<b>VI SJEKKER IKKE PRISEN:</b> Svært få innhenter anbud på håndverkertjenester. Foto: PantherMedia
VI SJEKKER IKKE PRISEN: Svært få innhenter anbud på håndverkertjenester. Foto: PantherMediaVis mer

Håndverkeren tar vi på anbefalinger

65 prosent har ikke engang innhentet flere tilbud.

Vi er ganske flinke til å sjekke priser på forsikringer og bank - og der er vi også ganske så flinke til å bytte aktører.

Men når det kommer til håndverkere, er det ikke mange som sjekker priser og innhenter tilbud.

Ifølge en fersk rapport fra SIFO (Statens Institutt for Forbruksforskning) sier hele 65 prosent at de ikke forsøker å innhente priser fra flere, før de avgjør hvilken håndverker de skal gå for. I 2008 var tallet 57 prosent. Vi har altså blitt mye dårligere til dette på få år.

Ikke la deg lure av nytt bad

Går via bekjentskaper

Randi Lavik og Alexander Schjøll, SIFO-forskerne bak rapporten Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel beskriver den manglende anbudsinnhentingen som privatpersoner foreviser, som noe overraskende.

– Når man skal skaffe seg håndverker, skjer dette oftest gjennom bekjentskaper. Annonser og portaler som Mittanbud.no eller Finn.no, benyttes i liten grad i informasjonsinnhentingen. I 2012 var det 35 prosent som prøvde å hente inn flere tilbud fra håndverkere. Dette var en nedgang fra 43 prosent i 2008, skriver Schjøll og Lavik i en pressemelding.

Selv om det kan være pinlig, bør du alltid sjekke håndverkerens referanser, er sinnasnekkerens råd.

– Relativt umodent marked

Finn oppdrag er en av tjenestene hvor private kan innhente anbud på håndverkertjenester på nett. Den ble lansert i mai 2010.

Ole Kristian Ullereng, direktør i FINN oppdrag. Foto: Caroline Roka Vis mer


Ifølge Ole Ullereng, direktør i Finn oppdrag, er dette ennå et relativt umodent marked, som det foreløpig er ganske få som bruker. De som bruker det, er ifølge undersøkelser gjort av Finn oppdrag selv, først og fremst unge mennesker i storbyene.

– Vi ser imidlertid en tydelig trend når det gjelder dette markedet; det er i vekst. Vi har en positiv utvikling både innen antall oppdrag og brukere, og det er vi fornøyde med. Utviklingen er som forventet. Produktmarkedet på nett modnet først, men tjenestemarkedet er noe vi har stor tro på, sier Ullereng til DinSide.

På Finn oppdrag kan du også lese referanser og omtaler av håndverkerne og firmaene.

– Vi har hatt opptil 110.000 brukere innom per uke hittil i år. For øyeblikket ligger det 4.885 aktive oppdrag på siden vår, forteller Ullereng.

NB! Anbud og tilbud er ikke det samme. Her er forskjellen

Velger en vi kjenner - men er ikke fornøyde

Ved valg av håndverker sier de fleste privatpersoner at de velger "en de kjenner".

Vi velger altså ut fra anbefalinger og på råd fra folk vi kjenner, men likevel er vi lite fornøyde med håndverkerbransjene. Ifølge SIFO-rapporten er forbrukernes tilfredshet med bransjene skåret relativt dårlig sammenlignet med andre bransjer.

Det er også mange som klager på håndverkertjenester. Av saker som Forbrukertvistutvalget har ferdigbehandlet, ble listen toppet av bruktbiler, men som nummer to på listen kom håndverkertjenester.

Her er oversikten over Norges klagenemnder

Bytter oftere forsikring enn bank

Randi Lavik og Alexander Schjøll hos SIFO som har sett på handlingsmønsteret i forhold til lojalitet og mobilitet i bank- og forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester.

Flere norske forbrukere bytter oftere forsikringsselskap enn bankforbindelse. I 2011 oppga ni prosent at de hadde byttet bank i løpet av siste 12 månedene, mens 17 prosent hadde byttet forsikringsselskap. Stadig færre bytter teleoperatører. I 2005 hadde 24 prosent byttet teleoperatør, mot 15 prosent i 2011. I markedene for bank, strømleverandør, forsikring, teleoperatører, leverandører av internett-tjenester og leverandører av TV-tjenester hadde 48 prosent byttet én eller flere av sine tjenesteleverandører i løpet av siste 12 månedene.

– Alder har betydning for om man er mobil i disse markedene. For alle markeder som vi har studert med unntak av strømleverandør, øker sannsynligheten for ikke å bytte med økende alder. Det er de yngste som er mest mobile, skriver Lavik og Schjøll.

Ifølge rapporten er det imidlertid ikke mange som benytter seg av de statlige nettsidene for å orientere seg om prisene i disse markedene. Dette er tjenester som Finansportalen, Telepriser og Konkurransetilsynet.

Slik setter du ut rørleggerarbeid på anbud