<b>HADDE BETALT:</b> To ganger har Irfan Ahmed Aftab fått parkeringsbot for å ikke ha «gyldig billett ikke synlig i frontruten» når han har betalt med app. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN / NTB SCANPIX
HADDE BETALT: To ganger har Irfan Ahmed Aftab fått parkeringsbot for å ikke ha «gyldig billett ikke synlig i frontruten» når han har betalt med app. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN / NTB SCANPIXVis mer

Hadde betalt med app, så fikk han bot for ikke å ha «gyldig billett synlig i frontruten»

- Parkeringsbetjenten var ikke logget på riktig parkeringssone, innrømmer EuroPark.

Mange steder kan du betale med app i stedet for å legge en parkeringslapp fra en parkeringsautomat i frontruta. Enkelt, ikke sant?

LES OGSÅ: Med denne appen finner du alltid bilen din på 1-2-3

Det har også Irfan Ahmed Aftab benyttet seg av, men to ganger har han nå blitt ilagt parkeringsbot fra Europark, selv om han har betalt for parkeringen med EasyParks app.

Ikke lapp med app

Irfan Ahmed Aftab forteller til Dinside at begge parkeringsgebyrene har forekommet på samme sted i Oslo, hvor han parkerer daglig.

BETALTE MED APP - MEN FIKK BOT FOR Å IKKE HA LAPP I FRONTRUTA: Irfan Ahmed Aftab har fått parkeringsbot for å ikke ha lapp i frontruta to ganger, når han begge gangene har betalt for parkeringen med app. Foto: PRIVAT Vis mer


- Årsaken som oppgis på kontrollavgiften er «gyldig billett ikke synlig i frontruten» - noe som det i grunn ikke gjør når man benytter EasyPark-appen, sier Irfan Ahmed Aftab til Dinside.

Han sier videre at han anser det som tapt arbeidstid å sende inn klage på avgift som er urettmessig.

- Dessuten må jeg dekke gebyr for å bestille elektronisk kvittering fra EasyPark, noe som Europark ikke dekker, sier Aftab.

Hvordan er det mulig?

Dinside har fått tilgang til dokumentasjonen i saken, som ganske riktig viser at Aftab har betalt med EasyParks app, men at han har fått parkeringsbøter for å stå parkert selv om han har betalt korrekt.

Både Carl Erik Martinsen, driftsdirektør i EuroPark, og Stian Andre Holst, avdelingssjef for EasyPark i Norge bekrefter overfor Dinside at Aftab har gjort alt riktig, og at feilen er gjort av parkeringsselskapet.

HVORDAN LEGGE APP-BETALING I FRONTRUTA? Irfan Ahmed Aftab hadde betalt med app, så fikk han bot for ikke å ha «gyldig billett synlig i frontruten». Foto: PRIVAT Vis mer


- Dette er en feil som skyldes at betjenten rett og slett har glemt å logge seg inn på riktig område, og da vil han ikke få opp de digitale betalingene for området. Det er selvsagt beklagelig at slike feil har oppstått, men vi kan ikke gjøre annet enn å passe på at slikt ikke skjer, sier Martinsen til Dinside.

Kontrollsystemet innebærer at parkeringsbetjentene må logge seg inn på kontrollsystemet for riktig område, for å finne de aktive digitale betalingene for biler som er parkert i den aktuelle parkeringssonen.

Når parkeringsbetjentene skal kontrollere at avgift er betalt, søker de ved hjelp av en mobil terminal etter om det foreligger digitale parkeringsbetalinger for det aktuelle området. Men for å få opp betalingene for riktig kontrollområde, må de først huske å logge seg inn på dette området. Ellers vil de ikke få opp aktive betalinger for det området de befinner seg.

- Noen av avdelingene (altså parkeringssonene, red. anm.) ligger så tett på hverandre at betjenten kan ha kommet i skade for å ikke ha fått med seg at han har beveget seg over i en annen avdeling. Da kan slike feil oppstå, sier Martinsen.

EasyPark formidler betalingsløsninger til flere parkeringsselskaper, deriblant Europark. Holst forteller at grunnen til det noe misvisende gebyrnavnet «gyldig billett ikke synlig i frontruten» skriver seg fra gamle koder.

- Årsakskoden som betjentene skriver ut gebyr etter er nedfelt i gamle årsakskoder, hvor digital parkering fortsatt ikke eksisterte, og det benyttes ikke egen kode for dette - derfor står det «gyldig billett ikke synlig i frontruten», forteller Holst til Dinside.

SAMME STED: Her ble Irfan Ahmed Aftab feilaktig bøtelagt to ganger. Foto: PRIVAT/Irfan Ahmed Aftab Vis mer



- Ingen frafall i avgift når kunden gjør feil!

Aftab sier til Dinside at han synes det er ubeleilig å bli ilagt ugyldig gebyr.

Din mening

Hva synes du om at det er bilisten som må gjøre jobben med å rette opp feil som parkeringsselsapet har gjort? (Avsluttet)
Det er uhørt!(97%) 20584
Det er greit(2%) 369
Ingen mening(1%) 212
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Det bør være lik konsekvens mellom bruker og parkeringsselskap. Det er like naturlig for en bruker å oppleve menneskelig svikt, ved å glemme å betale, komme for sent til bilen, betale i feil automat, misforstå skilting, med mer - men da er det ingen frafall av avgift. Mens når parkeringsselskap gjør feil, er det så enkelt som menneskelig svikt, uten noen form for konsekvens, sier Aftab til Dinside.

Han etterlyser strengere regelverk mot ileggelse av avgift, samt konsekvenser for parkeringsselskapet dersom de ilegger feilaktige gebyrer.

- Konsekvensen kan være et straffegebyr til p-selskapet fra det offentlige eller bransjeforeningen, og i hvert fall når en bruker har gjort alt korrekt, da bør det være mulighet for å kreve erstatning for utlagte kostnader og - eller tapt arbeidsinntekt for tiden som blir brukt på å innhente dokumentasjon og innsende klage, sier Aftab videre.

I denne saken er det Aftab som må ta jobben med å få Europark til å frafalle kravene, selv om han har gjort alt korrekt og det er parkeringsselskapet som har gjort feilen.

- Selv når det er p-selskapets feil er det vi brukere som må gjøre jobben med å rette feilen. Det er rett og slett bortkastet tid å innsende klage, samtidig ligger bevisbyrden med dokumentasjon på brukeren, sier Aftab.

Han synes det burde vært mye enklere å rapportere en ugyldig kontrollavgift som dette, for eksempel ved å ringe inn og gi beskjed eller sende en SMS - og at p-selskapet selv bør ha et ansvar for å undersøke og finne feilen før saken oversendes til inkasso.

- Med tanke på de urimelig høye satsene, her 760 kroner, er det faktisk «pure business» for p-selskapene å ilegge avgifter. Avgiften bør uansett være innenfor rimelighetens grenser, og samsvare med regelbruddet man gjør, mener Aftab.

Martinsen i Europark hevder overfor Dinside at akkurat denne saken kunne blitt løst ved at kunden hadde ringt selskapet og meldt i fra.

- Her ville det mest sannsynlig holdt at kunden hadde ringt inn og gjort oss oppmerksom på feilen, så ville vi sannsynligvis kunne løst det raskt, for her ville det vært lett å se at det hadde vært en feil, uttaler Martinsen til Dinside.

Standard prosedyre ved tvister om parkeringsgebyrer er at du må sende klage til parkeringsselskapet med nødvendig dokumentasjon. Dersom du ikke får svar eller blir hørt slik du mener er riktig, kan du klage videre til Parkeringsklagenemnda.

LES OGSÅ: Her er de vanligste parkeringstabbene

Alle kan gjøre feil

ALLE KAN GJØRE FEIL: Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, sier til Dinside at det selvsagt er veldig kjedelig å få bot når du har vært pliktoppfyllende og betalt for parkering. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, sier til Dinside at det selvsagt er veldig kjedelig å få bot når du har vært pliktoppfyllende og betalt for parkering.

- Men: Alle kan gjøre en feil, også parkeringsvakten. Vi forventer at de gjør hva de kan for å forsikre seg om at de virkelig har grunn til å skrive en bot, men vi får jo aldri eliminert menneskelig svikt, sier hun.

Flønes sier at du nok ikke kan regne med å få økonomisk kompensasjon for tiden eller frustrasjonen som går med. Da må du eventuelt kunne dokumentere et økonomisk tap som ikke var til å unngå.

- Men vi tar for gitt at selskapene er raske til å ordne opp når noen gjør dem oppmerksomme på en feil, og vi har heldigvis ikke fanget opp dette som en problematikk, sier Flønes til Dinside.

LES OGSÅ: Fått parkeringsbot i utlandet? Ikke tro du slipper unna!

- Folk taster feil nummer

Dersom du klager til parkeringsselskapet og ikke blir hørt der, kan du klage til Parkeringsklagenemnda. Det er en egen klagenemnd for parkeringsklager.

Ifølge Leif N. Olsen, advokat og leder for Parkeringsklagenemnda, har de sett flere klager på i forbindelse med betaling for parkering med app, men da er det oftest kundens egen feil. Og han sier det var flere henvendelser i starten, enn det er nå.

- Det forekommer klager på EasyPark-systemet, men det går mer på feiltasting av nummer på kjøretøyet og da er det ikke lett å kontrollere. Eller at kunden tror at han har betalt, men da heller ikke har fått kvittering på at betalingen er registrert. Dette er forhold kunden normalt har ansvar for. Det gjelder også saker hvor det er betalt til et annet område enn der hvor bilen står parkert, sier Olsen til Dinside.