MISFORNØYD: Tom Stian Lindhjem har sett seg grundig lei på Groupon. Han sliter med å få levert varer, få pengene tilbake og kundeservice. Han er ikke alene.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Privat
MISFORNØYD: Tom Stian Lindhjem har sett seg grundig lei på Groupon. Han sliter med å få levert varer, få pengene tilbake og kundeservice. Han er ikke alene. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/PrivatVis mer

Groupons norske kunder sliter

Opplever lange leveringstider og kommer ikke gjennom til kundeservice.

– Groupons kundeservice er kanskje det verste man kommer borti.

Det hevder Groupon-kunde Tom Stian Lindhjem til DinSide. Han har den siste tiden kjøpt flere produkter gjennom Groupon-tilbud. Men han venter fortsatt på mange av dem. Lindhjems erfaring er nemlig at det kan ta flere måneder før varene dukker opp. Spesielt uheldig var han den gangen han bestilte en bursdagspresang.

Og det er ikke bare leveringen som tar tid: Kontakten han har hatt med kundeservice beskriver han som svært problematisk.

– Jeg sender kanskje seks-sju e-poster i løpet av tre-fire uker, uten å få svar. Prøver jeg å ringe kan det være en times telefonkø. Sender jeg melding på Facebook får jeg beskjed om å kontakte kundeservice. Dette er flaut, mener Lindhjem.

Dette sliter Groupon-kundene med

Groupon er et relativt nytt selskap her til lands. Konseptet er å selge kuponger for varer og tjenester til sterkt rabatterte priser. Tilbudet blir bare tilgjengelig om det selges så og så mange kuponger, og dermed vil kundene selv verve flere kjøpere. Dette reduserer risikoen for butikken, sikrer dem mange kunder og skaper en vinn-vinn-situasjon.

MANGE TIPS: Flere DinSide-lesere har kontaktet oss angående problemer rundt Groupon de siste månedene. Langt flere har kontaktet Forbrukerrådet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


"Er det for godt til å være sant?" spurte vi oss selv da konseptet landet i Norge i 2010.

Men det blir ikke nødvendigvis vinn-vinn, da mange forbrukere den siste tiden har hatt diverse problemer med Groupon. For Lindhjem er slett ikke alene.

BEKYMRET: Direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet mener det er "bekymringsverdig" at de mottar så mange klager på Groupon. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer

DinSide har bare de siste månedene mottatt tips fra misfornøyde kunder:

  • En kjøpte kupong på vaskehjelp for hele 2.370 kroner. Men rengjøringsfirmaet kunne ikke utføre jobben, og ba kunden om å kontakte Groupon for å få tilbake pengene. Det nektet Groupon. Forbrurrådet støttet kunden, men han fikk ikke kontakt med Groupons kundeservice, og slet derfor med å få pengene tilbake.
  • En kjøpte kupong på bilpleie til 1.450 kroner, som han ikke fikk brukt da kupongen hadde gått ut på dato. Tidligere lovnader om at kundene skulle få pengene tilbake uansett viste seg å ikke stemme: Groupon ville ikke gi kunden noe som helst.
  • En fikk krav på 250 kroner i fortolling på en vare bestilt gjennom Groupon. Han ble lovet refusjon, men fikk senere ikke kontakt med kundeservice for å faktisk få pengene overført.
  • En hevder å ha forsøkt å melde seg av Groupons nyhetsbrev daglig i nesten ett år. Han truet til slutt Groupon med politianmeldelse om de ikke ordnet opp.

  • En skulle kjøpe leker med en kupong for 250 kroner, som lekebutikken ikke kunne godta, da Groupon "sviktet", ifølge butikken. Groupon betalte ikke tilbake pengene til kunden, og han fikk ikke kontakt med dem på kundeservice. Dette løste seg heldigvis senere.
Også Facebook-sidene til Groupon preges av beklagelser på kuponger som ikke har fungert, og misfornøyde kunder. Mange av dem klager på leveringstider og vanskeligheter med å nå kundeservice.

395 henvendelser

Fem slike tips om samme firma på kort tid er en del for DinSide, men ingenting for Forbrukerrådet. De har nemlig mottatt hele 395 henvendelser om Groupon siden selskapet startet i Norge for to år siden. Selv om rådet mottar omlag 100.000 henvendelser i året, ser de alvorlig på saken.

– Det er bekymringsverdig, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til DinSide.

– Og vi får flere og flere klager.

Skal du klage på noe? Her er oversikten som gir deg den beste hjelpen til akkurat din sak!

Forbrukere tar opp en rekke forskjellige problemer. Det klages på kuponger som ikke kommer, kuponger som ikke kan brukes, dårlig kundeservice og vilkår kundene ikke har fått oppgitt.

Forbrukerrådet har derfor kalt Groupon inn på teppet, og skal i et møte med dem forsikre seg om at selskapet driver innenfor norske lover. Forbrukerombudet har også vært i dialog med selskapet om blant annet vilkår og angrerett.

MANGE E-POSTER: Her ser du e-postene Tom Stian Lindhjem har skrevet med Groupon i løpet av det siste året. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


– Er det grunn til å advare norske forbrukere mot å bruke Groupon?

– Jeg har ikke lyst til å gå sterkere ut enn jeg allerede har gjort. Groupon har akseptert et møte, og det viser i alle fall vilje. Får ikke forbrukere det de har bestilt kan de gjerne ringe oss, så kan vi bistå dem, svarer Flønes.

Angreretten til Groupon

Groupon har tidligere sagt at kundene enkelt skulle få pengene tilbake fra kupongkjøp om de ønsket det.

– Du kan angre så lenge du vil, helt til kupongens utløpsdato, selv om denne skulle vare i hele tolv måneder. Rakk du ikke å bruke den, så kan du få pengene tilbake, og vi ber ikke om grunn, sa daglig leder Bredo Johansen i Groupon til DinSide for et år siden.

Les hele saken her: Groupon gir deg pengene tilbake – uansett

Dette viser seg å ikke lenger være tilfelle. På nettsidene deres står nå tydelig og klart at det kun er fjorten dagers angrerett, i tråd med lovverket. Det står samtidig at man får pengene tilbake om det blir "umulig" å bruke kupongen.

Det ble det for vår Groupon-kunde Tom Stian Lindhjem, da han kjøpte en flyreise gjennom Groupon. Han klarte rett og slett ikke å bestille turen, noe han har forklart i detalj til Groupon gjennom en lang rekke e-poster, helt siden jul frem til i dag. Men pengene kunne han ikke få.

"Vi kan dessverre ikke refundere ditt kjøp ettersom 14 dagers angrerett er oversteget" står det i en av e-postene DinSide har fått tilgang på.

Til slutt ordnet det seg, visstnok etter at Lindhjem sa at han kontaktet media. Men det hjelper lite på Lindhjems inntrykk av Groupon.

– Om de tar seg sammen kan jeg fortsette å bruke dem. Men om én eneste liten ting nå ikke går i orden, sletter jeg meg som kunde, avslutter Lindhjem.

Har du kjøpt noe gjennom dørsalg, messesalg, gatesalg, homeparties eller på arbeidsplassen? Da har du rett til å angre!

VET OM PROBLEMET: Daglig leder Bredo Johansen er klar over at kunder sliter med å få kontakt med dem. Derfor har de nå utvidet kundeservice-avdelingen. Foto: Privat Vis mer


Groupon svarer via utlandet

DinSide har i tre dager forsøkt å få et intervju med daglig leder Bredo Johansen i norske Groupon. Han svarte ikke på våre henvendelser, men satte den internasjonale kommunikasjonssjefen Heather Dickinson på jobben. Hun skulle ordne et intervju, men sendte oss i stedet en engelsk uttalelse som ifølge henne "kan tilskrives Johansen".

"Vi vet at noen av våre kunder har hatt problemer med å nå kundeservice de siste ukene" skriver Dickinson, på vegne av Johansen.

"Nå har vi doblet kundeservice-avdelingen og oppgradert telefonsystemene, for å være sikre på at vi møter behovene til alle våre kunder".

Hun skriver også at de har jevnlig kontakt med Forbrukerrådet, men at det ikke er noen "etterforskning" på gang.

"Vi ønsker deres tips velkommen, om hvordan vår bransje kan levere det beste til alle nordmenn" avslutter Dickinson.

Hva slags erfaring har du med Groupon? Vi hører gjerne fra deg under artikkelen!