Gravid og glad i kaffe?

En dansk studie viser at gravide kvinner ikke bør drikke mer enn tre kopper kaffe om dagen hvis de vil at graviditeten skal forløpe normalt.

Forfatterne av denne studien fant en økende risiko for både senaborter og tidlige aborter hos kvinner som drakk mye kaffe. De konkluderte med at kvinner som drikker mer enn åtte kopper kaffe om dagen, hadde mer enn dobbelt så stor risiko for å miste barnet, sammenlignet med gravide som ikke drakk kaffe.

De fant ingen sammenheng mellom aborter og inntak av andre koffeinholdige drikker.

Vi vet at koffeinet går fritt over i morkaken, men koffeinet i kaffen er antagelig mer skadelig enn annet koffein og kan påvirke blodsirkulasjonen og dermed fosteret på en negativ måte.

Et annet viktig poeng er at kaffedrikking øker nivået av homocystin som er en svovelholdig aminosyre som er sett i sammenheng med kaffedrikking. Får man et forhøyet nivå av dette stoffet i blodet, kan dette ikke bare gi en økende risiko for hjerte- og karsykdom, men også økende risiko for svangerskapsforgiftning.

En norsk studie analyserte blant annet homocystinnivået hos gravide kvinner, og de fant at kaffedrikkende kvinner som røkte fikk en økende stigning av aminosyren i blodet. Kvinner som ikke drakk kaffe fikk derimot ikke en slik homocystinstigning.

Andre farlige stoffer
Et annet viktig moment er at i kaffe er det også et stoff som heter akrylamid som man tror gir kreft i tykktarmen.

Men en analyse fra Sverige viste at det ikke var noen sammenheng mellom tykktarmskreft og akrylamid som finnes i kaffe. De så ikke på noen sammenheng mellom dette stoffet og svangerskapskomplikasjoner. Riktignok finnes det små mengder av akrylamid i kaffe, men drikker man tilstrekkelig mye kan inntaket bli stort.

Mattilsynet i Norge har anbefalt at man bør begrense inntaket av potetchips og kaffe nettopp på grunn av akrylamid.

Moralen bør bli at er du gravid, og vil leve så sunt som mulig, bør du ikke røyke og heller ikke drikke mer enn tre kopper kaffe om dagen. Du bør unngå friterte potetprodukter og kjøttmiddager og spise masse frukt, grønnsaker og fiskeprodukter.

 

Mozon.no, 21.10.2006