<b>NEI, DETTE ER FOR DRØYT:</b> Hakkebakkeskogen-isen er dømt for upassende markedsføring mot barn, og vil dermed ikke lenger produseres med denne emballasjen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
NEI, DETTE ER FOR DRØYT: Hakkebakkeskogen-isen er dømt for upassende markedsføring mot barn, og vil dermed ikke lenger produseres med denne emballasjen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Hakkebakkeskogen-is: Nei, dette er for drøyt

Hakkebakkeskogen-isen apellerer for mye til barn - og det er ikke greit.

Det er strenge retningslinjer for markedsføring av visse typer mat og drikke som er rettet mot barn og unge, som for eksempel sjokolade og sukkervarer, søte pålegg og desserter, snacks, drikkevarer, iskrem, frokostblandinger, kaker, kjeks og annet.

Her har mat- og drikkevarebransjen er særlig ansvar når det kommer til god og ansvarlig markedsføringspraksis.

Det er Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) som skal overvåke og passe på at bransjen holder seg til regelverket, og de har en egen jurygruppe som kan behandle klagesaker og komme med eventuelle fellelser - eller frikjenninger.

Flerforpakningen med Hakkebakkeskogen-is fra Hennig-Olsen is er nå felt av juryen, fordi utformingen av emballasjen er markedsføring særlig rettet mot barn.

LES OGSÅ: Dinside ga Hakkebakkeskogen-isen terningkast 5 da vi smakstestet isnyhetene våren 2015

NEI, DETTE BLIR FOR MYE: Figurene, pakken og Instagram-konkurransen blir for mye til sammen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



- Det er en totalvurdering

Hva er det som er feil med denne ispakken med Hakkebakkeskogen-is? I klagen påpekes det flere forhold:

  • Emballasjen har figurer fra Torbjørn Egners Hakkebakkeskogen. Det er et innlegg i emballasjen som oppfordrer til å lage dukketeater.
  • Forside og bakside har et budskap om å vinne en tur til Dyreparken og Badelandet for hele familien. Konkurransen oppfordrer barn til å ta bilder eller film av dukketeateret som med hjelp av en voksen skal deles på Instagram. Månedspremier er Hakkebakkeskogenartikler. Hovedpremie er en opplevelsesrik helg i Dyreparken og Badelandet.
  • (Du kan lese hele klagesaken, med klage, forklaringer og vedtak her, på nettsidene til MFU.)

    Det er også de mange ulike forholdene som ifølge sekretariatsleder Wenche Jacobsen i MFU, har ført til en fellelse:

    - Konkurransen er veldig avgjørende; barna blir oppfordret til å lage filmsnutter som skal legges ut på Instagram, og dette er en konkurranse som utvalget har vurdert å være særlig rettet mot barn. Når dette kommer på toppen av andre elementer, er det det som vippet vedtaket i den retningen, sier Jacobsen til Dinside.

    Hun understreker at det i slike saker alltid vil være en totalvurdering, og at akkurat i denne saken så var konkurransen veldig avgjørende.

    Slutt for Hakkebakke-isen

    Hennig-Olsen Is sier til Dinside at de beklager at utformingen av emballasjen på familiepakken Hakkebakkeskogen er strid med Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) sine retningslinjer om markedsføring særlig rettet mot barn under 13 år.

    Din mening

    Hva synes du om at Hakkebakkeskogen-pakken må endres? (Avsluttet)
    Skikkelig dumt, den var jo gøy!(69%) 2660
    Helt riktig(18%) 693
    Ingen mening(13%) 513
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    Lillian S. Hall, markedsdirektør i Hennig-Olsen Is, sier videre at de på pakningen reklamerer for en konkurranse der barn kan vinne premier, og at de i teksten henvender seg direkte mot barn - hvor de skulle ha henvendt seg til voksne som er målgruppen for markedsføringen av produktet.

    - Vi er lei oss for å ha brutt Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) sine retningslinjer. Vi har satt i verk tiltak for å hindre at det skjer igjen. Vi kommer til å ha tett dialog med MFU på denne typen vurderinger i fremtiden. Vi kommer ikke til å produsere mer av produktet med denne emballasjen, sier Hall til Dinside.

    At Hakkebakkeskogen-eskene nå ikke skal brukes lenger, betyr også slutten for isen inni eskene:

    - Vi har på nåværende tidspunkt ingen planer om å produsere mer av dette produktet, sier Hall til Dinside, og sier videre at de ved en eventuell fremtidig produksjon vil gjøre en nødvendig tilpasning av emballasjen i samråd med MFU.

    Selvjustis

    MFU og fellelsene der virker som en selvjustis-ordning, men vedtakene har ingen juridisk betydning. Det er heller ikke slik at de som blir felt i MFU forplikter seg til å rette seg etter vedtaket, og MFU har ingen sanksjoner de kan iverksette dersom vedtakene ikke blir fulgt.


    Likevel er det slik at de fleste som blir felt i MFU, retter seg etter vedtakene, ifølge Jacobsen.

    - Vi opplever at alle som har fått vedtak mot seg har vært veldig proaktive og har ønsket å rette seg etter vedtaket, sier Jacobsen til Dinside.

    - Riset bak speilet er at det blir en offentlig omtale rundt et vedtak. Mitt inntrykk er at alle som fått vedtak mot seg har endret sin markedsføringspraksis, sier hun.