<b>IKKE GI DEG: </b>Hva selgere definerer som slitedeler og derfor krever betalt for varierer. Men reklamasjonsfristen er til en viss grad hellig.  Foto: SCANPIX
IKKE GI DEG: Hva selgere definerer som slitedeler og derfor krever betalt for varierer. Men reklamasjonsfristen er til en viss grad hellig. Foto: SCANPIXVis mer

Gratis reparasjon av slitedeler?

Fullt mulig å reklamere selv om butikken skylder på en slitedel.

«Sorry, det der er en slitedel, og dekkes ikke av garantien».

Den beskjeden har mange uheldige kunder fått, viser en rekke vedtak fra Forbrukertvistutvalget (FTU).

Produktene deres går i stykker, men butikken ikke vil reparere den gratis fordi feilen ligger i det selger kaller en slitedel. Altså en del du må regne med sliter seg ut før reklamasjonsfristen eller garantiperioden har utløpt.

Men det er ikke slik at butikker kan gjemme seg bak slitedeler etter eget ønske. Ofte vil du ha krav på gratis reparasjon samme hvilken del det er snakk om, så lenge produktet ikke fungerer.

LES OGSÅ: Kan jeg reklamere på batterier i fem år etter kjøp?

Glem garanti, bruk reklamasjon

Det ferskeste eksempelet handler om et fryseskap til nesten 10.000 kroner. En Oslo-kvinne opplevde at det etter fire år ikke lenger kunne lukkes igjen, da hengslene sviktet.

FEM ÅR: En hvitevare skal vare i fem år, og feil innenfor denne fristen som du ikke har skyld i selv skal repareres gratis. Inkludert hengslene. Foto: Per Ervland Vis mer


- Beklager, hengsler er slitedeler! var beskjeden hun fikk, og regningen på 2.500 kroner måtte hun betale selv fordi garantien ifølge butikken ikke gjaldt.

Saken gikk videre til FTU, som har et helt annet syn på saken. Da fryseskapet har fem års reklamasjonsfrist var hun godt innenfor. Og hva garantien sier spiller derfor ingen rolle. At hengsler er slitedeler man må regne med går i stykker, er utvalget heller ikke enig i.

FTU synes kort og godt skapet skulle holdt ut reklamasjonsfristen, punktum. Hvor feilen lå spiller ingen rolle, så lenge selger ikke kunne sannsynliggjøre at kunden selv hadde skylda – hun reklamerte på skapet, ikke hengslene. FTU krever derfor at kvinnen får tilbake pengene for reparasjonen.

LES OGSÅ: Måtte leve uten kjøleskap i to uker, får erstattet det økte matbudsjettet

Må være opplagt

Vedtaket er ikke unikt; flere får beskjed om at butikkenes definisjon av slitedeler er vel liberal. Men det betyr ikke at slitedeler bare er et uttrykk skapt av bransjen for å slippe unna ansvar.

ELDRE DELER: FTU har uttalt at bildeler må skiftes ut uten at bilen kan anses som ødelagt. Men da er ofte bilen eldre enn fem år. Foto: COLOURBOX Vis mer


  • «Utvalget finner at komponenten som er defekt, må anses som en slitasjedel» uttaler FTU om en starter på en 12 år gammel motorsykkel. De uttaler liknende om både eldre motorsykler og biler.
  • FTU mener også batterier er slitedeler, eller forbruksmateriell som de kaller det. Forventet levetid skal være minst 2,5 til 3 år.
  • «Etter hva utvalget forstår er rørene til ovnene å anse som slitedeler som må byttes med jevne mellomrom» skriver utvalget om en sauna.
LES OGSÅ: Bransjen kaller mobilladere slitedeler, men Forbrukerrådet er uenig

Om FTU skal gi selger rett til å bruke slitedel-begrepet, må det være ganske opplagt at så er tilfelle. Og ofte må det ha gått lenger tid enn reklamasjonsfristen på gjenstanden. For mantraet til FTU står i forbrukerkjøpslovens paragraf 15:

«Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen».