<B>LOVER MYE: </B>Her i Nydalen i Oslo sitter Groupon Norge. Verdiene på varene som selges via nettsidene deres er kunstig høye, viser undersøkelser Dinside har gjort.  Foto: PER ERVLAND
LOVER MYE: Her i Nydalen i Oslo sitter Groupon Norge. Verdiene på varene som selges via nettsidene deres er kunstig høye, viser undersøkelser Dinside har gjort. Foto: PER ERVLANDVis mer

Groupon oppgir kunstig høye vareverdier

Et speedometer til 138 kroner sies å være verdt 449 kroner.

Konseptet med Groupon er å la andre selskaper gi deg gode tilbud, som ikke gjennomføres før et visst antall kjøpere er med. Tradisjonelt sett har tilbudene vært av typen middager og massasje.

Men Groupon.no selger også en rekke vanlige varer, som småelektronikk, på vegne av diverse nettbutikker. Her oppgis det en «verdi», hva slags rabatt du får av denne verdien og hva sluttprisen blir.

Problemet er at den oppgitte verdien kan ligge langt over hva varen faktisk koster i andre butikker, og dermed stiller Groupons rabatter i et spesielt gunstig lys.

DINSIDE I 2010: Groupon kommer til Norge – er det for godt til å være sant?

Opptil tredoblet pris

Dinside har sjekket Groupons oppgitte verdi på ti produkter. Gjennom tjenester som Prisjakt.no har vi så sjekket hvilken pris man kan få varen for i en konkurrerende nettbutikk.

Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Her er resultatet:

SE SELV: Et Sundig-speedometer som verdsettes til 449 kroner på Groupon, selges for 138 kroner vanligvis, og bare 65 kroner nå, på lightinthebox.com sine norske sider. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

  • På samtlige produkter var oppgitt verdi høyere enn laveste pris. Og vi så bort fra tilbudspriser.
  • På seks av ti produkter var avviket høyere enn 100 prosent. Oppgitt verdi var altså over dobbelt så høy som den rimeligste prisen vi fant. På to av ti produkter var verdien over tre ganger så høy.

  • Sluttprisen på Groupon var likevel lavere enn rimeligste butikk i syv av ti tilfeller. Groupons priser inkluderer frakt, mens det på våre priser vil variere. Men de oppgitte rabattene er uansett høyere enn realiteten i de aller fleste tilfellene.
  • Alle prisene er fra nettbutikker som enten er helnorske, eller henvender seg direkte til nordmenn. Vi har altså ikke sett på utenlandske sider, som DealExtreme og Alibaba, der prisene (og verdien) faller betraktelig.
LES OGSÅ: Ikke la deg lure av salgsavisene – setter prisen opp når den andre setter prisen ned

Kan være villedende

- Gir man inntrykk av at prisen i markedet er høyere enn den virkelig er, kan det være villedende markedsføring, sier fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet til Dinside.

Man kan selvfølgelig sammenlikne hva slags priser man vil i markedsføring, så lenge man er åpen og konkret på hva man tar utgangspunkt i. Men ordet «verdi» skal angi hva prisene ligger på i andre butikker, og kan ikke ta utgangspunkt i for eksempel den dyreste butikken man finner.

- For det vil gi et villedende inntrykk av besparelsen, som Gjedrem sier.

Forbrukerombudet har ikke behandlet noen saker rundt Groupons verdisetting, og uttaler seg bare på generelt grunnlag.

BILLIGERE HOS JERNIA: Groupon hevder denne såpedispenseren er verdt hele 439 kroner, og selger den for 179 kroner. Jernia tar bare 169 kroner for tilsynelatende samme vare. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Fraskriver seg ansvaret

Det er slettes ikke første gang Groupon får kritikk for sine priser. «Føler seg lurt av "knalltilbud"» skrev Bergens Tidende i 2012, «Dårlig deal fra Groupon» skrev NRK i 2011. Begge etter at Groupon ga uttrykk for urealistisk store besparelser. Også Dinside skrev mye om Groupon i denne perioden, da norske kunder ikke fikk gjennomført kjøpene sine.

Å få et intervju med Groupon i disse dager er enklere sagt enn gjort. De to pressekontaktene som oppgis på nettsidene viser seg å ikke ha gydelige e-post-adresser. På telefon tilbyr kundeservice oss å legge igjen navn og nummer, uten at vi hører noe. Gjennom e-post til kundeservice får vi kontakt med en som tross gjentatte oppfordringer aldri oppgir sitt fulle navn.

LETTERE FØR: Her møter Dinside daværende sjef i norske Groupon, Bredo Johansen, i 2012. Nå får vi ikke snakke med noen, men skrive spørsmål til den nordiske sjefen. Foto: PER ERVLAND Vis mer


«Vi kan dessverre ikke stille en talsmann til rådighet» skriver mannen.

Det eneste han kan gjøre, er å videresende skriftlige spørsmål og svar til og fra Groupons nordensjef Madelene Nilsson.

- De opprinnelige prisene for våre dealer er satt opp av hvert enkelt firma og ikke av Groupon selv, skriver Nilsson til Dinside.

LES OGSÅ: Groupon for to år siden – partnere som ikke holder avtaler, for liten kundeservice og for raskt vekst

Vurderer mer åpenhet

Vi får ikke noe direkte svar på nøyaktig hva disse prisene tar utgangspunkt i, men Groupon ber visstnok butikkene bevise at de har solgt produktene selv for «verdi»-prisene. Det er altså ikke prisen i markedet verdien angir, men før-prisen i den aktuelle nettbutikken.

Har du brukt Groupon i det siste?

(Avsluttet)
Nei, aldri gjort(64%) 1782
Nei, men gjorde det før(23%) 646
Ja(12%) 343
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Svært mange av produktene på Groupon oppgis ikke med modellnavn. Det er bare snakk om «automatisk såpedispenser» og «hodetelefoner». Dermed blir det vanskelig å finne konkurrerende prisene, og flere produkter klarte vi heller ikke å sammenlikne.

- Hvorfor angis ikke modellnavn, så kundene selv kan sjekke prisene og rabattene deres?

- Vi ser på muligheten for at det faktiske modellnavnet blir lagt til våre elektroniske produkt-dealer, for å tilby mer åpenhet rundt produktene vi tilbyr, skriver Nilsson i Groupon.

Kjenner du liknende praksis fra liknende tjenester? Kontakt journalisten her, eller tips oss under artikkelen!