Nordmenn fyller opp handlekurven med stadig flere økologiske varer. Økningen var på 15 prosent første halvår i år.  Foto: Colourbox
Nordmenn fyller opp handlekurven med stadig flere økologiske varer. Økningen var på 15 prosent første halvår i år. Foto: ColourboxVis mer

Handler økologisk for 650 millioner

Salget har økt med 15 prosent i første halvår.

Økologisk produksjon og omsetning løfter seg etter noen år med stagnasjon, melder Dagligvarehandelen.no. En rapport fra Statens landbruksforvaltning (SLF) viser at melk, storfe, svin, egg og ikke minst grønnsaker har hatt økt produksjon eller salg hittil i år.

Les også: Norges beste frukt- og grøntavdelinger

Grønnsaker øker mest

Det er særlig økologiske grønnsaker nordmenn nå putter i handlekurven. Foto: frukt.no Vis mer


Det er særlig økologiske grønnsaker som opplever økt etterspørsel. Den sterke veksten i salget gjør at det nå er grønnsaker som står for den største andelen av vårt økologiske matbudsjett. Frem til nå er det meierivarer som har vært den største varegruppen målt i salgsverdi, men i løpet av 2013 har dette altså snudd.

Les også: Slik oppbevarer du frukt, bær og grønnsaker

Stor konkurranse

Økt salg av økologiske varer har nok også en sammenheng med dagligvarekjedenes satsing på denne varegruppen. Flere dagligvarekjeder satser på et bredt økologisk sortiment. Coop har blant annet Änglamark-serien som tilbyr økologiske alternativer innenfor en rekke produktkategorier. Det siste året har det dessuten vært rene priskrigen på de økologiske varene.

Faktisk er det nå slik at en liter økologisk lettmelk fra Tine faktisk er billigere enn den vanlige lettmelken fra samme leverandør. Dette er i hvert fall tilfelle hos Rema 1000 og Coop Extra lokalt hos denne journalisten.

Les også: Pristest av nøkkelhullsvarer