Du bør få i deg 7,5 mikrogram vitamin D om dagen. Nederst i artikkelen ser du hvordan du får til dette.  Foto: colourbox.com
Du bør få i deg 7,5 mikrogram vitamin D om dagen. Nederst i artikkelen ser du hvordan du får til dette. Foto: colourbox.comVis mer

Halve Norge tar for lite vitamin D

Mangel på vitamin D øker risikoen for sykdommer. Sjekk hvorfor du bør få i deg nok.

Opptil 2,4 millioner nordmenn kan få i seg for lite D-vitamin, og 50 prosent av oss får mindre enn den daglige anbefalte dosen. Det viser en rapport som er utarbeidet ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, med blant annet ernæringsprofessor Jan Pedersen i spissen.

Mennesker med lavt D-vitamininnhold i kroppen plages mer av forkjølelse og luftveisinfeksjoner.

Les også:
Barn får for lite vitamin D
Derfor trenger du tran
Ta tran året rundt

Vitamin D gir bedre immunforsvar

- Har du D-vitaminmangel er det 55 prosent større sjanse for å få luftveisinfeksjoner. Økt inntak av D-vitamin kan også bidra til å bedre immunforsvaret og redusere risikoen for å utvikle flere andre alvorlige sykdommer, sier produktutvikler Emily Slee i Axellus (inngår i Orkla-konsernet), i en pressemelding. Axellus har ikke har noe med rapporten å gjøre.

Vitamin D

Får du i deg nok vitamin D, tror du? (Avsluttet)
Ja, jeg tar tilskudd hver dag. (63%) 886
Nei, jeg får ikke i meg nok gjennom kostholdet, og tar heller ikke tran. (24%) 344
Ja, jeg får dekket behovet gjennom kostholdet mitt. Jeg tar ikke tran.(13%) 176
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


En annen viktig funksjon vitamin D gjør er å sikre opptaket av kalsium i tarmen. I tillegg regulerer den kalsium og fosfat i blodet. Kalsium og fosfat er viktig for normal og sterk dannelse av skjelett og tenner.

Mangel på D-vitamin er også kjent for å øke risikoen for beinskjørhet og brudd, samt kan ha betydning for risiko for blant annet kreft, multippel sklerose og diabetes, ifølge Helsedirektoratet.

Les også: Et hopp for beina

Slee utdyper videre at Helsedirektoratet i 2004 hevet grensen for anbefalt dosering av D-vitaminer fra 5 til 7,5 mikrogram om dagen. Doseringen er 10 mikrogram for babyer og eldre mennesker over 60 år.

Ifølge undersøkelsen fra Universitetet i Oslo får hele 85 prosent av norske 13-åringer ikke i seg den anbefalte mengden.

Slee forteller også at mange tror de får dekket vitamin D-behovet, uten at de egentlig gjør det.

Les mer på vitamin D på Lommelegen

De fleste trenger litt ekstra

- Mange nordmenn tror de får dekket D-vitaminbehovet gjennom et normalt kosthold. Noen klarer selvfølgelig å få i seg anbefalt dosering gjennom store mengder fet fisk og beriket melk, men de fleste av oss trenger ekstra tilskudd, sier hun.

Slee legger til at solløse sommermåneder forsterker behovet for D-vitamintilskudd.

– Flere eksperter mener at en årsak til at vi har noenlunde faste influensasesonger er for lavt nivå av D-vitamin i befolkningen, sier hun.

Solmangel kan gi vitaminmangel

Nå er det mulig å kjøpe vitamin D-tilskudd i dagligvarehandelen, og ikke bare på apotek. Nå håper Slee at bedre tilgjengelighet i butikker vil øke oppmerksomheten rundt D-vitaminer.

Amerikanske forskere mener også at vitamin D kan gjøre oss mer motstandsdyktige mot forkjølelser og influensa. Undersøkelsen viser at personer som hadde de laveste nivåene av vitaminet i blodet, oftere ble rammet av luftveisinfeksjoner. Studien er nylig publisert i tidsskriftet Archives of Internal Medicine.

Hvordan nå anbefalt inntak? (Eksempler på matvarevalg som gir anbefalt inntak av vitamin D blant voksne (7,5 mikrogram/dag): )
Dette må du spiseAntall mikrogram vitamin D
2 glass melk tilsatt vitamin D (300 gram)1,2 mikrogram
Margarin på 3 brødskiver (9 gram)0,7 mikrogram
Sardiner i tomat på 1 brødskive (25 gram)2,0 mikrogram
Makrell i tomat på 1 brødskive (25 gram)1,3 mikrogram
Sursild på 1 brødskive (25 gram)2,5 mikrogram
SUM:7,7 mikrogram
  
En liten middagsporsjon laks (100 gram) gir 8 mikrogram vitamin D. 
En dagsdose tran gir 10 mikrogram vitamin D. 
Kilde: Helsedirektoratet


De viktigste naturlige kildene til vitamin D, ifølge Apotek 1, er fet fisk (makrell, ørret, laks, sild), fiskerogn, fiskelever, margarin, smør, noen melketyper tilsatt vitamin D, tran som inneholder vitamin D og sollys – som danner vitamin D i huden.