På under ett år har Per Ivar Pedersen fra Tromsø halvert seg selv. Bildet til venstre er tatt da han startet treningen for ett år siden. Bildet til høyre er tatt nylig og viser hvordan 44-åringen ser ut i dag, 86 kilo lettere.   Foto: Privat
På under ett år har Per Ivar Pedersen fra Tromsø halvert seg selv. Bildet til venstre er tatt da han startet treningen for ett år siden. Bildet til høyre er tatt nylig og viser hvordan 44-åringen ser ut i dag, 86 kilo lettere. Foto: PrivatVis mer

Halverte seg selv

Per Ivar Pedersen (44) gikk fra 167 til 81 kilo på ett år.

Den 9.november er for tromsømannen Per Ivar Pettersen en merkedag. En dag han aldri vil glemme. Da bestemte den da 167 kilo tunge mannen seg for å legge om kostholdet og begynne å trene.

- Jeg var tungpustet og slet med smerter i ryggen som gjorde at jeg hele tiden måtte snu meg da jeg lå og sov. Det gikk ut over søvnen. Da var det bare en ting å gjøre: Begynne å trene og gå ned i vekt, sier Pettersen til DinSide Helse.

I dag, litt over ett år senere, er han 86 kilo lettere og ifølge ham selv, et nytt menneske.

- Jeg har fått et nytt liv. Det føles som jeg er født på ny, sier Pettersen.

Les også: Spis naken - gå ned i vekt

Grandiosa og fotball

44-åringen forteller at han vært overvektig siden han var om lag 10 år. Dårlig kosthold og lite aktivitet gjorde at nåla på vekta stadig nådde nye høyder.

På 90-tallet gjorde han et ærlig forsøk på gå ned i vekt. Trening på studio tre ganger i uka og en skitur i ny og ne gjorde at han gikk ned fra 120 til 75 kilo. Men det varte ikke lenge.

- Jeg gikk lei av å trene og da treningsstudioet flytta lengre unna og treningskameratene mine sluttet, sluttet også jeg. Vekta gikk raskt opp igjen, forklarer Pettersen.

Han falt tilbake til den gamle livsstilen med mye ferdigmat, snop og sofasitting.

Dette bildet ble tatt er tatt sommern 2007.Da veide Per Ivar mellom 160-170 kilo. Foto: Privat Vis mer

- Før spiste jeg ei Grandiosa til hver fotballkamp, og med Champions League ble det på det meste tre-fire ganger i uka.

I dag er ferdigpizzaen en byttet ut med kylling og fisk.

- Jeg følger nøye med på hva jeg spiser. Jeg har begrenset inntaket av karbohydrater og spiser mye proteinrik mat som kylling og fisk. I tillegg jobber jeg med frukt og grønt og har mine fordeler der, sier tromsømannen.

I tillegg passer Pettersen på å spise til faste tidspunkter og aldri etter klokka 21.

- På lørdager skeier jeg litt ut, og unner meg en øl eller så tar jeg med meg en peanøttpose fra jobb. Man det blir med den ene dagen i uka, sier han.

"Syklet" Tromsø - Oslo

Som nevnt begynte livsstilsendringen for litt over ett år siden. Han startet med tre en-timers økter i uka og merket rask fremgang.

- Jeg visste hva jeg hadde i vente ettersom jeg hadde vært gjennom dette på 90-tallet. Denne gangen gjorde jeg programmet enda tøffere.

Etter nyttår økte han treningsmengden til tre timer hver dag.

- På det meste trente jeg 21 timer i uka. Halve treningsøkta består av ergometersykling noe som betyr at jeg har syklet mellom 200 til 250 kilometer i uka. Det blir noen turer tur/retur Tromsø-Oslo, smiler Pettersen.

Nå som den 169 centimeter lange mannen nesten har nådd matchvekta på 70-75 kilo, har han redusert treningsmengden til to-to og en halv timer om dagen.

- Hvis ikke kan det hende at jeg en dag kom til å møte veggen, da er det bedre å være føre var og redusere treningsmengden noe.

- Er du redd for å bli treningslei og slutte, slik som skjedde sist gang?

- Nei, denne gangen er jeg så bestemt at jeg kommer ikke til å bryte treningen. Jeg vil fortsette ”kjøret” på studioet, men blir selvsagt å redusere mengdene, sier Pettersen.

Han frykter heller ikke den nær forestående jula og all dens fete mat.

- Sist jul klarte jeg meg bra og gikk ikke opp i vekt. Jeg håper vi får snø slik at kan ta frem skiene og legge ut på tur.

Les også: Søvn mot fedme


Ligger i hodet

Helsegevinstene som følge av livsstilendringen har ikke latt vente på seg. Hvilepulsen er på 55 slag i minuttet (de fleste personer en puls på omkring 60 slag pr. minutt) og da han deltok i Tromsøundersøkelsen fikk han vite at kolesterolet hadde gått ned fra sju-åtte til fem.

- Det er mye lettere å stå opp om morgenen og arbeidsdagen har forandret seg helt. Jeg er rett og slett et nytt menneske, stråler 44-åringen.

- Hvordan har folk rundt deg reagert?

- De er veldig imponert over at jeg har holdt ut. Jeg har fått mange gratulasjoner. Responsen har utelukkende vært positiv.

- Har du noen råd til andre som ønsker å gå ned i vekt?

- Det viktigste er å ikke gi opp. Ikke se så langt frem i tid, men sett deg gjerne ukentlige mål. Det ligger i hodet ditt. Det gjelder å klare å motivere seg selv og ha viljestyrke, sier Pettersen.

- Ekstrem vektnedgang

- Hvor mye sa du han hadde gått ned?

- Fra 167 kilo til 83 kilo på ett år.

- Oi. Fantastisk. Det er jo helt utrolig, sier klinisk ernæringsfysiolog hos dinkost.no, Vibeke Landaas.
- Er det uvanlig å gå ned så mye på så kort tid?
- Ja, det er helt ekstremt, slår ernæringsfysiologen fast.

- Kan en slik drastisk vektreduksjon på kort tid være skadelig?

- Måten han gjør dette på, ved at han har endret kostholdet i kombinasjon med økt aktivitet som motvirker muskeltap, gjør at det ikke er noe negativt med en såpass rask vektnedgang. Men det er ikke nødvendig å trene så mye som tre timer hver dag. Han kunne sikkert ha oppnådd nesten det samme ved å trene halvparten så mye. De færreste klarer å opprettholde en så intensiv trening over lang tid, sier Landaas.

Landaas poengterer at det som har mest å si for vekttap, er kostholdet.

- For eksempel, skal du forbrenne 600 kalorier må du sprinte i en time. Skal du gjøre det samme ved å endre kostholdet kan du spise tre brødskriver mindre.

Les også: Feit med fedme-gen

Ifølge Landaas skal man være fornøyd med en vektreduksjon på en halv kilo i uka.

- Det er en sunn vektnedgang, som kun medfører tap av fettvev og det er det som er ønskelig.