Forbrukerombudet mottok mange klager i fjor. Mange av dem dreide seg om oppringninger fra telefonselgere. Foto: Finn.no
Forbrukerombudet mottok mange klager i fjor. Mange av dem dreide seg om oppringninger fra telefonselgere. Foto: Finn.noVis mer

Har du reservert deg mot telefonselgere?

Det er ikke sikkert det hjelper.

Forbrukerombudet mottok i fjor 1.043 klager fra personer som hadde blitt oppringt av telefonselgere. Mange av disse hadde mottatt henvendelser fra selgere til tross for at de hadde reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene.

- Svært mange av klagene dreier seg om at folk reagerer på at slike reservasjoner ikke blir respektert, sier informasjonssjef Per Øivind Nielsen i Forbrukerombudet, til DinSide.

Andre former for uønskede henvendelser kommer også høyt opp på Forbrukerombudets klagestatistikk.

- Uønskede reklamemeldinger på mobilen kom på andre plass på klagestatistikken, med 575 klager. Utsendelse av e-postreklame der det ikke er innhentet samtykke fra mottakeren kom på tredje plass med 557 klager.

»» Liker du ikke telefonselgere? Da bør du lese denne saken!

Oppringt av humanitære organisasjoner

Oppringninger fra humanitære organisasjoner var også en gjenganger på fjorårets klagestatistikk.

Akkurat som året før kom det inn 103 klager på denne posten.

- Klagene gikk blant annet på at enkelte organisasjoner ikke respekterer reservasjon, samt at det i noen tilfeller gis mangelfull opplysning om hva pengene går til og hvor mye som går direkte til formålet, sier Nielsen til DinSide.

LES OGSÅ: Bidrag eller bedrag?

- Skjønner at folk blir irriterte

DinSide har ved flere anmeldinger tatt opp problematikken rundt at enkelte selskaper ikke respekter reservasjoner mot telefonsalg.

Blant annet har vi skrevet om reservasjonsknappen på Finn.no, denne knappen til liten nytte, siden flere selskaper rett og slett gir blaffen i den.

- Kundesenteret vårt får ukentlig flere henvendelser fra folk som har fått slike oppringninger, uttalte Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no, til DinSide for en stund tilbake.

Intermedia er et av selskapene som har innrømmet å ignorere Finn.nos reservasjonsmulighet. Jørgen Rivelsrud, ansvarlig for selskapet, har sagt til DinSide at han forstår at folk som ikke ønsker å bli kontaktete av selgere, ikke liker å bli oppringt av selskapet

- Vi skjønner at folk blir irriterte, men vi forholder oss utelukkende til reservasjonsregisteret i Brønnøysund, uttalte Rivelsrud.

For å melde deg inn i reservasjonsregistret, må du gå inn på nettsidene til Brønnøysundregistrene og skrive inn personnummer og telefonnummer.

Husk å registrere telefonnumrene du vil reservere mot telefonsalg. Foto: Brreg.no Vis mer


Rekordmange klager på strømselskaper

I tillegg til å motta en rekke klager på telefonsalg, sms-reklame og uadressert reklame, fikk Forbrukerombudet svært mange klager på strømselskaper.

Forbrukerombudet mottok faktisk tre ganger så mye klager i denne kategorien i fjor , enn året før. Det var spesielt selskapene Telinet og Vitel, som DinSide har skrevet om en rekke ganger, som henvendelsene dreide seg om.

Les mer om problemene rundt Telinet og Vitel her.

Færre klager på flyselskapene

Et av de få punktene som fikk færre klager enn året før, var klager på markedsføring av flyreiser.

- Det kan skyldes at vi har vært svært aktive med å kontrollen av markedsføringen av flybilletter. Arbeidet som er gjort for at flyselskapene skal følge reglene har helt klart hatt en positiv effekt, sier Nielsen i Forbrukerombudet.