30 prosent sier de oftest spiser sjokolade når de er alene. Foto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
30 prosent sier de oftest spiser sjokolade når de er alene. Foto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Hater å elske sjokolade

Seks av ti kvinner får dårlig samvittighet når de spiser sjokolade. Nesten like mange får lyst på mer når de først spiser sjokolade.

«Kunsten er å kunne nyte sjokolade i en mengde som ikke gir oss dårlig samvittighet.»


- Vi elsker den og vil ha mer, samtidig som vi hater den og skulle ønske vi kunne avstå. Sjokolade ser ut til å ha en splitt-og-hersk-effekt på kvinner, sier ernæringsfysiolog Kari H. Bugge i Grete Roede AS.

Hun står bak en ny nettundersøkelse på 2.000 kvinner i alderen 18-70 år fra hele landet, som er opptatt av kosthold og helse.

Undersøkelsen viser også at:

  • 90 prosent sier de spiser sjokolade hver uke, mens nesten halvparten av kvinnene oppgir at de spiser sjokolade er par ganger i uken.
  • 20 prosent spiser sjokolade en eller flere ganger hver dag.
  • 70 prosent svarer at de føler seg helt eller delvis avhengig av sjokolade – hele tiden eller i perioder.

  • 30 prosent sier de oftest spiser sjokolade når de er alene.
  • Fem prosent sier de klarer seg med en rute, mens halvparten sier de vanligvis spiser en hel sjokolade på cirka 50 gram. Rundt 20 prosent sier de spiser mer enn dette.
  • Er du avhengig av sukker? Ta testen her!

    - Dette var overraskende høye tall. Hvor har det blitt av lørdagen som godteridag? Godteri hele uka er uheldig, uavhengig av om du sliter med vekten eller ikke, sier Bugge til DinSide Helse.

    Hun minner likevel om at om sjokolade i små mengder kan være sunt. Men det er viktig at det ikke blir så ofte og mye at det fortrenger inntaket av andre mer verdifulle matvarer.

    Derfor MÅ du ha sjokolade

    Kunsten å nyte
    Ifølge ekspertene går det heldigvis an å bli kvitt suget etter sjokolade.

    - Kunsten er å kunne nyte sjokolade i en mengde som ikke gir oss dårlig samvittighet. Kanskje kan det hjelpe på samvittigheten dersom du gir deg selv tillatelse til virkelig å nyte sjokolade av og til, men samtidig setter klare grenser for hvor ofte og hvor mye du vil tillate deg selv, sier Bugge.

    Hun mener at et regelmessig kosthold, en kriseplan og en porsjon viljestyrke er det som skal til for å få bukt med søtsuget.

    I tillegg har hun følgende tips:

  • Et regelmessig kosthold med fire måltider om dagen er det første og viktigste tiltaket: Start dagen med en god frokost. Dette vil bidra til et mer stabilt blodsukker gjennom dagen. Fortsetter du å spise hver 3.-4. time vil det både dempe søtsuget og ikke minst gjøre det lettere å motstå suget.
  • En kriseplan: Hva gjør du når du får lyst på noe godt? Ha en skål med gulrøtter klare til å knaskes, drikk et glass vann (det er ofte vanskelig å skille mellom tørste og godtesug), puss tennene (sjokolade smaker ikke like godt med nypussede tenner), ring en venninne eller gå en tur og få tankene over på noe annet.
  • - Spør deg selv hva det var som gjorde at du fikk lyst på noe søtt. Kanskje var du rastløs, kjedet deg eller var nedfor? Husk det er du som er sjefen – ikke søtsakene, sier Bugge.

  • Ta en kopp te, gjerne med litt melk og en halv teskje honning. Søtsuget er ofte bare et savn etter noe å spise på eller holde på med. Alternativt kan du ta en liten fruktyoghurt, og tilsett gjerne litt oppskåret frukt. Legger du en lettyoghurt i fryseren i en halvtime får du en god is!

  • Det kan være til god hjelp å skrive ned hvorfor du vil kutte ut for mye søtt. Ta et ark og sett en strek på midten, skriv ned fordelene med å kutte ut søtsaker på den ene siden og ulempene på den andre siden. Gjør en oppsummering for deg selv og finn ut hva DU VIL.
  • Hold blodsukkeret stabilt
    Ifølge ernæringsfysiolog cand. Scient Gunn Helene Arsky ved DinKost.no er det eneste som har dokumentert effekt, å holde blodsukkeret så stabilt som mulig.

    - Det får man til ved å satse på grovt brød, bønner, linser og rotgrønnsaker sammen med protein i måltidene. Da svinger blodsukkeret lite, og man unngår en berg-og-dalbaneeffekt som kan få enkelte til å spise søtt, sier hun.

    Det andre som hjelper ifølge Arsky, er å analysere i hvilke situasjoner man får trang til noe søtt. Skal søtsmaken brukes til å døyve problemer, tunge tanker, tretthet eller annet?

    - Om man vil redusere søtsuget, kan man prøve seg frem med hvor lite sjokolade - av god kvalitet - som skal til for å få vekk suget. Det skal nok ikke en hel 200-grams melkesjokolade til, men kanskje en lekker 10-grams konfekt solgt enkeltvis, med ekte sjokolade i mørk utførelse.

    Arsky er ikke spesielt overrasket over resultatene i undersøkelsen siden den er gjort på en gruppe som høyst sannsynlig har vektproblemer. Hun vil forvente noe lavere sjokoladetall blant befolkningen ellers.

    - Men vi vet jo at godteinntaket øker hos alle - dessverre, avslutter hun.

    Les mer om hva du gjør når søtsuget kaller