Senkede skuldre og hevet glass. Typisk norsk sommer? Foto: Colourbox
Senkede skuldre og hevet glass. Typisk norsk sommer? Foto: ColourboxVis mer

Har du drukket for mye i sommer?

Har sommeren vært en eneste lang rosérus? Sjekk om du bør skjerpe alkoholinntaket.

Sommer og ferie. Venner, grilling, utekafé, strandliv, forelskelse, fester - finnes det noe bedre?

Kanskje ikke så mange ting. Men faktum er at overnevnte aktiviteter mer enn gjerne akkompagneres av alkohol. Kanskje spesielt blant oss nordmenn. Så gjennom sommermånedene blir det gjerne mye drikking.

Les også: Drikker du for mye? Ta testen her!

Vær obs på dette

Et kjapt søk på Lommelegen.no viser ganske mange er småbekymret for helseeffekten det jevne og til dels høye alkoholinntaket kan ha på dem.

Les også: Ikke bare en fredagspils...?

Og kanskje er det tid for et par livsstilsendringer for noen. Ifølge det offentlige svenske helsenettstedet Vårdguiden er det elleve punkter som burde vekke bekymring når det gjelder alkoholforbruk.

For mye alkohol? Sjekk varselssignalene:

  • Du trenger å drikke mer for å oppnå samme effekt.
  • Du har et sug etter alkohol som oppstår lett. Når du skal drikke litt blir det som oftest til at du drikker mye.
  • Du drikker alkohol hjemme før du går på fest for å være sikker på at du får i deg nok.
  • Du tenker at du bør ta noen «hvite uker».
  • Du vurderer å slutte å drikke helt - ikke nå, men når det passer bedre.
  • Du erkjenner ikke hvor mye du har drukket, heller ikke for deg selv.
  • Du skjuler for andre hvor mye du drikker. Du tar litt stører drinker eller du tar noen i smug.
  • Du merker at alkoholforbruket ditt påvirker økonomien din.
  • Du finner ofte unnskyldninger for å få drikke.
  • Du sørger alltid for å ha alkohol hjemme.
  • Du synes det smaker godt med en kald øl dagen etter en fyllekveld.
Men hvor mye er for mye? Ifølge lege Brynjulf Barexstein på Lommelegen.no er de generelle tommelfingerreglene for et moderat alkoholinntak følgende:

Veiledende retningslinjer for menn

  • Bør ikke overskride 6 enheter hver gang det drikkes alkohol.
  • Bør ikke overskride 3 dager med alkoholinntak per uke.
  • Menn som bruker mer enn 21 enheter per uke (280 g) har høy risiko for helseskader.
  • Menn som bruker mindre enn 10 enheter i uken (130 g) har lav risiko for å utvikle helseskader pga alkohol.

Veiledende retningslinjer for kvinner

  • Bør ikke ikke overskride 3 enheter hver gang det drikkes alkohol.
  • Bør ikke overskride 3 dager med alkoholinntak per uke.
  • Kvinner som bruker mer enn 14 enheter per uke (180 g) har høy risiko for helseskader.
  • Kvinner som holder seg under 7 alkoholenheter i uken (90 g) har lav risiko for å utvikle helseskader på grunn av alkohol.

Dette er en alkoholenhet

Som mål på bruk av alkohol benyttes alkoholenheter. En alkoholenhet er definert lik 13 gram ren alkohol, for eksempel ved:

  • 1 liten flaske pils, 0,33 l.
  • 1 glass rødvin (ca. 6 enheter i en helflaske).
  • 1 lite glass hetvin (ca. 10 enheter i en helflaske).
  • 1 dobbel drink med brennevin, 4 cl (ca. 18 enheter i en helflaske).
- Grensen for helseskadelig forbruk er ikke absolutt. En nedre grenseverdi for gjennomsnittlig konsum må ikke forstås slik at det er risikofritt å drikke alkohol så lenge man holder seg under denne mengden, sier lege Barexstein.

Lommelegen.no eies i likhet med DinSide.no av Aller Internett.