Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Har du gått i kalorifella?

Kaloritelling kan gjøre deg feit.

Teller du kalorier for å holde vekta? Da kan det hende du blir lurt.

Her fyker kaloriene unna

Måten vi teller kalorier på ble utviklet for mer enn hundre år siden av en jordbrukskjemiker ved navn Wilbur Olin Atwater.

Han brente matprøver og målte energimengden som ble frigitt. Ved å regne ut energimengden kroppen bruker for fordøye maten, fant han deretter ut at hvert gram karbohydrater produserte 4 kalorier, hver gram fett 9 og hvert gram proteiner produserte 4 kalorier.

Bli kvitt sofakiloene

Wilbur bommet

Nå viser det seg at gamle Wilbur nok tok feil. Ifølge nye målinger publisert i tidsskriftet New Scientist har karbohydrater 3,8 per gram, fett 8,7 kalorier og proteiner har 3,2 kalorier per gram.

Jobbene som gjør deg feit

Det betyr at vi har feilberegnet antall kalorier i maten med så mye som 25 prosent. I første omgang virker dette som gode nyheter, siden vi tilsynelatende får i oss mindre kalorier enn antatt.

Men, forskerne har mer å utsette på Wilburs regnemetoder. Han tok ikke i betraktning at mat med ulik konsistens gir ulik forbrenning.

Matkonsistens er viktig

Du forbrenner langt flere kalorier når du spiser mat som er krevende å tygge og fordøye, sammenlignet med myk mat som kroppen kjapt absorberer.

En av seks har grådighetsgen

Hvis du kan velge mellom en müslibar som inneholder 300 kalorier og et kakestykke som inneholder 250 kalorier, er det fort gjort å tenke at det er lurest å spise kaka - den inneholder jo færrest kalorier.

Imidlertid vil kroppen din bruke minimalt med energi på å forbrenne kakestykket, og flere kalorier blir igjen i kroppen enn om du velger müslibaren, som er krevende å fordøye.

Du kan altså legge på deg om du bare fokuserer på å telle kalorier.

Forskernes råd er derfor å droppe kaloritellingen og heller konsenterer deg om å velge mat som kroppen nyttiggjør seg av lenge.