Vis mer

Helsefarlige damevesker

Har du hele livet ditt i veska? Store og tunge skuldervesker kan gjøre deg syk.

Store vesker har blitt et viktig tilbehør for mange aktive kvinner. Men de kan også bli et helseproblem for deg, mener ekspertene.

Veskene har blitt større og tyngre ettersom designerne har begynt å kombinere dokumentmapper og vesker. Samtidig har stroppene blitt lengre. Men den ekstra tyngden har ført til at mange sliter med nakke-, skulder- og ryggproblemer, skriver Reuters Health.

Flere kilo
Legen Jane Sadler ved Baylor Medical Center i Texas er en av ekspertene som nå advarer mot dette.

- Jeg ser mange kvinner med nakkeproblemer og hodepine. Da pleier jeg å veie veska deres. Og vanligvis veier veskene mellom 3 og 4,5 kilo, forteller hun.

- Vi kommer virkelig til å se flere kvinner med mer og mer problemer hvis vi fortsetter denne stor veske-trenden, sier Sadler.

Mange kvinner opplever også at BH-en gir dem rygg-, nakke- og skulderplager:

Bør ha advarsel
Fysioterapeut William Case i Houston sier at en irritert nakke eller skulder kan føre til ryggproblemer som kan være plagsomme når man jobber ved en pc eller driver med sport.
Han oppfordrer designere til å "sette en søt, forklarende advarsel på alle vesker med informasjon om potensielle nakke- og skulderfarer".

Case påpeker at det viktigste uansett er å ha en riktig holdning når man bærer store vesker. Man bør også variere størrelsen og vekta på veskene, anbefaler han.

- De ekstra store veskene ser bra ut, men jeg er ikke så sikker på at kvinnene er oppmerksomme på de potensielle problemene, sier Case.

Massasje og hvile
Så hva gjør du hvis nakken og skuldrene er ekstra slitne etter en lang shoppingrunde eller spasertur?

- Massasje, betennelsesdemping og hvile kan lindre symptomene midlertidig. Men den eneste virkelige kuren er å opplyse pasientene om dette, ifølge Case, som har tatt problemet opp i et skriv til det amerikanske fysioterapeutforbundet.

Når det gjelder barn, sier Case at de ikke bør bære mer enn 10-15 prosent av kroppsvekten sin, og at de bør bruke ryggsekk, fordi sekkene fordeler vekta godt.

Professor Alan Hedge, spesialist i ergoterapi ved Cornell University i New York state, sier at det oppsto liknende helseproblemer da laptopen ble introdusert.

Får du stive skuldre og vondt i nakken på jobben? Her er noen enkle øvelser du kan gjøre, sittende eller stående foran PC-en: