(Faksimile: green-clean-no)
(Faksimile: green-clean-no)Vis mer

GreenClean må rydde opp

Sender ut vaskemidler til intetanende forbrukere.

Forbrukerombudet har de siste årene mottatt mange klager på Miljøklubben GreenClean. Fortvilte forbrukere har mottatt vaskemidler uten at de har inngått avtale om det.

Markedsrådet har nå stadfestet Forbrukerombudets vedtak som forbyr selskapet bak Miljøklubben å forsette praksisen, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Ble dømt, men fortsatte

Joha Consult, Trondheims-firmaet bak Miljøklubben GreenClean, ble i 2004 dømt til å betale 400.000 kroner for brudd på markedsføringsloven. Allikevel fortsatte Forbrukerombudet å motta klager fra fortvilte forbrukere.

Bakgrunnen for at man fikk tilsendt vaskemidler i posten var telefonsalg fra Joha Consult. Problemet var at disse samtalene fokuserte så mye på formuleringer som "kostnadsfri prøve", "uforpliktende" og "tilbud" at forbrukeren ikke forsto hva det innebar å takke ja til tilbudet. I realiteten ble man medlem i en "vaskemiddelklubb" som fungerer ganske likt som en bokklubb, men det var det mange som ikke forsto.

- Det mangler konkret informasjon og klarhet rundt helt sentrale avtaleparametre som pris, antall forsendelser og totalpris. Språkbruken er mer tilslørende enn avklarende, sier Markedsrådet i sitt vedtak.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier saken har vært viktig for Forbrukerombudet fordi det har vært mange fortvilte forbrukere i saken, og fordi selskapet ikke har vist evne og vilje til å innrette seg etter Forbrukerombudets synspunkter.

- Si at du sitter på do! Se lesernes kreative forslag til hvordan de blir kvitt telefonselgere

Strengere regler nå

Den nye markedsføringsloven, som trådte i kraft 1. juni, innebærer strengere regler for telefonsalg. Omtrent 1,7 millioner forbrukere har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund, men mange opplever likevel at de blir ringt opp. Nytt i loven er at forbrukeren nå kan registrere telefonnummer og adresser i tillegg til fødselsnummer. Dette skal gjøre ordningen langt mer treffsikker enn i dag.

Slik finner du telefonterroristen

- Saken mot Joha Consult viser viktigheten av de nye reglene om skriftlighet i etterkant av telefonsalg. Vi håper nå å kunne unngå tilsvarende saker i fremtiden, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.