Anders (27) har videresendt oss tekstmeldingen han mottok fra 1960.
Anders (27) har videresendt oss tekstmeldingen han mottok fra 1960.Vis mer

Har du fått denne meldingen?

Svindlere har sendt ut overtakserte tekstmeldinger til flere tusen personer.

En mystisk tekstmelding har blitt sendt ut til mobiltelefoneiere i løpet av gårsdagen:

Iht. til markedsføringsloven §§ er du meldt av listen. Velkommen igjen.

Deretter fikk de samme mottakerne følgende melding:

Vår kontroll har registrert en ulovlig utsendt overtaksert SMS i størrelse kr 5- kr 50 til din mobil fra en svindler. Beløpet du er belastet vil bli refundert og saken politianmeldes. Vi beklager det inntrufne. Mvh. Carrot Communications AS.

- Jeg bruker ikke SMS-tjenester, har generelt vært skeptisk til det, og jeg er sikker på at jeg ikke har meldt meg på noen form for tjeneste, sier Anders Nygaard (27) til DinSide.

Begge tekstmeldingen tikket inn på Anders' mobil i går, og begge meldingene er sendt fra nummeret 1960.

27-åringen vet at flere har mottatt de samme meldingene.

- Ja, det var slik jeg ble oppmerksom på det. Jeg oppdaget det da en bekjent av meg skrev om det på Twitter (nettsamfunn, red.anm.). Jeg sjekket min egen mobil, og jammen hadde ikke jeg også fått sms fra 1960, sier Nygaard.

Han har sendt en e-post til administrerende direktør i Carrot Communications, men har så langt ikke fått noe svar.

SMS-svindel er for lett

Vil sjekke regningen

I utgangspunktet bruker jeg ikke sms-tjenester av den typen jeg forbinder med spam og svindel, men jeg gjorde noen undersøkelser og oppdaget at Carrot Communications blant annet står bak SMS-tjenesten Trafikanten, og den har jeg jo brukt, sier Anders.

Nå lurer han på om det kan være en sammenheng, eller om han er tilfeldig utvalgt. Han er også skeptisk til meldingenes innhold, som tydelig er ment å ha en beroligende effekt.

- Min arbeidsgiver dekker mobiltelefonregningen min, men jeg har bedt dem undersøke fakturaen nøye når den kommer. Det kan jo hende hensikten med meldingene er at de skal virke så betryggende at folk faktisk ikke tar seg bryet med å undersøke, sier Anders.

Dette selskapet sendte ulovlig spam i månedsvis

Stjålet identitet

- Det er den første av disse meldingene som han mottok, som er svindelforsøket. Den andre er sendt ut av oss, forklarer Guri Wormdahl, kommunikasjonsdirektør i Opplysningen, som Carrot er en del av.

Hun forteller at det er snakk om et identitetstyveri, og at noen har klart å sette opp og starte en utsendelse av meldinger.

- Det er snakk om cirka 12.000 meldinger med litt ulik ordlyd og innhold, antakelig for å fordekke at dette var ren svindel, sier Wormdahl.

Hun presiserer at Carrot klarte å stanse utsendingen før alle meldingene hadde gått gjennom.

Men hvordan har svindlerne fått tak i numrene?

- Det er snakk om noen som har utgitt seg for å være en kunde hos oss, men det er ikke en reell kunde, de har stjålet identiteten til en virksomhet. Så vidt vi vet, er det bare en tilfeldig sammensatt kundeliste. Vi kjenner ikke til utvelgelseskriteriet for mobilnumrene, sier Wormdahl.

Hun sier imidlertid at det ser ut som om de kan ha klart å identifisere noen personer som kan stå bak, og at forholdet selvsagt er anmeldt til politiet.

Mobiltjenesten du ikke får stoppet

Skal få refundert beløpet

- Vi har kontaktet alle mobiloperatørene, og disse har fått lister fra oss over hvilke av deres kunder som er berørt, sier Wormdahl.

Hvis du er kontantkunde, skal du få beløpet refundert. For andre kunder skal det komme til syne på fakturaen din at beløpet er tilbakebetalt.

Forbrukerrombudet opplyser at de ser en økning i denne typen henvendelser, og at mobilsvindel er et av områdene ombudet prioriterer i tiden som kommer.

DinSide oppfordrer alle som har mottatt meldingene, om å følge med på mobilregningene i tiden som kommer.