Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Gravid? Unngå hardtrening

Hard trening i starten av svangerskapet kan tredoble risikoen for spontanabort, ifølge forskere. Likevel bør gravide trene.

Ny dansk forskning viser at det er risikofylt for nygravide å jogge og spille ballspill og racketsport. Ifølge forskerne er det også risikofylt for gravide å trene i mer enn syv timer i uken.

Myndighetenes anbefalinger er imidlertid å fortsette å trene under svangerskapet så lenge det er mulig.

Les også: Du trenger ikke droppe treningen når du er gravid

Studien er utført ved Syddansk Universitet med professor Anne-Marie Nybo Andersen i spissen, melder BBC. 90.000 kvinner ble spurt om treningsvanene sine, og deretter knyttet forskerne svarene til utfallet av kvinnenes graviditet. Studien ble utført mellom 1996 og 2002.

«De som har vært aktive før graviditeten, bør fortsette med dette på et hensiktsmessig nivå. »


Tryggere etter 18 uker
Sammenliknet med de som ikke trente, var risikoen for å spontanabortere mer enn tre ganger så høy hos kvinnene som trente hard kondisjonstrening i mer enn syv timer i uken.

Disse studieresultatene viser at trening i svangerskapet, og spesielt hard kondisjonstrening, assosieres med økt risiko for spontanabort i begynnelsen av svangerskapet, står det i tidsskriftet International Journal of Obstetrics and Gynaecology der studien er publisert.

Spontanabort er langt mer uvanlig senere i svangerskapet og etter 18 uker forsvant linken mellom trening og spontanabort.

Forskerne minner imidlertid om at måten testen var utformet på - at kvinner ble bedt om å huske hva de trente under svangerskapet, ikke er fullkommen.

Les mer: Bedre helse som gravid

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Moderat trening hver dag
En tidligere norsk studie på kvinnelige toppidrettsutøvere har funnet at hard trening under svangerskapet ikke hadde negativ effekt på barnet, fødselsforløp osv.

Myndighetenes anbefalinger for gravide i de fleste land er å opprettholde sin normale treningsrutine så lenge de føler deg komfortable med det.

- De som har vært aktive før graviditeten, bør fortsette med dette på et hensiktsmessig nivå og kan trene høyintensive aktiviteter, sier Henriette Øien, fungerende direktør på avdeling fysisk aktivitet ved Sosial- og helsedirektoratet.

På lik linje med studieforfatterne legger hun til at spørreundersøkelsen har mange svakheter og at det er for tidlig å gjøre endringer i forhold til de eksisterende anbefalingene.

Inaktive gravide kvinner
Kvinner som har vært inaktive før svangerskapet bør derimot ikke kaste seg ut på et anstrengende treningsregime, men bør heller satse på litt moderat trening hver dag.

Norske forskere tester trening på gravide. Les mer her:

- De som begynner å trene som gravide, må være litt mer forsiktige enn de som har trent regelmessig. Kroppen er ikke vant til å dirigere blodforsyningen og frakte bort varme, og må lære seg det samtidig som den skal venne seg til å gå med et barn, sier Jill Jahrmann, treningsfaglig ansvarlig i SATS Norden, til DinSide Helse.

Her kan du lese mer om hva gravide bør og ikke bør trene

Mødre som trener under graviditeten opplever blant annet lettere og kortere fødsler, har færre keisersnitt, bruker mindre smertestillende, har mindre risiko for å få premature barn og får slankere barn. I tillegg får kvinnene bedre selvfølelse og blir sjeldnere deprimerte.