Har du en klassiker i skapet?

Sunda. Korni. Vaselin. Barndommens klassikere skal på utstilling. Se bildene.

Flere norske merkevarer har klart å beholde sitt design, mer eller mindre uforandret - i flere tiår. Nå stilles disse klassikerne ut av Norsk Form i Design og Arkitektursenteret i Oslo.

Se stor bildespesial

- Det er fint å sette fokus på noe som kanskje ikke er helt opplagt i dag, nettopp fordi det er produkter vi ser hver dag, og de fremstår som gammeldagse for folk flest, sier kurator for utstillingen Stéphanie Dumont til DinSide.no.

Over 100 år

- Det som er interessant ved dette er både de verdiene og følelsene de bærer med seg, og hva de representerer som er veldig rikt. Produktene er både en del av norsk identitet og kulturhistorie, noe nye produkter ikke er, i kraft av at de har vært så lenge i butikkene. Noen over 100 år!

En designklassiker som finnes i de fleste norske hjem. Foto: Norsk Form Vis mer


I tillegg til å være en nostalgisk rundreise i barndommens kjøkkenskap, stiller utstillingen klare spørsmål ved hva som er god design.

- Et fellestrekk for produktene vi har plukket ut er at de er tydelige. Med klare, enkle grafiske løsninger sier Dumont.

Produktene har hun valgt ut gjennom research i dagligvarebutikker, og samtaler med forbrukere. Som navnet røper er ikke Dumont norsk, men fransk.

Hva utmerket seg som den store forskjellen mellom de norske og de franske klassiske produktene?

- Det er jo klare skilnader i formspråket - men det som kanskje var mest tydelig, er at det er mange flere som fortsatt eksisterer i Norge.

Det som overrasket henne mest i arbeidet i forkant av utstillingen var hvor gamle noen av produktene var. - Noen av disse baserer seg på design som går helt tilbake til slutten av 1800-tallet. Jeg ville tippet de fleste var fra 40-60-tallet, sier Dumont.

Hvor ble det av jurene?

Selv om de fleste produktene har et tilnærmet uforandret design, kan vi spore enkelte endringer. For eksempel er deler av teksten på Spenol-flasken fjernet. Kanskje ikke så rart - om man tenker på undertegnedes sjokk som liten, da jeg lærte å lese og skjønte hva som sto utenpå familiens fuktighetskrem. Spener og jur ble for sterk kost - men resten av designet er tilnærmet uendret siden den gang.

Norsk som varer: Produktene i bildespesialen stilles ut på Norsk Design og Arkitektursenter i Hausmannsgate 16 i Oslo fra 10. mai til 26. juni.

Dumont er opprinnelig fransk, utdannet grafisk designer - og står bak den visuelle profilen til det prisbelønte magasinet Carl's Cars.