Vis mer

Helsefarlig hardslanking

Bråslanking etter juleutskeielsene kan føre til at du kollapser. – Det er både helsefarlig og dumt, mener ernæringsfysiolog.

Dropper du rett og slett å spise i noen dager fordi du synes du har lagt på deg i jula? Da lurer du både kroppen din og deg selv, og enden på visa kan bli at du går i bakken.

- Kroppen trenger to ting hver dag: Væske og små mengder karbohydrater. Hvis man ikke spiser i det hele tatt, kan blodsukkeret falle så mye at man besvimer, forklarer ernæringsfysiolog Hanna Hånes.

- Det er hjernens overlevelsesmekanisme som slår inn, utdyper hun.

Karbohydrater kan være avhengighetsskapende, men det er mulig å bli kvitt suget:

Besvimer på t-banen
I New York er passasjerer som besvimer på grunn av lite mat, en av de vanligste årsakene til forsinkelser på t-banen.

Nesten 400 forsinkelser hver måned skyldes syke passasjerer, og slankebesvimelser topper denne statistikken, skriver nettstedet Yahoo.

Hanna Hånes er ikke i tvil om hvilket råd hun vil gi til personer som slutter å spise for å gå ned i vekt.

- Hardslanking er både farlig og dumt. Man blir ikke tynn av det på sikt, men har tvert imot lettere for å gå opp i vekt igjen og bli tyngre enn før slankekuren. Det eneste som nytter er god tid og å holde seg til en plan, sier Hånes.

Her finner du en rekke smarte tips for hvordan du kan gå ned i vekt uten slanking:

Lurer oss selv
Cathrine Borchsenius i Din Kost opplever ofte at personer hun skal hjelpe å gå ned i vekt, ønsker å starte med en fastekur. Hun mener faste ikke er direkte farlig så lenge man drikker nok, men anbefaler det ikke.

- Man kan ikke slutte å spise hele livet. Hvis man skal gå ned i vekt og holde seg der, må det en livsstilsendring til. Istedenfor å slutte å spise, bør man heller spise ofte. For hver gang man spiser, forbrenner kroppen nemlig litt ekstra, forklarer Borchsenius.

Hun mener vi bare lurer oss selv når kiloene renner av etter en fastekur. Mye av vekttapet skyldes nemlig vann og muskler som forsvinner.

- Med tanke på at det er musklene som står for forbrenningen, er det langt fra noen fordel på sikt, påpeker ernæringsfysiologen.

Hvis du spiser smart, kan du faktisk spise mer og likevel gå ned i vekt: