Annonsen ble slettet i november. Foto: Faksimile: Finn.no
Annonsen ble slettet i november. Foto: Faksimile: Finn.noVis mer

Har blitt anmeldt igjen

Almin har fremdeles ikke fått mobilen, selv om selgeren lovte å ordne opp.

- Jeg har ikke hørt noe fra selgeren ennå. Hverken han eller politiet har latt høre fra seg, sier studenten Almin Sahinovic til DinSide.

Før jul kjøpte han en mobiltelefon av en privatperson på Finn.no. Mobilen har han ikke fått, til tross for at selgeren lovte å kontakte ham etter at DinSide skrev om saken.

- Nå har jeg kjøpt ny mobil, jeg kunne ikke vente lenger på at selgeren skulle ta kontakt med meg, sier Almin.

Les saken: Betalte for mobil som aldri kom

I etterkant har Almin vært innom lensmannskontoret der han anmeldte saken. Politimannen Almin snakket med regnet med at saken kom til å bli henlagt, fordi flere lignende saker også har blitt henlagt.

- Jeg vet ikke om jeg kommer til å handle på nett med privatpersoner fremover. Det kostet meg tross alt 3.500 kroner, sier Almin.

Skulle ordne opp

Selgeren "Bjørn" som solgte Almin telefonen lovte DinSide at han skulle ordne opp i saken da vi ringte ham i november.

- Åja... Det stemmer. Det har jeg helt glemt, sa Bjørn da vi snakket med ham i november.

Vi har snakket med politiførstebetjent Hans-Kristian Ek i Sarpsborg Politikammer. Han bekrefter at de har mottok anmeldelse fra Almin 28. november.

- Bjørn har erkjent seg skyldig, og sier han skal sende telefonen. Foreløpig har han ikke gjort det ser jeg. Saken er sendt over til en jurist, og han kan få bot, sier Ek.

- Ettersom han erkjenner straffeskyld, og sier at han skal erstatte telefonen kan det være at summen Almin har betalt blir en del av forelegget. Det er også en mulighet for at saken ender i Konfliktrådet, men det er det opp til juristen å avgjøre, sier Ek.

Les også: Her bør du ikke kjøpe mobil

Anmeldt en gang til

Ek har vært borti med lignende saker tidligere, og vet av erfaring at folk som driver med det samme som Bjørn i større skala ikke pleier å betale for seg. Ek tror Bjørn ordner opp, fordi han ikke har gjort dette i stor skala.

Det viser seg at Bjørn har blitt anmeldt enda en gang, for et annet forhold. En annen kunde har kjøpt Nokia N 96, og mener mobiltelefonen er en piratkopi. Saken ble anmeldt 27. november.

Les også: Feik eller ekte? - John Christian har lært å se forskjell

- Ja, jeg tror det er mange som ikke anmelder slike saker, fordi de ikke regner med at de får tilbake pengene sine. Men det er enkle saker å bevise, fordi Finn er så flinke til å samarbeide med oss, sier Ek.

Les også: Betal for leiligheten først - motta nøklene etterpå

Det har ikke lyktes DinSide å få tak i Bjørn for en kommentar.