MASSEKJØP: Jo flere som går sammen desto lavere pris, het det for 15 år siden. Gjelder det samme i dag? Illustrasjonsoto: Aleksandar Mijatovic/Shutterstock
MASSEKJØP: Jo flere som går sammen desto lavere pris, het det for 15 år siden. Gjelder det samme i dag? Illustrasjonsoto: Aleksandar Mijatovic/ShutterstockVis mer

Gruppekjøp og «powerbuy»

- Hei, jeg skal ha 700 mobiltelefoner!

Går det fortsatt an å kjøpe flere sammen?

I internettets barndom var det noen som kom på ideen: Hvorfor ikke la nettbrukere som vil kjøpe samme vare gå sammen, slik at de kan oppnå gode rabatter?

I begynnelsen skjedde dette på idealistisk basis. Man samlet rett og slett en haug med folk som var interessert i et badekar eller et kjøleskap, for så å sende henvendelsen rundt til butikker for å høre hvor mye avslag de ville gi om de hadde sjansen til å selge 100 eksemplarer i stedet for ett.

Først stor butikk, deretter stille død

Etterhvert ble selvsagt ideen kommersialisert. Nettsteder som Letsbuyit og Coshopper dukket opp med ferdige nettsider der man kunne melde seg på og vente til det var mange nok om kjøpet til å utløse rabatten.

Mellommennene tok godt betalt for å formidle kontakten mellom kjøpere og selgere. Så godt betalt at denne industrien for 17 år siden omsatte for 50 milliarder kroner bare i USA.

KORTVARIG: Under «dotcom»-bølgen (1995-2001) var gruppekjøp milliardindustri.  Foto: Phoenixman/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

I 2011 var en av tre av disse selskapene borte, og i dag er Schibsted-eide Letsdeal den eneste kommersielle gruppekjøpaktøren av betydning igjen i Norge.

Men her handler det mer om å finne de beste tilbudene enn å presse ned prisen ved å opptre i flokk.

Så hva skjedde med forbrukermakt gjennom antall? Er det fortsatt folk der ute som prøver å presse prisen ned ved å kjøpe sammen med venner?

I dag heter det visst «Powerbuy»

- Er ansatt i Elkjøp, så skal gjøre det jeg kan for best mulig deal. Ved forrige «powerbuy» skulle en kamerat jeg kjenner over IRC ha opp mot 700 mobiler. Han sparte noen tusenlapper for å si det sånn, skrev signaturen «Merko» på forumet Hjemmeautomasjon.no i august i fjor.

POWERBUY: Det er uklart om rabattforsøket på Hue smartpærer fra Philips lyktes. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Diskusjonen handlet om gruppekjøp av Philips Hue smartlyspærer. Det ser ikke ut som om deltakerne virkelig klarte å organisere et kraftig gruppekjøp, men vi fikk i hvert fall med oss ny-ordet «powerbuy».

Om «Merko» virkelig er ansatt i Elkjøp, vet vi heller ikke. Ved elektrokjedens hovedkontor har de i hvert fall ikke hørt om kunder som kommer valsende inn med massebestillinger på vegne av slekt, venner og kolleger.

LITE Å SPARE: Kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp mener marginene er så små at folk knapt vil ha noe å hente ved å slå seg sammen. Foto: Elkjøp Vis mer

- Det hender at bedrifter skal kjøpe et større antall eksemplarer, for eksempel av mobiltelefoner. Og da strekker vi oss gjerne litt. Men at privatpersoner kommer inn og spør etter hundrevis, det har jeg faktisk aldri hørt om, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp.

Han mener sterk konkurranse og små marginer er årsaken til at gruppekjøp stort sett ikke forekommer i hans bransje.

- Prisene er jo allerede så lave at det uansett ikke vil være mye å hente, sier Schmidt.

Bilutstyr på billigsalg

Blant entusiastene lever derimot samkjøp-ideen i beste velgående.

Detailers Club er et norsk nettsted for folk som er interesert i bil-styling. Her dukker det ofte opp forespørsler om gruppekjøp.

Dennis Horn, som driver Detailers Club fra Hokksund sammen med Truls Håkenstad, kan bekrefte at mange entusiaster benytter anledningen til å oppnå grupperabatter.

ENTUSIASTER: Folk med denne interessen har mye å hente på gruppekjøp. Foto: Knut Moberg Vis mer

- Det er for det meste dyre produkter som handles på denne måten. På det meste kan opptil 100 gå sammen, men det vanligste er nok 20-30, forteller Horn.

Ofte kan det være mye å spare på slike kjøp.

- I april i fjor hadde vi et tilfelle der flere gikk sammen om å kjøpe LED-lamper. På disse gikk prisen ned fra 3.600 til 2.800 per stykk.

Og selgerne tar i mot kundene med åpne armer. Jo flere, jo bedre.

- Ofte kan leverandørene spare mye på å sende for eksempel en hel pallelast til ett sted. Samtidig er det jo fordelaktig å ha en bestilling på mange eksemplarer inne. Da kan leverandøren eller butikken oppnå god rabatt hos produsenten i utlandet og dermed selge varene billigere til gruppen som vil kjøpe, sier Horn .

SAMKJØP: Kollegene på jobben kjøpte solcellepaneler sammen. Foto: Diyana Dimitrova/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Kjøpte 700 solcellepaneler

Man skulle kanskje tro at også gruppekjøp har flyttet over på Facebook. Men ifølge Horn er det på de tradisjonelle nettforumene handelen foregår.

Bilentusiastene synes å være mest aktive. Både på Bimmers.no (forum for BMW-entusiaster), Elbilforum.no og Norsk Land Cruiser Klubb finnes det folk som søker etter andre interesserte når det gjelder coil, dekk eller stempler.

Men også sykkelentusiastene på Terrengsykkel.no prøver å få gode tilbud ved å kjøpe sammen.

Hifisentralen.no sender lydentusiaster gruppebestillinger på spesialutstyr og deler til hifi-byggeprosjekter.

Gruppekjøp via arbeidsplassen forekommer også. I fjor vår gikk 55 ansatte i industriparken Elkem Fiskaa i Kristiansand sammen om å kjøpe 700 solcellepaneler.

- Pass på rettighetene

Men hva med garanti og reklamasjon på produkter du har kjøpt sammen med andre?

- Vi har ikke behandlet gruppekjøp spesielt, og har dermed ikke noe mening akkurat om dette. Det vi er opptatt av, er om kunder som kjøper på denne måten er bevisste på rettighetene sine, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

ADVARER: Pass på så du ikke sitter igjen som eneste ansvarlige kjøper, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Hun påpeker at dersom du fungerer som organisator for en kjøpegruppe, kan du risikere å bli eneste ansvarlige person.

- Derfor er det svært viktig å få skrivet ut individuelle kvitteringer, slik at hver enkelt kjøper er ansvarlig. I motsatt fall kan jo én eneste kjøper bli sittende igjen med hele regningen, ansvaret for leveranser og kvalitet.

Skogly understreker at både reklamasjonsrett og garanti følger produktet og ikke personen. Men uten dokumentasjon kommer du ingen vei.

- Det er viktig at det lages juridisk bindende avtaler mellom kjøper og leverandør og mellom kjøper og de som skal ha produktene. I motsatt fall kan det lett oppstå tvil om ansvar dersom det for eksempel er feil på produktene, sier Skogly.

LES OGSÅ: