I de aller fleste tilfellene, har du krav på å ikke betale mer enn den annonserte prisen - selv om varen er feilpriset av butikken. Foto: Colourbox.com
I de aller fleste tilfellene, har du krav på å ikke betale mer enn den annonserte prisen - selv om varen er feilpriset av butikken. Foto: Colourbox.comVis mer

Har du krav på lavere pris?

Er en vare feilpriset, kan du som regel kreve å få varen for den laveste prisen. Men det finnes unntak.

Mange har nok opplevd å bli bedt om å betale mer for en vare enn det som sto på prislappen. Undersøkelser utført av både DinSide og Forbrukerombudet viser at feilprising ikke er et uvanlig fenomen.

Det store spørsmålet er derfor hva du skal gjøre om du blir bedt om å betale mer for en vare enn det som sto på prislappen? Sier du at det går fint, og betaler mer enn du først hadde tenkt, eller blir du stående og diskutere pris som om du var i prutekrig på et svett marked i Syden?

LES OGSÅ: Feilprising skremmer kundene vekk

Prismerkingen er bindende

Handelsnæringen selv mener kundene stort sett har krav på de prisene som blir annonsert. Det betyr at dersom hylleprisen viser en pris og kassalappen en annen, så er det hylleprisen du skal betale.

- I utgangspunktet vil prismerkingen på plakaten binde butikken som et tilbud til forbrukeren når denne har tilegnet seg kunnskap om tilbudet, uttaler handelsdirektør Thomas Angell i hovedorganisasjonen Virke, på Forbrukerrådets nettsider.

Til DinSide har Angell sagt at kundene ikke skal finne seg i mangelfull prismerking.

- Det er klart at kunder som kan vise til at de har betalt for mye i forhold til hva som står på prislappen, skal få pengene tilbake, har Angell sagt til DinSide.

Uttalelsen kom i forbindelse med en undersøkelse utført av Forbrukerombudet, som viste at de aller fleste dagligvarebutikker slurver med prismerkingen sin.

Unntaket

Ingen regler uten unntak, heter det, og heller ikke når det gjelder prismerking. Dersom det er helt åpenlyst at kunden burde forstått at prisen var feil, kan det bli vanskelig å kreve den laveste prisen.

- Kunden kan ikke hevde rett etter prisplakaten dersom kunden forstod eller burde forstå at prisplakaten var en feilskrift, sier Angell til Forbrukerrådet.

Ifølge Forbrukerrådet er det avgjørelser i Forbrukertvistutvalget, som sier at kundene ikke kan kreve tilbudsprisen, dersom det er snakk om åpenbar feilprising.

Samtidig er det også avgjørelser som går i kundenes favør. Tidligere har DinSide skrevet om butikken MPX, som hadde rotet med prisene under et søndagssalg. Nettbutikken kansellerte alle ordrene da de oppdaget feilprisingen, mens kundene mente de hadde en bindende avtale med butikken. Forbrukertvistutvalget ga kundene medhold, og mente at nettbutikken hadde bundet seg til å gi kundene varene til den annonserte prisen.