Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Har du migrene?

Svært mange nordmenn har migrene. Her kan du teste deg selv og få 9 gode råd mot hodepinen.

Migrene er en sykdom der hodepinen er et av flere symptomer. Noen kan allerede dagen før hodepineangrepet kjenne irritasjon, sult eller andre signaler. Andre har forstadier som synsforstyrrelser og lysømfintlighet. Deretter følger kraftig hodepine som kan vare mellom en halvtime og tre døgn.

Det er ikke helt klart hva migrene kommer av, men forskerne er ganske enige om at det starter i det sentrale nervesystemet, og deretter påvirker hjernen og blodkarene i hjernehinnen.

TEST: Har du migrene?

Pleier du i forbindelse med hodepinen å…

  1. … kunne forutse at du får et anfall?
  2. … få blits-lignende synsforstyrrelser mellom 5 og 60 minutter før hodepinen?
  3. … ha en kraftig hodepine som begynner på den ene siden av hodet?
  4. … bli så dårlig i blant at du kaster opp?
  5. … bli lys- og lydømfintlig.
  6. … ha en dundrende hodepine som blir verre ved fysisk aktivitet?
  7. … få anfall som varer mellom fire timer og et døgn?
RESULTAT: Hvis du svarer ja på minst tre av spørsmålene kan det være migrene du lider av. Søk profesjonell hjelp.

9 tips for å stoppe hodepinen

  1. Bytt mat
    Skriv ned alt du spiser og drikker når du får migrene. Etter en måned kan du gå gjennom tabellen og se om du finner en sammenheng. En annen metode er å kutte ut den maten du mistenker utløser migrenen, og så gjeninnføre ett og ett. Syndebukkene er ofte sjokolade, røkt mat, ost, sitrusfrukter og alkohol.
  2. Avslapping og avspenning
    Den som har migrene har ofte spenningshodeverk i tillegg, noe som igjen kan utløse migrenen. For å lære seg å slappe av må man vite hvordan musklene kjennes ut når de er spente.
  3. Øv på å puste
    Mange med migrene setter seg fast i kronisk stresspusting, og puster med brystet i stedet for magen. Hvis man trener på å puste med magen forbedres blodsirkulasjonen og forbrenningen, det kan forebygge migrene.
  4. Kaffe
    For noen kan kaffe utløse et migreneanfall, men for andre kan det lindre ett. Prøv å drikk en kopp sterk kaffe med saften fra en halv sitron.
  5. Sjekk tennene
    Den svenske tannlegen Olle Redhe har behandlet hodepinepasienter ved å justere bittet. Han mener at 92 prosent av pasientene ble hjulpet.
  6. B-vitaminer
    B-vitaminer er nødvendige for det sentrale nervesystemet. Mangel på B-vitaminer kan være en grunn til hodeverk. Vegetarianere og kvinner som tar p-piller kan være i faresonen.
  7. Magnesium
    Stress kan føre til mangel på magnesium, noe som kan gi kramper, overfølsomhet for lys og lyd, søvnløshet og depresjon. Migrene og magnesiummangel følger ofte hverandre.
  8. Varm hendene
    Ved å dyppe hendene i varmt vann så blodkarene utvider seg, tvinger du resten av kroppens blodkar til å trekke seg sammen, inkludert de i hodet. Det kan hindre et migreneanfall.
  9. Sukkerfri diett
    Det er en teori om at folk med migrene produserer for mye insulin, noe som gjøre blodsukkernivået lavt. For å unngå det kan du kutte ut alt raffinert sukker, altså samme diett som en diabetiker. For å klare dietten må man spise oftere.

    Opprettet: 15.08.2003
    Sist oppdatert: 20.03.2007