktor for hjertesykdom.

Les også: Salmonella-alarm: Pistasjnøtter ble tilbakekalt

Det gode fettet

I eksperimentet fulgte 28 testpersoner med høyt kolesterol tre forskjellige dietter i en måned: Alle diettene var såkalte hjertevennlige dietter, men den ene var uten nøtter, mens de to andre besto av henholdsvis 40 gram eller 85 gram pistasjnøtter.

- Resultatene viser at en hjertevennlig diett som også består av pistasjnøtter kan senke nivået av det farlige kolesterolet, LHL, sier Kris-Etherton.

Studien er publisert i tidsskriftet Journal of Nutrition.

Mandler senker også kolesterol

I Norge anbefales også nøtter til personer med høyt kolesterol.

- Umettet fett, altså enumettet og flerumettet fett, er det gode fettet. Dette finner du mest av i produkter fra plantekilder, for eksempel kaldpresset oliven, raps- og linfrøolje, nøtter, frø, avocado, oliven og noen typer fisk. Dette fettet øker det gode HDL nivået, og senker det dårlige LDL nivået av kolesterol i kroppen, skriver Norsk helseinformatikk.

Så mye fett kan du spise

Men vær obs på at pistasjnøtter er rike på kalorier. 100 gram inneholder 615 kcal.