Grønnsaker redder hjernen

Spiser du grønnsakene dine? Sunne og grønne planter som brokkoli, kål og spinat kan redusere aldringen i hjernen med 40 prosent, mener forskere.

Ny forskning viser at personer som er 65 å eller eldre og som spiser mye grønnsaker, får en langsommere utvikling av aldersrelaterte plager som nedsatt mental funksjon, ifølge WebMD.

Spiser du nok frukt og grønt? Slik klarer du fem om dagen:

Amerikanske forskere har fulgte i overkant av 3 700 personer fra Chicago-området, som var minst 65 år gamle. De ble testet på flere områder, inkludert mentale evner som hukommelse, konsentrasjonsevner, både da studien startet, samt tre og seks år senere.

De måtte også redegjøre for hva de spiste og mengde med vitaminer de fikk i seg. Listen de måtte fylle inn inkluderte blant annet 28 grønnsaker og 14 frukt.

Deretter ble testpersonene delt inn i fire forskjellige grupper, basert på mengden med grønnsaker de spiste hver dag. Dette varierte mellom mindre enn en porsjon om dagen, til fire porsjoner.

Forskerne oppdaget en mental tilbakegang hos alle testpersonene da de ble eldre, men tilbakegangen var 40 prosent langsommere hos den gruppen som hadde spist flest grønnsaker, 3-4 porsjoner daglig, sammenliknet med dem som spiste mindre enn en porsjon om dagen.

Vanskelig å måle
- Dette er i og for seg ikke et uventet funn i forhold til tidligere kunnskap. Men det vanskelige med slike undersøkelser er at man ikke kan bruke de samme vitenskapelige metoder som når man tester et nytt legemiddel. Det betyr også at det finnes flere usikre momenter i undersøkelsen, selv om resultatene for så vidt har vitenskapelig tyngde, mener professor Thomas Bøhmer ved Aker universitetssykehus.

Overlegen jobber selv med forholdet mellom ernæring og alderdom, men tviler på om de amerikanske resultatene bør føre til en revolusjon i den norske eldreomsorgen.

- Denne artikkelen bygger på et svært stort pasientgrunnlag og kan derfor påvise mange mulige sammenhenger. Kunnskap innen dette feltet bygges derimot ikke på en enkelt artikkel, men snarere på om flere artikler og undersøkelser peker i samme retning. I dette tilfellet bekrefter resultatene mye vi allerede vet om det som tradisjonelt regnes som sunn kost, sier Bøhmer.

Heller grønt enn frukt
Men den amerikanske undersøkelsen bød også på noen overraskelser. Forskerne så nemlig ikke den samme effekten av frukt.

- Dette hadde vi ikke forventet og dette åpner for noen spørsmål, sier Martha Clare Morris ved Chicago's Rush University Medical Center.

For Morris og hennes kolleger er usikre på hvorfor grønnsaker har en slik positiv effekt på hjernen, men ikke frukt. De mener det må mer forskning til for å komme frem til svaret. I mellomtiden antar de at det er vitamin E som spiller en viktig rolle.

Grønnsaker innholder mer vitamin E enn frukt. Dessuten er det mer sannsynlig at grønnsaker spises i kombinasjon med fett, som salatdressing, som øker opptaket av vitamin E.

Vitamin E kan du også få i deg gjennom et kosttilskudd. Men husk at noen vitaminer ikke skal spises i for store doser, det gjelder blant annet både vitamin A og vitamin D.

Les mer her: Advarer mot vitaminer

Er du klar for å spise flere grønnsaker? Da bør du først og fremst satse på de grønne bladene med mye vitamin E som du blant annet finner i salat, spinat, kål, eller brokkoli. Erter, bønner, linser, rødbeter, squash og auberginer er også flotte saker, ifølge den amerikanske undersøkelsen.